Gå til innhold
Arkivverket

Andset Hof i Hedemark Olia Olsdatter FT 1801 som var Olea Oudensdatter

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Jeg skal prøve å rapportere en feil i Folketellingen av 1801 (originalen), men lurer på hvor mye informasjon jeg skal inkludere i skjemaet. Muligens er det  lurest å henvise hit, siden begrunnelsen er lang?
Det har seg slik at 'Olia Olsdatter', nr. 22 på Andset og gift med Christian Erichsen i hennes første og hans andre ekteskap, heter Olea Oudensdatter i alle andre kilder jeg har funnet. I alle fall er det slik jeg tolker det.
Transkribert versjon av FT 1801 for Andset
Folketellingen 1801 for Andset, digitalisert original (5. familie)

Bakgrunnen for å hevde at 'Olia Olsdatter' er Olea Oudensdatter starter med at jeg fant

Skiftekort for Erich Olsen Andset og hustru 1794. Der nevnes sønnen Christian (Erichsen), myndig og boende på Telle.
Christian Erichsen giftet seg riktignok med en enke Olia Olsdatter, men det var skifte etter henne på Telle allerede i 1793.
Olia Olsdatters skifte på Telle i 1793
Olia Olsdatter hadde dødd fra et spedbarn Olia og to sønner. Den eldste sønnen Christian var trolig sønn av hennes første mann, Christian Olsen.
Yngste sønn het Erich og ble døpt fra Aasnes den 22. august 1790. Hans far var Christian Erichsen.
Erich Christiansens dåp i 1790
Den 24.10 1795 giftet enkemannen Xtian Erichsen seg med Olea Oudensdatter 

Copulat

De hadde fått en datter i april samme år - hun står ikke som uekte, så de hadde vel forlovet seg først. I all fall noen av presetene i området var pragmatiske.
Marthes dåp april 1795, datter av Christian Erichsen og Olea Oudensdatter

En gang i løpet av 1795 eller 1796 flyttet Christian Erichsen og Olea Oudensdatter med barna - men sannsynligvis ikke Christian Erichsens stesønn - tilbake til Andset.
10. november 1796 står nemlig Xtian Erichsen Andset som Caut. ved en vielse i Aasnes.
Christian Erichsen Andset og Olea Oudensdatter døpte datteren Olea i 1797. 
Oleas dåp 29. november 1797

Mest sannsynlig døde Olea som var 22 uker ved morens skifte før Olea nr. 2 ble døpt. Hun bor ikke sammen med søsken og halvsøsken i FT 1801.

Stesønnen til Christian Erichsen, Christian Christiansen er ut til å ha blitt på Telle hos sin farfar og farmor
FT 1801 Telle, husstand 3
De andre barna i husstanden på Andset stemmer- med denne familien.

Endret av Inger Hohler
la til Andset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "alle andre kilder" kaller henne Olia Oudensdatter, er dette trolig hennes riktige navn, men i originalen i ft. 1801 står det veldig klart "Olia Olsdr.". Altså er transkriberingen av folketellingen riktig. Det hjelper derfor ikke å rapportere noen "feil" i folketellingen til Digitalarkivet.

Ta vare på den dokumentasjon av "Olia Oudensdatter" som du har samlet og bruk dette navnet! Dette viser bare viktigheten av å bruke mer enn 1 kilde til en opplysning.

Jeg har selv en formoder med feil navn i ft. 1801. Så dette er nok ikke uvanlig.....  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider