Gå til innhold
Arkivverket

Johan Albert Pedersen, f.20/4 1885, d. 14/4 1980

Hanne Samueljord
 Del

Recommended Posts

Hej,

Jeg prøver igjen om noen kan hjelpe meg på rett spor.

Min Fars Onkel Johan Albert var soldat under Canadas flagg i første verdenskrig. 

Skulle så veldig gjerne funnet ut mer om han liv på andre siden av dammen.

Det eneste som jeg har funnet er att han ankom New York fra Bordeaux den 16 juni 1917 og det står på passasjerliste att han var utskrevet fra sykehus.

Han var der borte i nesten 30 år og ville vært spennende å vite mer om den tiden.

noen som kan hjelpe meg med dette?

Veldig takknemlig 🙂 

Mvh Hanne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min oldefar tjenestegjorde i den canadiske ekspedisjonsstyrken i WWI i et tømmerhogstkorps. Canadiske service records fra WWI er bortimot komplett og oppbevart i Library and Archives Canada. I motsetning til mange andre land har ikke det canadiske arkivet fra denne krigen blitt ødelagt. Dersom Johan Albert tjenestegjorde under canadisk flagg i WWI bør det finnes en service record etter han.

Merk at rekrutteringen til den canadiske ekspedisjonsstyrken var frivillig helt frem til starten av 1918: Canadian Expeditionary Force - Wikipedia.

Jeg finner en service records for John Albert Peterson alias James Shelley Curtis:

- Library and Archives Canada (bac-lac.gc.ca) (trykk på pdf-filen)

Usikker på hvor dette aliaset kommer fra...

Her er service records for James Shelley Curtis, se under. Han skal være født 10.05.1886 og ser ikke ut til å være vår mann.

- Library and Archives Canada (bac-lac.gc.ca)

Jeg har forsøkt å finne andre kandidater til vår mann, men uten resultat.

Jeg er usikker på hvor stor andel service records som er scannet og tilgjengelig online. Da jeg var i kontakt med Library and Archives Canada tilbake i 2016 var de midt i en stor scanne- og digitaliseringsjobb. Kanskje er ikke alle service records tilgjengelig online?

Det kan være verdt et forsøk å kontakte arkivet for å høre om det finnes en service records etter Johan Albert som ikke er tilgjengelig online.

d Archives Cana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: Oldefar fikk Britisk War Medal og Victory Medal for sin deltagelse i krigen. På disse medaljene er hans "Regimental Number" inngravert. Du har ikke tilfeldigvis noen lignende medaljer liggende eller annen dokumentasjon på at han deltok i WWI på canadisk side?

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Veterans Death Cards: First World War, også i Library and Archives Canada (det kanadiske riksarkiet) døde denne John A. Peterson som Frank fant  i 1950 i Fort Sam Houston i San Antonio, Texas. https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/mass-digitized-archives/veterans-death-cards-ww1/Pages/item.aspx?PageID=2811709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

En ting til: Oldefar fikk Britisk War Medal og Victory Medal for sin deltagelse i krigen. På disse medaljene er hans "Regimental Number" inngravert. Du har ikke tilfeldigvis noen lignende medaljer liggende eller annen dokumentasjon på at han deltok i WWI på canadisk side?

Hei Frank, 

Nei finns ingenting hva jeg vet om. Johan prata stort sett ingenting om sine år borte så vi vet veldig lite. Han kom hjem igjen för WW2.

Jeg vet bare att han reiste fra Frankrike till New york. min fetter sa att han hadde fortalt att han var i politiet der borte. 

Det med Canada var det en sambygding som fortalte meg att han hört fra sine foreldre.

Men jeg vill jo finne ut av hans liv der borte og får følge de tips og ledetråder som dukker opp.

Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker overbevisende at Johan Pedersen som returnerte til New York fra Frankrike er rett mann. Navn, fødselsår og fødested stemmer:

New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957 - Ancestry.com

image.png.ff281b96de9859537011c67c5ccbeecc.png

Jeg leser det som at Johan Albert sin destinasjon i New York i 1917 var "Norw(egian) Sailor Home, 172 Canale Street, Brooklyn NY:

image.thumb.png.94dfa5715bbe641cfc4d7bee639343ec.png

Det står videre "Hospital Discharged", altså utskrevet fra sykehus:

image.thumb.png.39768ed7b50a7912bdf06ea9178c8db3.png

Hvorvidt dette kan skyldes krigsskade eller annen skade er usikkert. Det er to ting jeg stusser litt på om dette var krigsskade med påfølgende dimmitering:

1.  Bordeaux var langt fra frontlinjen i WWI. Dersom han ble sendt hjem av militæret som følge av skade i krigen virker det mer plausibelt med avreise fra f.eks. Le Havre eller Normandie. 

2. Dersom han ble sendt hjem som følge av skade i krigen, ville han da ha blitt sendt hjem som passasjer på et sivilt passasjerskip? Jeg ville snarere forventet at han ble transportert til Amerika med et troppeskip etc. i regi av det militære. Jeg tror ikke Canada/USA dimmerte folk i felt i Frankrike og gav de beskjed om å ordne transport selv hjem, om du skjønner. Med referanse til min egen oldefar: Etter krigen ble han transportert til England før han formelt ble dimmitert. Transportetappen Frankrike - England var altså i militær regi. 

