Gå til innhold
Arkivverket

Lindbom

Nadia Kartfjord
 Del

Recommended Posts

Her er dødsfallet hans i Sannidal i Telemark i 1824:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000006368869

Telemark fylke, Sannidal i Kragerø, Ministerialbok nr. 5 (1823-1830), Døde og begravede 1824, Side 123
https://media.digitalarkivet.no/view/7847/124

Det står ikke "Vange" i selve kirkeboka, men Norge, og "Waadertinius" er også feil transkribert, for det avsluttes med ....huus i kirkeboka. 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyHeritage stoler jeg ikke helt på , havde jeg gjort det, ville jeg forgæves side og gennemse de svenske kirkebøger, de Match der er blevet sendt til mig på mail, er fra folk der sidder og kopierer hinanden, de link kan jeg ikke bruge, men tak for hjælpen, https://www.digitalarkivet.no/actors/952/amf---ancestry-myheritage-og-familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frivillige (inkl. undertegnede) holder nå på med å korrekturlese disse feiltranskriberte filene. 

I dette tilfellet var i det minste navnet til Lars Lindbom rett skrevet, så da fungerte søket.  Det var jo for å få kirkebøkene i Norge søkbare, at dette ble gjort av AMF og deretter gitt (tilbake) til Arkivverket i Norge som takk for tilgangen til kirkebokkildene.  Så lenge det fører til rett kilde, får en jo være glad. 

Oppfatt disse treffene kun som indeks til skannede kirkebøker, vær skeptisk til avskriften og gå alltid til den skannede originalkilden.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Ja, tenkte det samme.. Litt langt unna, da.

Hva med Wederhus i Selje kommune?

0022 Wederhus 82 4 - 7-4-3 7-4-3
0023 Wederhus 82 2 - 5-2-3 7-3-4
0024 Vederhus 82 3 - 12-7-5 12-7-5
0025 Wederhus (gaard) 82 1 - 8-5-3 8-5-3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er netop det jeg prøver at gøre, desværre er de norske kirkebøger noget vanskeligere at finde rundt i, end de danske.

Det er også en af årsagerne til, at jeg ikke stoler på de match jeg får , som jeg skrev ville jeg stadig søge efter dem i Sverige, der er for mange der kopierer uden at undersøge om det stemmer, med oplysningerne de har fået, jeg skriver ingen ind i anebogen, uden kopi af fødsel og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse filene er ikke et resultat av ‘matcher’ i onlineprogrammene til disse aktørene. Derimot: hva de gale tolkningene av navn og stedsnavn kan bli til etter gjentagne ‘smarte’ kopieringer, er det bare fantasien som kan sette en grense for… 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindbom'ene var omstreifere. I henhold til Eilert Sundts "Fortsat Beretning om Fantefolket" (http://runeberg.org/fanter2/0151.html) skal Lars både være født (1828) og konfirmert (1847) på Tukthuset i Kristiansand. Lindbom'ene er ikke i min slekt, så jeg har dessverre ikke noe på dem, men det er jo alltids mulig å spørre mitt favorittorakel, Jonny (Mydland), eller noen av de andre som forsker på reisendeslekter.

Mvh

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en etterkommer, for den Lars Lindbom trådstarter søker, døde i februar 1824 i en alder av 46 3/4 år. Det vil si født 1777-1778.  Det har vært en annen tråd (jeg ikke fant igjen i farten) hvor Lars Lindbom er nevnt. 

Her muligens:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt noen har hodet med seg. Takk skal du ha, Anne-Lise - er lei for at jeg holdt på å føre dere godtfolk på villstrå. 

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Lindbom er født i 1778 et eller andet sted i Norge, han hedder Lars Andreasen Lindbom, far til Jørgen Frederik Larsen Lindbom, de er meget svære at opsnuse.

Alt hvad der handler om Lindbom, Flintian, Vardal og Lundgren, modtages med stor tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Han du nevnte, Morten, er vel sønn av den eldste av disse sønnene til Lars Lindbom og Else Andersdatter:

https://www.digitalarkivet.no/census/urban-residence/gf01100657000545

Disse Lindbom'ene er blant de mange jeg kun har marginal kunnskap om, så jeg vet sannelig ikke. Men moro å være med i denne tråden allikevel 

Morten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider