Gå til innhold
Arkivverket

Klara Hansen Forperson for Tjerindeforeningen i Trondhjem

Recommended Posts

Til Statsarkivet i Trondheim

Jeg håber det går at forstå når jeg henvender mig på dansk. Ellers kan jeg sagtens skrive på engelsk. 

Jeg henvender mig fordi jeg - i forbindelse med research til en biografi om initiativtageren til den danske fagforening for Tjenestepiger (housemaids), Marie Christensen - er stødt på Klara Hansen. Marie Christensen besøger af flere omgange Klara Hansen i Trondheim. Klara Hansen beskrives som "forperson for Tjerindeforeningen i Tronhjem". Dertil vil jeg høre om statsarkivet i Trondheim skulle have nogle personlige arkiver fra Klara Hansen, eller et arkiv over Tjenerindernes forening?

Jeg er dog i tvivl om jeg istedet bør henvende mig til byarkivet?

Mvh

Michella Lykkeby Jensen

tlf 0045 20274972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke se at Statsarkivet i Trondhjem, eller Arkivverket for øvrig har mottatt arkiv etter Klara Hansen eller Trondhjems tjenestepikeforening. (Arkivverket bestreber seg på å publisere sine arkivkataloger på Arkivportalen.no, det er et stykke igjen før dette er oppnådd, men de aller fleste arkivene skal iallfall være representert med arkivnavn nå).

Klara Hansen ble ved generalforsamling i Trondhjems tjenestepikeforening valgt til formann 29.05.1911. Kilde: Trondhjems adresseavis 31.05.1911. – Dette kom vi fram til via søk i de skanna avisene på nettsidene til Nasjonalbiblioteket. For å gjøre søk i disse må du dessverre ha en norsk IP-adresse.

Arbeiderbevegelsen har sine egne arkiv-samlinger. Du kan eventuelt høre med dem om de kjenner til noe arkiv etter Trondhjems tjenestepikeforening. https://www.arbark.no/Arkiv_Samling.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider