Gå til innhold
Arkivverket

Vinje i Telemark. Skifter på Drotning 1668 og 1675. Trenger "litt" hjelp - og (forhåpentligvis) bekreftelse på at jeg har forstått "noe" mer enn skiftekortene......

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skifte 17/10-1668:

Skiftekort: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630037

Original (starter nederst på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650436

Skifte 18/3-1675:

Skiftekort: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630038

Original (Starter øverst på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650484

Det første forstår jeg som om at avdøde Gro Kittilsdatter har vært gift 1 med en Tof og at de har barna Aasmund, Effuind og Vilbor

mens hun i 2. gifte med Størkar Drotning har datteren Aase.

Det andre skiftet (og sammenhengen mellom skiftene) er verre og tyde?

Men her er det vel skifte etter (samme?) Størkår, men nå kalt Størker Olafsen - og han har barna Taarsten, Gunild og (igjen) Aase.

Det må? vel bety at også Størker har vært gift to ganger? Men er "Aase'ne" den samme eller har han en i hvert ekteskap? Ja står det i det hele tatt noe om to ekteskap?

Og i parantes bemerket: denne Taarsten overtar gården etter Størkar - det skulle vel tyde på at Størkars "andre" ekteskap må være det hans "første" - ellers har han vel ikke rukket å bli gammel nok. (Skjønt jeg HAR sett svæææært unge "oppsittere" før, så alt er mulig...)

Noen som forstår mer av kråketærne og kan forklare meg om det i det hele tatt står noe om "mine "problemer"...?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første skiftet (1668) er

"eftter Sal: Groe Kittilsdtr Imelem hindes eftterladte Hosbunde Størkor Drotning

och hindes Børn, Naffnlig Aasmund och Effuind Toffsønner

och Vilbor Toffsdatter, Saa och deris tilsammen afflede daatter Naffnlig Aase Størkaarsdatter."

Det andre (1675) er

"efter Sal: Størcker Ollaffsen imelum hans eftterladte børn - j Søn och 2de døttere, Naffnlig Taarsten Størckersen, gunild och

Aase Størckers døttere, alle myndige och giftte, ...."

Det første er altså etter Groe, og det andre etter Størkår.

Groe har Åsmund, Eivind og Viborg frå eit tidlegare ekteskap, og Åse med Størkår.

Størkår har Torstein og Gunhild frå eit tidlegare ekteskap, og Åse med Groe.

Det meste av dette kan vi lese frå skiftekorta.

Det som kan vere uklart (frå skiftekorta) er om det er éi (felles) Åse og ikkje ei til kvar

og så alderen til Torstein og Gunhild (I teorien kunne dei vere frå eit ekteskap etter Groe - men då ville neppe Gunhild stå før Åse).

Litt usikker på kva "Problema" dine er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller nå lenger. Eller: jeg var svært usikker på min tolkning - for jeg kunne ikke se at det sto noe om flere ekteskap i Styrkårs skifte.

DET løste du! 1000 TAKK!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For arven etter Styrkår spiller det ingen rolle hem som var mor til de enkelte barna, og i det kortfattede skiftereferatet har man tydeligvis ikke "tatt seg bryet" med å skrive noe om det. Når en opplysning mangler på denne måten, er det en fordel å kunne sette seg inn i situasjonen og tenke over om opplysningen hadde betydning der og da.

Siden Torstein og Gunhild ikke var arvinger etter Gro, må de ha ei annen mor. I teorien kan Styrkår ha giftet seg på nytt etter Gros død og fått Torstein og Gunhild i dette ekteskapet, hvorpå den nye kona døde før Styrkår og av den årsak ikke er nevnt i hans skifte, og fortsatt i teorien kan Åse Styrkårsdatter fra 1668 være død, slik at den Åse Styrkårsdatter som arver i 1675, også er fra et nytt ekteskap. Det er et par ting å innvende mot en slik teori, og uansett kan den kanskje effektivt elimineres, om du har andre kilder som med sikkerhet plasserer arvingenes fødsel (godt) før 1668.

Den enkleste og mest nærliggende løsningen, er den du har kommet fram til med Ivars hjelp. Gro og Styrkår hadde hvert sitt kull barn fra deres respektive tidligere ekteskap, og så ei felles datter Åse Styrkårsdatter, som tok arv etter Gro i 1668 og etter Styrkår i 1675.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står under utlottinga i 1675 at "de tuende sødskende, Taarsten och gunild, som Er med

hans første quinde aase auflit..." - i motsetnad til systera Aase.  Det stadfestar at det er berre éi dotter Åse (og fortel at ho må vere oppkalla

etter den første kona).

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det står under utlottinga i 1675 at "de tuende sødskende, Taarsten och gunild, som Er med

hans første quinde aase auflit..." - i motsetnad til systera Aase.  Det stadfestar at det er berre éi dotter Åse (og fortel at ho må vere oppkalla

etter den første kona).

Jeg ser nå også at det i 1675 står at alle Styrkårs tre barn er "Myndige och giffte", så da utelukkes også den teoretiske muligheten for at 1668-Åse var død, og at 1675-Åse var ei lita jente i et tredje ekteskap med ei allerede avdød tredje kone.

Dermed er det vanskelig, eller kanskje umulig, å tenke seg noen annen løsning, enn den som Tom har landet på.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg (med "litt" hjelp) har kommet frem til riktig løsning. Grunnen til spørsmålet var selvfølgelig at jeg har problemer med å lese enkelte original-dokumenter (bl a (disse) originalskiftene...

1000 TAKK begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider