Gå til innhold
Arkivverket

Noen spørsmål vdr. kilder og vekt av disse

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Bilde viser teori fra MYHeritage fra Jan E... til person C.

Jeg har autosomal dna treff med person C.

HVIS alle ledd frem til C kan bekreftes via kirkebøker:
Er da også Elin M. Eriksdatter bekreftet  som mor til Erik Eriksen?
Er den person (Erik Nilsen, ikke vist på bilde) som giftet seg med Elin (vielse funnet i kirkebok) også indirekte bekreftet? 

mvh

teori.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det viktige er å kontrollere at alt som står der er korrekt, ved å bruke kirkebøker, eller bygdebøker (hvis bøkene er grundige og bra nok), teoriene til MYHeritage tar ofte feil, har jeg sett på mine egne linjer. Når du har kontrollert, og hvis det viser seg at teorien er korrekt, så må du se på om prosenten du har fått med person C, stemmer med det som kan forventes. Du må også finne ut om det er andre linjer utenom den teorien, som dere kan være beslektet i, da flere felles linjer ofte kan vise at en er nærmere i genetisk slekt, enn det vanlig gransking viser. Jeg får for eksempel ei som er tremenning til min far, som tremenning selv, på grunn av at hun har dobbel linje av en slekt, som vi har en linje av, da blir det lettere for at det slår ut nærmere. Har fått andre lignende utslag også, ved at noen har doble linjer (eller mer), eller fordi jeg selv har det bakover, det kan slå ut minst en hel generasjon feil. Men som du skriver, hvis teorien stemmer helt, og dere ikke har noe annet slektskap enn den, så må vel Elin M. Eriksdatter ha vært mor til Erik Eriksen. Men er en del arbeid, for å bli sikker på det. Men hvis du og personen C er halvt seksmenninger, så blir vel det genetiske tolvmenninger, og bør vel ikke slå ut mer enn 0,1 - 0,2 i tilfelle. Må ha stor flaks hvis en skal få match med så fjernt genetisk slektskap. Har du langt større prosent, så tyder det sannsynligvis på noen flere felles linjer, eller at det er disse andre linjene som gjør at dere har match, så det bør utelukkes, før du skriver noe, som sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein O. Tislevoll skrev:

Ja det viktige er å kontrollere at alt som står der er korrekt, ved å bruke kirkebøker, eller bygdebøker (hvis bøkene er grundige og bra nok), teoriene til MYHeritage tar ofte feil, har jeg sett på mine egne linjer. Når du har kontrollert, og hvis det viser seg at teorien er korrekt, så må du se på om prosenten du har fått med person C, stemmer med det som kan forventes. Du må også finne ut om det er andre linjer utenom den teorien, som dere kan være beslektet i, da flere felles linjer ofte kan vise at en er nærmere i genetisk slekt, enn det vanlig gransking viser. Jeg får for eksempel ei som er tremenning til min far, som tremenning selv, på grunn av at hun har dobbel linje av en slekt, som vi har en linje av, da blir det lettere for at det slår ut nærmere. Har fått andre lignende utslag også, ved at noen har doble linjer (eller mer), eller fordi jeg selv har det bakover, det kan slå ut minst en hel generasjon feil. Men som du skriver, hvis teorien stemmer helt, og dere ikke har noe annet slektskap enn den, så må vel Elin M. Eriksdatter ha vært mor til Erik Eriksen. Men er en del arbeid, for å bli sikker på det. Men hvis du og personen C er halvt seksmenninger, så blir vel det genetiske tolvmenninger, og bør vel ikke slå ut mer enn 0,1 - 0,2 i tilfelle. Må ha stor flaks hvis en skal få match med så fjernt genetisk slektskap. Har du langt større prosent, så tyder det sannsynligvis på noen flere felles linjer, eller at det er disse andre linjene som gjør at dere har match, så det bør utelukkes, før du skriver noe, som sikkert. 

hei, takk for svar. C er min 6 menning (5C). Tillit er 42% i sti nær hans slekt. Har også en annen MH teori som også omfatter Jan->Erik Eriksen 100%.

Disse teoriene er kanskje varierende i tillit, men de 2 stk dna 6-menninger jeg hittil har fulgt har stemt mht. verifisering med kirkebøker.

Undres hvorfor ikke alle teoriene omhandlet fex. Norden, kunnne legges  ut i ett register slik at flere ble tilgjengelig for alle i stedet for klatting her og der. De er jo en rimelig god hjelp, dersom de  blir brukt kritisk (verifisert med dna/kirkebøker?). De gir også ett mer nøyaktig slektskap enn annen MH-info. Samtidig er de til hjelp for identifisering av slektskap innen clustre. I hvert fall for en amatør som meg.

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unøyaktige teorier kan være til litt hjelp, hvis en ikke har gransket så mye selv før, ja. Men jeg har gransket veldig mange slektsgrener tilbake til starten på 1600 - tallet, så da er mange av teoriene som er feil, ganske lette å oppdage. Men er enig i at også feil teorier kan føre oss, på rett spor, hvis mye av det stemmer, så får vi heller finne ut av, og legge til noe som er rett, der vi finner noe galt. Er amatør på dette området selv også (men lært litt om MH - testen; men kan lite, eller ingenting om andre typer tester, men har begynt å se på det også). Men siden jeg har gransket godt før, så er det noe bedre, enn den motsatte veien, med resultat først, og all granskinga etterpå. Men en del gransking blir det likevel. Det som hadde vært en fordel, er hvis alle, som har tatt DNA - test fra det samme fylket, som vi er fra, hadde vært på en liste vi kunne sett selv om vi ikke har match med disse, da kunne vi også sett om nær slekt vi skulle hatt match med har tatt slik test, og om noe er feil, slik at vi ikke har fått match med disse. Slik som det er nå, kan tremenningene våre (eller noen vi trodde var det, utfra vanlig gransking) ha tatt tester, og ikke fått match mot oss, uten at det er mulig for disse eller oss å se det eventuelt manglende slektskapet. Så både det, og det du nevner om flere ulike register og annet, kunne vel vært ordnet. Får håpe noe blir gjort, da det er alltid noe som kan bli bedre, så får vi bruke det, som er nå, frem til det skjer.  42 % er litt lite, da er det av og til rett, og av og til feil. Da får vi se på hvor stor, eller liten prosent vi har med personen vi har match med er, så er det lettere å se om teorien er helt gal, eller kan være helt rett, eller kanskje nesten rett. 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider