Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av begravelse

Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger hjelp til å tolke hva det står vedr en begravelse.

Sauherad kirkebøker, SAKO/A-298/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. I 4, 1767-1814
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061211010051
På høyre side under sepult 46 leser jeg: fredagen begravet ved Seude, husmands ??? ?????? Qvinde, Anne Margrethe gammel 55 aar.

Hva er navnet/adressen på denne husmannen?

mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

Hva er navnet/adressen på denne husmannen?

Jeg leser Nils Vælhus, men jeg kjenner ikke husmannsplassnavnene i Sauherad og vet ikke om det gir mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også at navnet var Nils. Når det gjelder lokalkunnskap i Sauherad, så er min også dårlig. Jeg hadde et lite håp om at det stod Velta, men klarte ikke å tyde det godt nok.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Tore Jørgen Løwe skrev:

Jeg trodde også at navnet var Nils. Når det gjelder lokalkunnskap i Sauherad, så er min også dårlig. Jeg hadde et lite håp om at det stod Velta, men klarte ikke å tyde det godt nok.

Når du sier det slik, så kan mine øyne også lese ... Nils Væltens ... . Det som jeg først leste h, kan vel så gjerne være te, og det som jeg først leste u, er nok heller en n, ettersom presten synes å ha vært nøye med å markere u med ei lita bue over. Jeg leste vel u som en konsekvens av at jeg leste h foran, for da ga hus best mening.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils (Nilsen) Velta hadde ei kone Anne Margrethe Olsdatter Paasche (https://tng.simt.no/getperson.php?personID=I20651&tree=SiMT) som var født i juli 1718. Det var skifte etter henne 27 apr 1777. I perioden fom 1770 tom skiftedatoen har jeg ikke funnet andre begravelser som kan passe, så hvis det står Velten så er det sannsynligvis riktig person siden sted, fornavn på ektefelle og fornavn på avdøde stemmer. Alder er også innenfor normal feilmargin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider