Gå til innhold
Arkivverket

Personer på institusjon og folketellingen i 1875

Finn Drabløs
 Del

Recommended Posts

Hvordan ble personer som var på en institusjon registrert i folketellingen i 1875? Ble de registrert på sitt opprinnelige hjemsted, eller ble de registrert på institusjonen? Og hvor er i så fall de listene?

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg har en person som jeg finner i folketellingen for 1865, og i folketellinger etter 1875, men ikke i selve 1875-tellingen. Det er en mulighet for at hun da midlertidig var på en institusjon. Hvor ville hun i så fall vært registrert? For sjøfolk som var på skip den 31. desember 1875 finnes det jo egne lister. Er det noe tilsvarende for noen aktuelle institusjoner? Er det i så fall lister som er tilgjengelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik står det i skjemaet til 1875-teljinga:

image.png.fe99da8de4ed0ec9288e0908b5acc2f8.png

Altså ville det vere naturleg å føre vedkommende både på institusjon og eventuell heimstad.
Om ho er ført på institusjon burde ho vere søkbar som alle andre. Om du kjenner adressa kan du forsøke å søke på denne, om ein t.d. søker på «storgade 33» får ein opp både ansatte og innsatte på tukthuset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill! Jeg får fortsette å grave. Så langt ser det ut til at hun ikke har vært registrert hverken på hjemstedet eller på noen institusjon i 1875, i hvertfall når jeg søker med ulike varianter av navnet. Jeg vet at hun i senere folketellinger ble klassifisert som "sindssvag" eller "sindsyk". Er det eventuelt noen begrensning på den type institusjoner om pasientene er søkbare (eller synlige) eller ikke i folketellingen? Men som sagt, jeg får grave videre. Takk for hjelpen så langt!

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite PS her: Det er riktig som påpekt over at personer på institusjon er med i folketellingen i 1875, også de som er pasienter. Jeg har for eksempel ingen problemer med å finne pasientene på "Rotvold Asyl" i 1875. Så det må være en annen grunn til at "min" person er som sunket i jorden i 1875. Jeg får grave videre ...

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1875/52377?page=3&familiestilling=patient&bosted=rotvold sindsygeasyl

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.