Gå til innhold
Arkivverket

Jens Von Tommers ca 1710-1785, Molde

Tommy Øwre
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter kilder eller referanser over Jens Von Tommers som sannsynligvis levde mellom 1710 og 1785. Noen som kan bidra med mer informasjon eller tips til kilder på denne karen? 

Han var gift med Bergitha Winter Thomer d1796, 80 år gammel. Hun døde i Molde, og referanse til auksjon i 1785 knyttes til Molde. 

Det holdes auksjon på løsøre etter; afgagne Capitain Jens Von Tommers (Thomer) i Molde ca 1785. 

Tronhiems allene kongelige privilegerede Adresse-Contoirs Efterretninger, fredag 28. oktober 1785.

Har gjort noen søk på millitærruller, manntall for Molde ca 1762, kirkebøker, og skifter uten å finne referanser på Kaptein Jens Von Tommers. Har også vært innom registeret til moldeglimt.no

Er det noe ved skrivemåten Capitain som kan si noe om han knyttet til forsvar eller båt, evt begge deler? 

Finner etternavnet Tommers knyttet til Estland uten at det er knyttet relasjoner til Jens. 

Referanse til Bergitha Winter Thomers finner jeg  i Tronhjemske Tidener 8 desember 1797 der det etterspørres arvinger etter Frue Bergithe Winter Sal. Captain Tommers. 

Bergitha Winter Thomer gravlagt i Molde 80 år gammel 1796: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16054&idx_id=1605...

Jeg har tidligere tenkt at Thomer kunne være en referanse til området rundt Tomrefjorden. Funnet av sammenhengen til Von Tommers gjør at det er lite sannsynlig. 

1797 skifte for Bergitha Winter: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24631/244/  

Jeg har tidligere skrevet innlegg ang Wintherslekt på Nord-Møre, særlig knyttet til Molde, Kristiansund og Bremsnes. Har lagt en del lenker og løse tråder i kommentarfeltet i kommentarfelt Om Bertih Larsdatter Winther og broren her: https://www.geni.com/people/Berith-Winther/6000000024419386607?through=6000000022796907952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke stort om han. Han må ha vært kaptein i den norske hær.

Iflg. boka "Kvinner gift med offiserer i den norske hær 1628-1814." av A. Sandberg

står det "Wint(h)er  Birgitte  g 1) Dahlstrøm  g 2) 1782 med J. Tommer.

Da må Jens Tommer være omtalt i: Ovenstads militærbiografier 1628-1814 for det er derfra Sandberg har sine opplysninger.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider