Gå til innhold
Arkivverket

Hans Petter Larsen, ektefelle Jenny Margit, født Løken, og barn - etter 1932?

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Hei.  Som jeg har omtalt i tidligere tråder vokste min bestemor Selma opp på Kløv Søndre(98/1), i daværende Søndre Høland kommune.  Jeg forsøker nå å finne ut mer om det Nordre bruket på Kløv (98/2-4), som fikk en mer turbulent historie inntil det ble slått sammen med det søndre i 1933.

Fra ca 1910 var Hans Petter Larsen gårdsarbeider på Kløv Nordre.  I 1926 fikk han kjøpt bruket, og i 1929 giftet han seg med sin husholderske Jenny Margit Løken.  Men alt i 1932 ble gården solgt på tvangsauksjon etter forlangende av Hypotekbanken, og familien forlot gården.

Det  jeg har kunnet finne på www:

a. Hans Petter Larsen, født 1888 på husmannsplassen Buer i Trøgstad.  Bosatt på Nygård i Trøgstad under folketellinga 1900, og på Kløv i 1910 og 1920

b. Jenny Margit Løken, født 4.3.1907 i Halden av foreldre Jens Lauritsen og Berthe Marie Nielsen. Gift 1929 med Hans Larsen i Søndre Høland kirke.

c. Trolig 3 barn.  Siste "livstegn" jeg kan finne fra familien er (dessverre) dødsannonse i Indre Smaalenenes Avis for deres datter Haldis Margrethe, som døde 7 uker gammel i 1932. Hun ble gravlagt i Trøgstad. Jeg tolker dette dithen at familien etter tvangsauksjonen har flyttet tilbake til hans hjemtrakter.  I dødsannonsa er også nevnt to brødre, Asbjørn og Lars.

Det er jo en mulighet for at en eller begge av disse guttene fortsatt lever, så det er kanskje tvilsomt å foreta en slik etterlysing?   Likevel, jeg vil gjerne vite mer om dette  ekteparet som fikk en så vanskelig start på ekteskapet sitt?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info.  Da løste det seg....

Disse avisene er vel sperret for direkte innsyn, for jeg har lett på nasj.biblioteket etter navnene. Jenny Margits navn fant jeg i Varteig menighetsblad fra 1974, men jeg var usikker på om hun var "den rette".  På DIS gravminner har jeg heller ikke funnet dem.

Jeg har skrevet et ganske stort hefte om Kløv som jeg kan sende etterkommerne.  De er kanskje interessert i å se hvordan Hans Larsen strevde (forgjeves) for å klare seg økonomisk.  Jeg tar derfor gjerne mot kontaktinfo. 

mvh Per Tore Solheim

Endret av Per Tore Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene er ikke sperret for innsyn, du kan følge lenkene som er limt inn under. Et søk på "Jenny margit larsen" på NB vil gi deg treff på bl.a. dødsannonsen:

https://www.nb.no/search?q="jenny margit larsen"&mediatype=aviser

Jeg har sendt deg kontaktinformasjonen til de to nålevende barna samt informasjon om de avdøde på forumets meldingstjeneste. Du finner den øverst til høyre på siden:

image.png.d61d710aae74753efc49bd880d64fc30.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider