Gå til innhold
Arkivverket

"Lossøe Præstegjeld" - hvor kan det være?

Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en vielse som jeg har skrevet av slik:

Kirkebok for 0818 Solum prestegjeld, Telemark. SAKO/A-306/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1833-1843. Viede side 231. 14.04.1840: Enkemand Inderst Lars Johnsen Bakkene under Steensrød 36¼ aar Fader John Sørensen Bakkene, og Pige Aase Eriksdatter Solums Præstegaard f. Lossøe Præstegjeld 27¼ aar Fader Erik Johnsen af Lossøe. Forlovere John Sørensen Bakkene og Anders Larsen Gravklev.

Jeg skjønner ikke hvor "Lossøe" er hen, og jeg får ingen assosiasjoner av navnet. Noen som har et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Lassen...

Kanskje du har kjennskap til Sili Gård ? Eller Sognefogs Wiborg?

Ved siden av å utføre oppgaver som vaktmester, var Wiborg medlem av det bredere samfunnet. Nicolai Christian Lassens dagbok, som ble utgitt i 1777, gir et innblikk i opptegnelsen om et besøk hos Wiborg på Sili. Lassen viser til at: «I Lossøe prestegjeld på Sili gård har eieren, sognefogden Wiborg, ved drenering gjort om en myr til engmark, hvor det nå vokser 6 slåtter høy. Han har bygget et gårdshus, hvorunder han satte en grunnmur tre meter dypt ned i jorden, og under murene lå dreneringsganger av stein som drenerer bort kildevannet som eroderer bort jorden. Han drev den første frimerkemøllen (for wadmal) i prestegjeldet. Flere år tidligere gjorde han et forsøk på å fyre opp fajansevarer fra en veldig fin leire, som finnes i nærheten av hovedkirken. På grunn av beliggenhetens store adskillelse fra markedsplassene, var frakt til kunden vanskelig og kostbar. Foruten i nærheten er det begrenset med ved for brenning. Viborg er en vittig & dyktig bonde som med sine barn har forbedret tre gårder, hvor han tidligere holdt til. Han holder seg også temperert." [14] [15

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved farens navn står det vel ganske klart Lessøe
Trolig var tanken å skrive Lessøe ved brudens navn også, men ‘e’-en ble seendes ut som en ‘o’.

‘o’-ene ellers er jo ofte åpne på toppen, jf. Solums og ‘ø’-en i Lessøe

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Ivar, Anfinn og Matthias! "Lessøe" = Lesja gir mening. Og når jeg slår opp i Lesja kirkebok Mini 3 for 1813, så er det første jeg ser denne dåpen:

Kirkebok for 0512 Lesja prestegjeld, Oppland. SAH/PREST-068/H/Ha/Haa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1777-1819 (kronologisk) side 780-781. 20.12.1812 Lessøe: døbt Eric Olsen Holes og og Rønnog Ingebretsdatters B. Aase, fød den 19de Dec. Faddere: Joen Gundersen Hoxvold, Jørgen Haagensen Hole, Mari Haagensdatter Hole, Anne Johannisdatter Lille Jordet, Kari Poulsdatter Hole.

Så med dette regner jeg problemet som løst 🙂

Endret av Leif Biberg Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke så enkelt. Det er ei Åse Eriksdatter til som døpes på nyttårsdagen 1813:

01.01.1813 Broket..?: Døbt Eric Hansen Raanaaebrekkens og Anne Christophersdatters . Aase fød den 18de Dec. Faddere: Thore Aavangen, Børre Endstad, Rønnog Ødegaarden, Ingri Pladsen samt Sigri Pladsen.

Faren til den ene heter Erik Olsen, og den andre Erik Hansen, men ingen "Erik Johnsen" som Bent Wettergreen skriver i Solum kirkebok.

Ettersom alderen er så spesifikt skrevet som 27¼ år, regner jeg med at hun må være født rundt årsskiftet 1812/1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok den siste. Under konfirmanter 30. agust 1829 finner jeg denne:

Kirkebok for 0512 Lesja prestegjeld, Oppland. SAH/PREST-068/H/Ha/Haa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1820-1829. Konfirmerte side 544-545. 30.08.1829: 2. Aase Erichsdatter Raanaaebrækken, foreldre Erich Johannesen og Anne Christophersdatter, født 18de December 1812.

Det er litt uvant å se Hansen, Johannesen og Johnsen om hverandre for samme mannen, men det er vel greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved moren, Anne Christophersdatters introduksjon, som var samme dag som dåpen, står det Eric Johansen.

Lesja prestekontor, SAH/PREST-068/H/Ha/Haa/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1777-1819, s. 780-781
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603480125

Nederst til venstre. Dåpen er neste innførsel, øverst til høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider