Gå til innhold
Arkivverket

Vinje/Rauland dåp 8.?? april 1719: Kan det stå Augun Romtveit sitt barn Tov? Og fadderne får jeg enda mindre ut av - en heter kanskje Stephan Halvorsøn og en Susanne Vivike Morland (prestefruen?)?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

første bokstaven er vanskeleg ...

"d: 4de (8de??) April døbt Augon ?omtveds barn kaldet Tov

Fidei: Taaal Næstestue, Halvor Lavranss. Stephan

Halvorss # Susanna Viviche Morland, Anna Sig

valdsdaatter"

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgenstund kan ofte bevirke tastesnubling. 😉 (Det kan for all del Aftenstund også – snakker for meg selv. . .)

Men altså: «Yov» er nok Tov, «Taaal» Taral, «Kalvor Lavtanss» Halvor Lavranss

Første bokstav i fars ‹etternavn› satser jeg på er ment (fra skriverens hånd) å være en «R» i og med det er en navnegard Romtveit i Vinje.

Og trooor datoen er 4de.

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Morgenstund kan ofte bevirke tastesnubling. 😉 (Det kan for all del Aftenstund også – snakker for meg selv. . .)

Men altså: «Yov» er nok Tov, «Taaal» Taral, «Kalvor Lavtanss» Halvor Lavranss.

Tastesnubling greier ein til alle tider ...    (Eg retta Tov og Halvor Lavranss.).

"Taaal" kan det faktisk stå (les "Tå-al"); men det kan også vere "Taral".

Faddrane hjelper ofte til å plassere dåpsbarn; men her var det mest patronym (og prestekona). 

Ifølgje matrikkelen er  "Næstestue"/ Nestestu/Nestestog i Vinje sokn, medan Romtveit er i Rauland sokn. 
Det talar i mot at det er snakk om Romtveit her.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som taler FOR Romtveit er

1) at det vel ikke noen annen gård i området som ender på noe i nærheten av "omtved" med bare en bokstav foran), 

2) at på dette tidspunkt bodde brødrene Augun og Steffen Halvorsønner på Romtveit - og at fadderen ved dette navn er fars bror er vel ikke så uvanlig eller usannsynlig?

3) På dåpstidspunktet var en Halvor Lavrantsøn bruker på Øydegarden under Romtveit

4) Anna Sigvaldsdatter kom fra Aksvik og var gift til Vå-Setberg - begge i Rauland.

Hvem Tarald Næstestue var har jeg (foreløpig) ingen aning om.

At prestefruen er innblandet er for så vidt rart, men det kan ha vært av "medfølelse" (eller kanskje bedre  "en støtteerklæring") - faren hadde rett før sluppet ut (fordi dommen ble "omgjort") etter at han hadde "sittet tre år i jern" (1715-1718) - uskyldig dømt for drap? 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider