Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Signe Gunnarsdatter Bjelland/ Midtbøen f. ca 1750- Kvitseid

Liv Irene Nøstvik
 Del

Recommended Posts

Jeg strever med å finne foreldre til Signe Gunnarsdatter Bjelland/ Midtbøen f. ca 1750.

Hun giftet seg 1772 med Aanund Gunnarson Bjelland/ Midtbøen f. 1747- d. 1828 på Bjelland i Kvitseid.

De fikk barna Gunnar, Ragnhild, Ingebjørg, Olav og Såmund- flere av dem med ulike stedsnavn for fødsel.

Aanund og Signe flyttet mye. Bodde på Geirjord, Versto, Undeberg og Staulslid når barne blir født. Aanund dør på Bjelland.

Kilde: Ættesoga- Kvitsied. s 56

Jeg klarer heller ikke å finne dem i folketellingen 1801- heller ikke på Bjelland, selv om iallefall Aamund dør der i følge ættesagaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Liv Irene skrev:

Jeg strever med å finne foreldre til Signe Gunnarsdatter Bjelland/ Midtbøen f. ca 1750.

Hun giftet seg 1772 med Aanund Gunnarson Bjelland/ Midtbøen

Her er trolovelsen og dato for vielsen - 23. søndag etter Trefoldighet (post Trinitatis) = 22.11.1772 - se høyre side: 

Telemark fylke, Brunkeberg, Vrådal, Kviteseid, Nissedal i Kviteseid, Ministerialbok nr. I 1 (1754-1773), Viede 1772, Side 88-89
https://media.digitalarkivet.no/view/7981/148

Jeg synes det står Bærland på Signe Gundersdatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to!

Jeg klarer ikke å finne noe sted som heter hverken Bærland, Bergland etc i Kvitseid, Holla eller Hjartdal.
Ser at Aanund har stedsnavnet Gjerejorde når de gifter seg. Gjerejordet/ Geirjord er et stedsnavn som går igjen flere steder i Kvitseid- boka, men jeg klarer ikke å finne denne gården/ plassen noe sted. Gjerejorde i Hjartdal gir meg ingenting, og folketellingene viser til Gjerejordet i Kvitseid. Et av vitnene heter også Ole Gjerejordet, så om jeg hadde klart å finne dette stedet kunne det kanskje hjulpet videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge 1950-matrikkelen var det da tre bruk i Kviteseid som het Bergland:

Gnr. 21/4 Bergland u/Berge

Gnr. 36/12 Bergland m/Hovet u/Haukom

Gnr. 77/3 Bergland u/Hauge

Hvorav den siste har så høy matrikkelskyld at det er en gård. Jeg ville derfor sett på den først.

Flere av nabokommunene har også flere Bergland som enten matrikkelgårder eller underbruk med så høy matrikkelskyld at det trolig er snakk om gamle bruk eller plasser. Og enda flere med navnet Bergsland. Formene Bærland og Berland synes derimot å være mangelvarer.

Gjerjord er gnr. 75/1 i Kviteseid.

Endret av Dag Thorsdalen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomgang av konfirmerte i Kviteseid gir ingen Signe Gunnarsdatter e.l. konfirmert der i det aktuelle tidsrommet. Det er derfor spørsmål om hun kan ha vært innflytter.

Det kanskje mest aktuelle alternativet da er Lårdal rundt den indre delen av Bandak. Der finner jeg at en Gunnar Kiærre døpte datteren Signe 5/11 1744:

Gunnar Kiærre - Ministerialbok for Lårdal prestegjeld 1734-1754 (0833P) - Digitalarkivet 

Faren ved denne dåpen er trolig den Gunnar Olssen som giftet seg 29/12 1743 med ei Gunil Thomesdtr.

Gunnar Olssen - Ministerialbok for Lårdal prestegjeld 1734-1754 (0833P) - Digitalarkivet 

Skal vi tro bygdeboka Lårdalsoga, var Gunnar skoleholder og klokkersønn og hadde på farens eldre dager vikariert for ham som klokker. Her er det lille som står i boka om ham og foreldrene, Ola(v) Thomasson og Signe:

Lårdalsoga (nb.no) 

Lårdalsoga (nb.no) 

Lårdalsoga (nb.no) 

Kiærre skrives nå Kjerret og var i 1950 gnr. 13/6 u/Håtveit søndre. 

Det kan være samme Signe som var fadder i 1759 for en senere klokker, fortsatt med Kiærre som etternavn:

Signe Kiærre - Ministerialbok for Lårdal prestegjeld 1754-1790 (0833P) - Digitalarkivet 

Hvis dette er rett Signe, var Bærland/Bergland trolig der hun tjente da hun trolovet og giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips!

I Kvitseid bygdesoga s 322, Gnr 77/3 Bergland u/ Hauge finner jeg interessant informasjon.
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2016053048009?page=323

Selv om jeg ikke finner Signe, nevnes mannen Ånund Gunnarson ved skifte etter halvbroren Såmund. Hans mor er Hæge Såmundsdatter som var Ånunds stemor. Ut av dette er jeg ganske sikker på at Bærland henviser til Bergland, og at det er Ånund som har slektstilknytning der og ikke Signe. Hun kan nok ha arbeidet der som du foreslår.

Her står også at enke Gunhild Tommesdatter gifter seg med enkemann O. Ånundson 29.3. 1767. Dersom denne Gunhild først var gift med Gunnar Olsen som du viser til bør det være mulig å få bekreftet at Signe er fra Lårdal.
Lårdalssoga sier imidlertid ikke noe om hvor Gunnar kom fre. Under gården Kjerret nevnes kun at en Signe Gunnarsdatter døpes i 1744, og sier ikke noe om foreldre eller slekt:
https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2011042708091?page=277&searchText=klokkars*

Her det uansett mer å arbeide videre med.

Når det gjelder Ånunds tilknytning til Gjerejord finner jeg dem ikke der i bygdeboka. Men Ånunds besteforeldre bor der, sli at de nok har bodd der da de fikk det første barnet. Hvorfor jeg ikke klarte å finne gården i gardssoga aner jeg i grunnen ikke-  noen ganger blir en bare helt blind 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
Om de følger oppkalling av foreldre så ”burde” Signes mor hete Ragnhild og hennes far Ola/Ole/Olav

Men hun er en Gunnarsdatter. 

Fra bygdeboken 

IV.   Aanund Gunnarsson og Signe Gunnarsdotter. 6 born, 1 død.

F.stad:: 22 f. Geirjord 23 f. Undeberg 24-25 f. Versto 26 f. Staulslid.

22.  

Gunnar f. 1774 d. Stormyr 1842 ~ 1804 Svånoug Jakobsdotter (Skogsmark 7) f. 1769 d. Stormyr 1837.

Min kommentar: oppkallt etter både farfar og morfar 

23.  

Ragnhild f. 1778 d. 1829 ~ 1811 Johan Fredrik Lundberg, skreddar, f. 1784 d. Godokk 1834. Han ~ II 1831 E: Mari Hansdotter Godokk (ukj.) f. 1775 d. Godokk 1840.

Min kommentar: oppkallt etter mormor ??

24.  

Ingebjørg f. 1782 ~ 1810 Bjørgulv Tarjeisson (Utsund 20).

Min kommentar :  Oppkallt etter farmor 

25.  

Olav f. 1784 d. Runningen 1865. Ug.

Min kommentar : oppkallt etter morfar ???

26.  

Såmund f. 1789 d. Gravdal 1863 ~ I 1817 Asgjerd Tommesdotter (Tommesen 2) f. 1789 d. Dalen u: Hesteskodiket 1843. II 1846 Anne Hansdotter (Lid 22) f. 1792 d. Berge u: Tveit 1879. Med II ikkje born.

(Min kommentar:oppkallt etter bror av Aanund)

Farfar/farmor/sösken

III.  Gunnar Aanundsson Midtbøen og I Ingebjørg Knutsdotter. II Hæge Såmundsdotter. I 2 born. II 4 born, 1 død.

6.  Aanund f. 1747 d. Bjelland 1828 ~ 1772 Signe Gunnarsdotter.

7.  Tone f. 1754.

8.  Såmund f. 1760 d. Bergland 1787. 

9.  Ingebjørg f. 1762. 

10.  Mari f. 1766 ~ 1794 Rasmus Torsteinsson (Skogsmark 6).

/ Sissel

Endret av Sissel Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Liv Irene skrev:

Her står også at enke Gunhild Tommesdatter gifter seg med enkemann O. Ånundson 29.3. 1767. Dersom denne Gunhild først var gift med Gunnar Olsen som du viser til bør det være mulig å få bekreftet at Signe er fra Lårdal.

Hennes navnekombinasjon er såpass uvanlig at det nok er store sjanser for at det var samme Gunhild som først var gift med Gunnar Olsson. I tilfelle var Bergland neppe Signes tjenestested, men hvor hun flyttet med moren da denne giftet seg igjen. 

Dessverre står det ikke noe ved trolovelsen og vielsen i 1767 hvor Gunhild kom fra eller hvem hun var enke etter (øverst venstre side):

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1754-1773, s. 66-67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340239 

Her er Gunhild med ektemann på Bergland i 1782-manntallet, alder oppgitt til 62 år (langt nede 1. kolonne høyre side):

Bratsberg Len og Amt, SAKO/A-943/I/I34/L0342/0004: Diverse manntall og fortegnelser / Manntall "sjelenes antall" - Drangedal, Sannidal, Solum, Holla, Bø, Sauherad, Heddal, Tinn, Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Moland, Mo og Lårdal, 1782
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060629080143 

Selv om en kanskje ikke skal stole 100 prosent på oppgitt alder, er denne i hvert fall ikke til hinder for at hun kan ha vært Signes mor. 

Her er forresten Signe med mann og barn i samme manntall (3. kolonne høyre side):

Bratsberg Len og Amt, SAKO/A-943/I/I34/L0342/0004: Diverse manntall og fortegnelser / Manntall "sjelenes antall" - Drangedal, Sannidal, Solum, Holla, Bø, Sauherad, Heddal, Tinn, Hjartdal, Seljord, Kviteseid, Moland, Mo og Lårdal, 1782
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060629080145 

Her ser jeg at Signe oppgis å være 33 år, sønnen Gunnar 10 år og datteren Ragnhild 6 år. Begge barnas alder er oppgitt to år for høyt. Dermed bør vi vel ikke legge altfor stor vekt på Signes alder heller?

1 time siden, Sissel Holte skrev:

Om de følger oppkalling av foreldre så burde Signes mor hete Ragnhild og hennes far Ola/Ole/Olav

Fra bygdeboken 

Barnelisten i bygdeboka viser seg ikke å være fullstendig. Dermed endres også premissene for Sissels teoretisering for hva Signes mor "burde" ha hett utfra de de vanligste oppkallingsreglene. Min erfaring er at det kan være farlig å stole altfor blindt på disse; det kunne være mange gode grunner til å fravike disse. F.eks. har jeg vært borti familier i Telemark som helt tydelig ikke har ville kalle opp personer som fortsatt var i live - eller disse betakket seg for å bli kalt opp mens de fortsatt levde. Og da ryker jo fort de vanlige oppkallingsreglene hvis noen av barnas besteforeldre ble gamle. 

Det barnet jeg har funnet i tillegg, er en sønn Knud født på Geirjord og døpt 14/1 1776 (nest nederst høyre side):

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 9
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340314 

Siden han ikke nevnes i 1782-manntallet, døde han nok som liten. Og så går det mistenkelig lang tid også mellom noen av de andre barna nevnt bygdeboka. Jeg kan derfor ikke se bort fra at det kan ha vært flere barn som også døde som små, kanskje så tidlig at de ikke rakk å bli døpt i kirken.

Hvem var han oppkalt etter?

For å se om det er mulig å bygge opp under hypotesen om Gunhild Thomasdatter som Signes mor, ville jeg sett på om noen av fadderne Signe og Ånund brukte kan knyttes opp mot henne. Videre ville jeg sett på listene for ekstraskatten av 1762 om Signe og Gunhild kan finnes der. Jeg ville da ha sett på både Lårdal og Kviteseid, og i en litt videre sirkel hvis de ikke er å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette manntallet viser en tilknytning mellom Gunhild Tommasdatter og Olav Ånundson som gifter seg i 1767 og Såmund og Tone som også bor der. At Tone heter Olsdatter tror jeg er feil, da Tone aldersmessig er for gammel til å være Olavs sønn. Men passer med halvsøster til Gunnar, og Hæge fikk også sønnen Såmund med Gunnar. Det kan jo bekrefte at Hæge først var gift med Gunnar. 

Gunhild Tommasdatter må derfor være gift med Olav Ånundson - Gunnar sin bror- slik at Såmund og Tone bor hos sin onkel. 

Olav var først gift med Ragnhild Jonsdatter f. Bergland ( Kviteseid bygdesoge. 2 : Gardsoga s 322), som viser at Ragnhild- navnet er i slekta.

Jeg tror iallefall jeg kan konkludere med at Signe Gunnarsdatter er inngiftet og at det er mannen som har tilknytning til Bergland.

Hvis Gunhild er Signes mor, har Gunnar (Olavs bror) giftet seg med Signes datter av tidligere ekteskap, og det er vel ikke helt uvanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Liv Irene skrev:

Hvis Gunhild er Signes mor, har Gunnar (Olavs bror) giftet seg med Signes datter av tidligere ekteskap, og det er vel ikke helt uvanlig?

Det var vel heller Gunnars sønn, Ånund Gunnarsson, som giftet seg farbror Ola(v) Ånundssons stedatter, Signe Gunnarsdatter? Ingen uvanlig kombinasjons dét!

Såmund Gunnarsson tror jeg du har plassert riktig. Han bodde hos sin onkel og tante, og ifølge bygdeboka var det skifte etter ham på Bergland i 1787 der det tydelig fremkom hvem han var.

51 minutter siden, Liv Irene skrev:

At Tone heter Olsdatter tror jeg er feil, da Tone aldersmessig er for gammel til å være Olavs sønn.

Tone var vel Ola(v)s datter fra ekteskapet med Ragnhild Jons-/Johannesdatter? Det er i hvert fall slik kommunens online-versjon av bygdebok redegjør for slektsforholdene:

Olav Aanundsson Hosum - I1178 - Person-opplysninger - Ættesoga - familieband til Kviteseid (soge.kviteseid.no) 

Her ser jeg forresten at Gunhild i stedet for Thomasdatter har blitt til Tormodsdatter og oppgis å være født i 1711, uten at det oppgis noen kilde for disse avvikende opplysningene. Ifølge 1782-manntallet var hun ca. et tiår yngre, født ca. 1720/21, noe jeg tidligere har vurdert for å være ganske plausibelt. Men heller ikke der er det noe om hennes opphav eller tidligere liv.

Gunnhild Tormodsdotter ... - I18188 - Person-opplysninger - Ættesoga - familieband til Kviteseid (soge.kviteseid.no) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på fadderne som Ånund Gunnarsson og Signe Gunnarsdatter brukte:

Gunnar, døpt 9/1 1774

Blant fadderne Gunhild Bergland

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 2

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340307

Knut, døpt 14/1 1776

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 9

Ragnhild, døpt 15/2 1778

Blant fadderne Såmund Bergland

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 26

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340334

Ingeborg, døpt 1/9 1782

Blant fadderne Såmund Gunnarsson Bergland

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 204

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340494

Ola, døpt 17/10 1784

Blant fadderne Ola Johansson Lille Kallåk og Tone Olsdatter Lille Kallåk

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 261

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340540

Såmund, døpt 14/12 1788

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1787-1799, s. 19

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340584

Da finner jeg i 1774 Gunhild Bergland, som må være Gunhild Thomasdatter.

Både i 1778 og 1782 var Ånunds bror Såmund, han som bodde på Bergland, fadder. 

Og i 1784 var Ola(v) Ånundssons datter Tone Olsdatter og hennes ektemann blant fadderne.

Dette viser klar tilknytning til Bergland. Funnet av Gunhild - nok Thomasdatter - Bergland som første kvinnelige fadder - gudmor - for deres førstefødte er nok et sterkt indisium på at dette var Signes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Det var vel heller Gunnars sønn, Ånund Gunnarsson, som giftet seg farbror Ola(v) Ånundssons stedatter, Signe Gunnarsdatter? Ingen uvanlig kombinasjons dét!

Såmund Gunnarsson tror jeg du har plassert riktig. Han bodde hos sin onkel og tante, og ifølge bygdeboka var det skifte etter ham på Bergland i 1787 der det tydelig fremkom hvem han var.

Tone var vel Ola(v)s datter fra ekteskapet med Ragnhild Jons-/Johannesdatter? Det er i hvert fall slik kommunens online-versjon av bygdebok redegjør for slektsforholdene:

Olav Aanundsson Hosum - I1178 - Person-opplysninger - Ættesoga - familieband til Kviteseid (soge.kviteseid.no) 

Her ser jeg forresten at Gunhild i stedet for Thomasdatter har blitt til Tormodsdatter og oppgis å være født i 1711, uten at det oppgis noen kilde for disse avvikende opplysningene. Ifølge 1782-manntallet var hun ca. et tiår yngre, født ca. 1720/21, noe jeg tidligere har vurdert for å være ganske plausibelt. Men heller ikke der er det noe om hennes opphav eller tidligere liv.

Gunnhild Tormodsdotter ... - I18188 - Person-opplysninger - Ættesoga - familieband til Kviteseid (soge.kviteseid.no) 

19 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Jeg har sett på fadderne som Ånund Gunnarsson og Signe Gunnarsdatter brukte:

Gunnar, døpt 9/1 1774

Blant fadderne Gunhild Bergland

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 2

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340307

Knut, døpt 14/1 1776

Ragnhild, døpt 15/2 1778

Blant fadderne Såmund Bergland

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 26

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340334

Ingeborg, døpt 1/9 1782

Blant fadderne Såmund Gunnarsson Bergland

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 204

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340494

Ola, døpt 17/10 1784

Blant fadderne Ola Johansson Lille Kallåk og Tone Olsdatter Lille Kallåk

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1773-1786, s. 261

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340540

Såmund, døpt 14/12 1788

Kviteseid kirkebøker, SAKO/A-276/F/Fa/L0003: Ministerialbok nr. I 3, 1787-1799, s. 19

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061213340584

Da finner jeg i 1774 Gunhild Bergland, som må være Gunhild Thomasdatter.

Både i 1778 og 1782 var Ånunds bror Såmund, han som bodde på Bergland, fadder. 

Og i 1784 var Ola(v) Ånundssons datter Tone Olsdatter og hennes ektemann blant fadderne.

Dette viser klar tilknytning til Bergland. Funnet av Gunhild - nok Thomasdatter - Bergland som første kvinnelige fadder - gudmor - for deres førstefødte er nok et sterkt indisium på at dette var Signes mor.

Du har selvfølgelig helt rett-her ble det mange like navn å holde styre på.
Jeg er nå ganske trygg på at det er verdt å arbeide videre med teorien om at Signe kan være datter av klokker/ skoleholder Gunnar i Lårdal.
Tusen takk for fantastisk hjelp med å nøste i dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider