Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Tror Jeg Har Funnet Klokkeren I Borge Henrik Pedersens Barn, og Trenger Hjelp Med Lesing.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Hans første sønn het Peder, og ble født i Borge før 1750. Her er han på 85. Hund (Hunn) i Borge.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280163

Dåpen jeg gjerne vil ha hjelp med er nederst på høyre side, og jeg mener det står Henrich Klokker og Inger Ettellerannet.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050388

Jeg setter pris på all info jeg kan få ut av denne da jeg kommer et godt stykke videre med detaljen på plass. På forhånd takk for hjelp med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne var lei ...

Eg trur deu har rett i "Hendrich Klokker og Inger ...."

Forbokstaven i farsnamnet kan vere L eller I/J - eller ein annan uheldig forma bokstav ...

Deretter ein v, eller ein svært open o (som det er mange av, td. i "Gundbor" rett over.

Med noko velvilje kan det vere "Iversdatter" -

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det være Sørensdatter? Jeg synes ikke første bokstav ligner på andre I-er på siden.

Endret av Matthias Kolberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matthias Kolberg skrev:

Kunne det være Sørensdatter? Jeg synes ikke første bokstav ligner på andre I-er på siden.

Synest det er for kort til å vere "Sørens-".

Om ein tenkjer seg at forstreken (bogen fremst opp mot toppen) manglar, kan forbokstaven i patronymet likne på

J/I i "Jens Sergeant" (først i 1745) og førenamnet "Inger".

L er også eit mogeleg alternativ - men eg kjem eigentleg ikkje på noko namn som passar resten:

"Loe(r)sdatter", kanskje "Leve(r)sdatter" (med ein svært rudimentær e rett etter L-en)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

denne var lei ...

Lillebror Niels blir døpt som andremann på høyre side her. Jeg klarer den ikke, men den er litt bedre å lese. Ingers patronym ser jo ut som det begynner på K, men resten er kinesisk for meg.

Kvensdatter? Jeg får det liksom ikke til å henge på grep.

Fadderne leser jeg slik: Ingmund Ophuus, Jens Halvorsen, Anders Hund, Berthe Pedersdatter Hven.

Berthe regner jeg med er klokkerens søster.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050396

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Leif B. Mathiesen said:

Det ligger ett slektstre på  FamiliSearch 

Der heter konen Inger Syversdatter Laverød

...., men du er enig med meg at patronymet hennes ser ut som det begynner på K i dåpen til Niels som jeg lenket til litt lenger opp? Kikk på den, er du snill.

Takk for tipset, men jeg er veldig skeptisk til nettsteder som My Heritage m. fl. fordi de er fulle av feilinformasjon. Jeg får såkalte SmartMatch fra MH, og de går rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

patronymet hennes ser ut som det begynner på K

Som Ivar skrev lenger opp: Denne var lei . . .

Kan i hvert fall slå fast at ‹krusedullen› som ser ut å høre til første bokstav i Ingers patronym, og får den til å se ‹K-aktig› ut – er og. Skriveren har flere slike hvor et «og» er presset inn mellom to navn.

Men hva er patronymet? Ivarsdatter?

Melder pass . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Synest det er for kort til å vere "Sørens-".

Hm. Jeg oppfatter den som lik, eller litt lengre enn i Svend Rød og Salighed i samme avsnitt 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit raskt forslag frå hofta: Boesdatter. Bo er "sporadiskt brukt" som mannsnamn på Austlandet i etterreformatorisk tid, skal vi tru Norsk personnamnleksikon.

Om det då ikkje skal førestille Evensdatter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Birger Carlsen skrev:

Takk for tipset, men jeg er veldig skeptisk til nettsteder som My Heritage m. fl. fordi de er fulle av feilinformasjon. Jeg får såkalte SmartMatch fra MH, og de går rett i søpla.

Selvsagt forekommer det feil i alle slike nettbasert sider men FamiliSearch som styres av Jesu Krist Kirke har bra søkeprogrammer og brukes av mange her i dette forumet.

Det er som sagt gratis uten noen begrensninger.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Leif B. Mathiesen said:

Selvsagt forekommer det feil i alle slike nettbasert sider men FamiliSearch som styres av Jesu Krist Kirke har bra søkeprogrammer og brukes av mange her i dette forumet.

Det er som sagt gratis uten noen begrensninger.

Da skal jeg gi dem en sjanse. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg dåpen til "min" Anna Elizabeth Henrichsdatter også, den 24. juni, 1754.

Fadderne skal vel være fra Hund (nåværende Hunn). Enig? Jeg har ikke sett denne måten å skrive gårdsnavnet på før nå. Gi gjerne tilbakemelding.

Jeg ser at den siste fadderen, Anna, bodde på Skievigen (nåværende Skjærviken) noen hundre meter østenfor Hunn.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....., og nå har jeg funnet dåpen til nok et av deres barn som jeg også trenger hjelp med litt lesing av.

Det jeg klarer er som følger:

Dom: 18: p:   Henrich               pigebarn

trin: Borge    Pedersen og       Margretha Sophia

Inger Ween??

Fad: Justic Raad Eliason ....., og der er det full stopp for min del.

Takker for all hjelp med resten av denne også.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Birger Carlsen said:

Nå fant jeg dåpen til "min" Anna Elizabeth Henrichsdatter også, den 24. juni, 1754.

Fadderne skal vel være fra Hund (nåværende Hunn). Enig? Jeg har ikke sett denne måten å skrive gårdsnavnet på før nå. Gi gjerne tilbakemelding.

Jeg ser at den siste fadderen, Anna, bodde på Skievigen (nåværende Skjærviken) noen hundre meter østenfor Hunn.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050408

Jeg leser Skevigen og Hoen på fadderne her. Men det er mulig det er en variant av Hunn

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Jeg leser Skevigen og Hoen på fadderne her. Men det er mulig det er en variant av Hunn

Eg også les "Hoen", alternativt "Hven", og så "Hoæn"/"Hvæn" på  fadder nr. 4

Og så finn eg at i Askim er det ein gard med namn skrive "Hon"/"Hoen"/"Hun"/"Hund".  Det er vel same namnet (ikkje same garden);
og språkleg og geografisk ikkje så langt unna.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1762 bor klokker Hendrich Pedersen med Hustrue og 4 barn (over 12 år) på Hund, nr 85

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R04/L0260: Ekstraskatten Moss, Onsøy, Tune, Veme og Åbygge, 1762, s. 163
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051109280163

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

....., og nå har jeg funnet dåpen til nok et av deres barn som jeg også trenger hjelp med litt lesing av.

Det jeg klarer er som følger:

Dom: 18: p:   Henrich               pigebarn

trin: Borge    Pedersen og       Margretha Sophia

Inger Ween??

Fad: Justic Raad Eliason ....., og der er det full stopp for min del.

Takker for all hjelp med resten av denne også.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050416

Her kan det vere (Inger) "Hoen" eller "Hven".

"Fad: Justic Raad Eliæson , Reg. Qartermester Brækvad(??)

Leutenænt Birch

Sun:(?) Frøken Margaretha Frid?? Storm,

Frøken Sophia Magdalena  ?? Storm"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Matthias Kolberg said:

I 1762 bor klokker Hendrich Pedersen med Hustrue og 4 barn (over 12 år) på Hund, nr 85

Takk, Matthias. Den har jeg funnet. Dåpene jeg ikke ennå har klart å finne før 1750 er Syver og Margrethe.

10 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Og så finn eg at i Askim er det ein gard med namn skrive "Hon"/"Hoen"/"Hun"/"Hund". 

Jeg vet at Skiervigen er Skjærviken (noen hundre meter øst for Hund søndre. https://no.wikipedia.org/wiki/Skjærvika

...., og da bekrefter du med Hon, Hoen, Hun og Hund at jeg tenkte riktig. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Tusen takk for den fine der, Magne. Jeg har i etterkant av denne tråden funnet ut at hun kom fra Laverød. Hennes far het Syver Olsen, og kom fra Taleberg.

Hadde du villet være snill og redigere inn en brukslenke for sidevisning? Du finner den på høyre side i nettleseren. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom brått over tråden din da jeg sleit med å finne farsnavn på Henrich (kun oppgitt som Henrich klokker de stedene jeg så).

Jeg har heller ikke funnet Henrich og Ingers vielse, har du det? Har sett både i Skjeberg og Borge, men det er alltids en mulighet for at jeg har oversett noe.

Lenken skal være riktig nå: https://www.digitalarkivet.no/sk20090120651270

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenken, Magne. Den fungerte. Nå er jeg litt pirkete kanskje, men det er rett som det er at lenken fra URL ikke funker. Derfor er det best å trykke på knappen til høyre med tre prikker på. Da kan du kopiere Brukslenke for sidevisning, og lime den istedet.

Han het Henrik Pedersen, og med Inger fikk han syv barn.

1. Margretha Christina f. 1743

2. Peder f. 1744 (Han arvet klokkerjobben etter sin far)

3. Niels f. 1748

4. Syver f. 1750

5. "Min"" Anne Elisabeth

6. Margrethe Sophia f. 1757

7. Giermund f. 1761

Jeg har mer info om du vil ha det. Bare si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjekt med lenker som fungerer, så takk for det.

Dette er langt uti slekten, gjennom inngifte, tenker derfor å ikke gå så voldsomt inn i denne med tanke på etterkommere osv, men takk for tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider