Gå til innhold
Arkivverket

Elisabeth Katharina (Elisa) Norbeck g. Larsen døde i Bergen 20.01.1916, hva var dødsårsaken?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Elisabeth (Elisa) døde i Bergen 20.01.1916 og ble gravlagt fra Nykirken i Bergen 7 dager senere. Hun var da enke. Ektemannen døde i 1911 og to barn på 6 og 10 år satt igjen foreldreløse.

Den eldste havnet hos besteforeldrene, mens den yngste havnet på barnehjem, han var for liten til å kunne gjøre nytte for seg.

Imidlertid klarer jeg ikke å tyde hva Elisa døde av, og ville satt stor pris på om noen kunne hjelpe med å tyde dødsårsaken. Se dødsfall nr 5 i kirkeboka på side 169.

Kirkebøker: Nykirken Sokneprestembete, SAB/A-77101/H/Haa/L0045: Ministerialbok nr. E 5, 1899-1917, s. 169 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Om jeg skulle være så heldig at noen også klarer å finne dødsannonsen i Bergens Tidende hadde det vært en kjempebonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Lars.

Dette er min kones farmor, så det betyr mye å få dette på plass.

Håper noen kanskje klarer å tyde dødsårsaken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallsjournalen

https://media.digitalarkivet.no/view/27860/73

(nr 88)

Her står det ikke noe om dødsårsak, men det går frem at hun døde på sykehuset.

Kan det være "vitium cordis"? Det ble ofte brukt ved hjertefeil/hjertesvikt.

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Lars.

Det er vel omtrent det jeg klarte å lese. Så da var nok dødsårsaken hjertetrøbbel. Begge sønnene døde av hjertesvikt 59 og 68 år gamle.

Mange takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.