Basert på informasjonen som foreligger ville jeg vært litt forsiktig med å konkludere at Johan Albert tjenestegjorde i den canadiske ekspedisjonsstyrken. Det er flere grunnet til dette:

1. Det canadiske krigsarkivet fra WWI er bortimot komplett. Jeg finner ingen service record som matcher vår mann

2. Transportetappen til USA fra Bordeaux gir ingen indikasjon på militær bakgrunn/bakteppe

3. Fortellingen at han deltok i krigen er litt "via via". Det kan tenkes at misforståelse/hukommelse etc har endret fortellingen underveis i ulike ledd her.

Hvor lenge Johan Albert oppholdt seg i Frankrike, hvor han oppholdt seg og hva han gjorde er usikkert. Kanskje hadde Johan Albert befatning med den canadiske ekspedisjonsstyrken gjennom sivilt arbeid? Kanskje var han sjømann ombord på troppeskip? Ikke godt å si, men kan noe slikt forklare at han for ettertiden ble koblet som kjempende for Canada?

Tanken har også slått meg om Canada og USA er blandet sammen her. Var Johan Albert soldat for USA, ikke Canada? Problemet her er at USA først kom inn i krigen i april 1917. Jeg tror rett og slett det ikke er tid nok til at han kan ha blitt rekruttert, transportert til Frankrike, blitt skadet og sendt hjem igjen innen 16. juni 1917. 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2022 den 19.40, Frank Marton Pedersen skrev:

Det virker overbevisende at Johan Pedersen som returnerte til New York fra Frankrike er rett mann. Navn, fødselsår og fødested stemmer:

New York, U.S., Arriving Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957 - Ancestry.com

image.png.ff281b96de9859537011c67c5ccbeecc.png

Jeg leser det som at Johan Albert sin destinasjon i New York i 1917 var "Norw(egian) Sailor Home, 172 Canale Street, Brooklyn NY:

image.thumb.png.94dfa5715bbe641cfc4d7bee639343ec.png

Det står videre "Hospital Discharged", altså utskrevet fra sykehus:

image.thumb.png.39768ed7b50a7912bdf06ea9178c8db3.png

Hvorvidt dette kan skyldes krigsskade eller annen skade er usikkert. Det er to ting jeg stusser litt på om dette var krigsskade med påfølgende dimmitering:

1.  Bordeaux var langt fra frontlinjen i WWI. Dersom han ble sendt hjem av militæret som følge av skade i krigen virker det mer plausibelt med avreise fra f.eks. Le Havre eller Normandie. 

2. Dersom han ble sendt hjem som følge av skade i krigen, ville han da ha blitt sendt hjem som passasjer på et sivilt passasjerskip? Jeg ville snarere forventet at han ble transportert til Amerika med et troppeskip etc. i regi av det militære. Jeg tror ikke Canada/USA dimmerte folk i felt i Frankrike og gav de beskjed om å ordne transport selv hjem, om du skjønner. Med referanse til min egen oldefar: Etter krigen ble han transportert til England før han formelt ble dimmitert. Transportetappen Frankrike - England var altså i militær regi. 

Basert på informasjonen som foreligger ville jeg vært litt forsiktig med å konkludere at Johan Albert tjenestegjorde i den canadiske ekspedisjonsstyrken. Det er flere grunnet til dette:

1. Det canadiske krigsarkivet fra WWI er bortimot komplett. Jeg finner ingen service record som matcher vår mann

2. Transportetappen til USA fra Bordeaux gir ingen indikasjon på militær bakgrunn/bakteppe

3. Fortellingen at han deltok i krigen er litt "via via". Det kan tenkes at misforståelse/hukommelse etc har endret fortellingen underveis i ulike ledd her.

Hvor lenge Johan Albert oppholdt seg i Frankrike, hvor han oppholdt seg og hva han gjorde er usikkert. Kanskje hadde Johan Albert befatning med den canadiske ekspedisjonsstyrken gjennom sivilt arbeid? Kanskje var han sjømann ombord på troppeskip? Ikke godt å si, men kan noe slikt forklare at han for ettertiden ble koblet som kjempende for Canada?

Tanken har også slått meg om Canada og USA er blandet sammen her. Var Johan Albert soldat for USA, ikke Canada? Problemet her er at USA først kom inn i krigen i april 1917. Jeg tror rett og slett det ikke er tid nok til at han kan ha blitt rekruttert, transportert til Frankrike, blitt skadet og sendt hjem igjen innen 16. juni 1917. 

Hei, 

Ja det er mange spørsmåltegn når det gjelder Johan Albert. 

Som sagt så snakket han ikke mye om sin tid der borte. 

I 1910 var han på Kings Bay men etter det vet jeg ikke mer før den passasjerliste i 1917.

Det er jo ett vanlig navn så ikke lett å finne rett person. Har tenkt at det må jo være mulig å følge han steg for steg med registreringer når han ankom og så. 

Da må jeg sikkert kontakte register i USA tenker jeg.

Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider