Gå til innhold
Arkivverket

Her er mitt tre

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Spurte om hvilke MH felt gjengitt, klippet svar:

"

The MyHeritage fields that are displayed in Clanview are as follows:
  • Surname
  • First Name
  • Nickname
  • Birth Place
  • Birth Country
  • Relationship
  • Marriage Date
  • Marriage Place
  • Biography Description (Clanview Note)
  • Occupation
  • Occupation Place
  • Education
  • Education Place
  • Education Dates
  • Link
  • Web Content (Clanview Note)
  • Source citations

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte om mulighet for å vise objekter i Clanview ved bruk av koordinater slik at posisjonen ble uavhengig av hvorvidt kartprogram finner stedsnavn eller ikke og klipp fra svar følger.
Jeg vil anta, for Norske steder, å finne posisjon i Norgeskart.no først da dette etter min erfaring inneholder flere søkbare, Norske, stedsnavn enn googlemaps.
(Eksempelvis i bruk av amtskart fra ca 1830 årene Amtskart ,Nordland ikke innkludert , eller andre mulige overleggskart . Førstnevnte gir rimelig nøyaktig den tids posisjon ved søk på dagens stedsnavn) Bruk EU89 GEOGRAFISKE GRADER LONG/LAT koordinatsyst ex: 59.9319446, 10.7221403
Deretter taste stedskoordinatne inn i søkefeltet til googlemaps.com og klikke på markøren i googlemaps og fortsette :
klipp start

Including exact Google Map coordinates for a historical location that no longer exists is a great idea!

Here's how to do it with Clanview:

1. In Google Maps, find the location of your grandfather's farm, then single click on it to create a pin. eg.
    •  
  2. Then click on the Share icon that appears at the bottom of Google Maps.  Here is an example of what it looks like:
    •  
    • The "Share" icon is this button: 
  3. Then choose "COPY LINK", an example shown here:
    •  
  4. You can then add this link as a Note or other field to your Grandfather using your family tree authoring software.
    • For example, in MyHeritage, one option would be to go to the Person's Profile and add a "Web Content" item.  Our example is shown here (you can of course type in any text that you feel is most useful for the "Link name"):
    •  
  5. You can then export your data again to a GEDCOM file and use it to publish a Clanview 3D Family Tree.
  6. In the Clanview Explorer, a MyHeritage "Web Content" link will appear like this in the Detailed Information panel for the person (i.e. double-click/tap the person's info card):
    •  

The Clanview user will then be able to click on this link to open the exact location of your grandfather's farm.

klipp slutt

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virker kanskje mere negativ enn det jeg egentlig er, for det eneste aberet for meg, med alle slektsprogram som har sånne imponerende og fancy utseende trær, er at det er så innmari mye jobb før det er perfekt! Jeg har ikke tid! 😖

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Olaf Larsen skrev:

Jeg virker kanskje mere negativ enn det jeg egentlig er, for det eneste aberet for meg, med alle slektsprogram som har sånne imponerende og fancy utseende trær, er at det er så innmari mye jobb før det er perfekt! Jeg har ikke tid! 😖

Enig at det tar tid hvis en vil plassere objekter ved bruk av koordinater. (Noe Clanview i utgangspunktet ikke har som mål). Rutiner kan lages i bruk av diverse script/prgrammeringsspråk for å korte ned anvendt tid, men da må noen med programmerings-erfaring selv være såpass interessert, vil jeg tro. 🙂

Selv  bruker jeg 3 skjermer med hhv. Norgeskart, MyHeritage og Goglemaps og en hjemmesnekra script applikasjon som leser koordinater fra Norgeskart og leser Googlemaps-lenken jeg trenger for å lime lenka inn i MyHeritage. Mye knoting og e.v.t. feilskriving av  posisjon fjernet. Med ett annet scriptspråk/programmeringsspråk kunne prosessen  automatisers ytterligere, men det orker jeg ikke, litt manuelt arbe er sikkert sundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kartet til Google kan nok kun plotte steder som allerede er tilegnet en posisjon. Der røyk posisjonen til den tidens sandkasse 🙂

Da skal det prøves med å lage nytt kar vakget i Giigkemaps der markører kan plasseres eks. favoritt blåbærsted 🙂

Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider