Gå til innhold
Arkivverket

Anders Hansen 1763- bodde i Sylling, Lier

Lisbeth Reiersgård Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Anders Hansen f 1763 gifter seg med Mari Halvorsdatter f 1767 i Sylling kirke, Lier 12.05.1793. Noen som vet eller kan hjelpe med å finne ut hvor Anders kom fra og hvem hans foreldre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660400

De bor på Sjåstad-eie da datteren Live døpes i september samme år (nederst venstre side).

Live var ikke det aller vanligste navnet, så kanskje barnet er oppkalt etter hans mor?

Ser at familien bor på Svere (Svære-eie) i 1801.  

Anders var soldat, så han kan godt ha kommet "utenfra", men i Lier har jeg under konfirmerte funnet to med det navnet:

Anders Hansen Svang-eie ble konfirmert i 1781 (17 1/2 år, dvs. ca, 1763), og Anders Hansen Aamoth (Åmot) i 1782, 16 1/2 år, dvs. ca. 1765).

Fødselsår er angitt til ca. 1765 i 1801-tellingen, men vi vet at dette kan svinge et år eller to i begge retninger.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Astrid K. Natvig skrev:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061214660400

De bor på Sjåstad-eie da datteren Live døpes i september samme år (nederst venstre side).

Live var ikke det aller vanligste navnet, så kanskje barnet er oppkalt etter hans mor?

Ser at familien bor på Svere (Svære-eie) i 1801.  

Anders var soldat, så han kan godt ha kommet "utenfra", men i Lier har jeg under konfirmerte funnet to med det navnet:

Anders Hansen Svang-eie ble konfirmert i 1781 (17 1/2 år, dvs. ca, 1763), og Anders Hansen Aamoth (Åmot) i 1782, 16 1/2 år, dvs. ca. 1765).

Fødselsår er angitt til ca. 1765 i 1801-tellingen, men vi vet at dette kan svinge et år eller to i begge retninger.

Astrid

Ser ut til at det er Anders Hansen Aamoth 1765 jeg skal følge. Kikker litt i kirkeboka for å bli klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lisbeth Reiersgård Jakobsen skrev:

Ser ut til at det er Anders Hansen Aamoth 1765 jeg skal følge. Kikker litt i kirkeboka for å bli klokere.

Har prøvd å tyde kirkebok for 1765 og blir ikke klokere. Så på arkivverket fødte både 1765 og 1763. Ville vel tro at far til Anders heter Hans. 1 med far Hans Johnsen i 1763 og ingen i 1765. Noen der ute som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Hansen, født 6.10.1764, er min 3*tipp oldefar. Han var gift med Mari Halvorsdatter, født 1767, og de giftet seg som du har oppgitt 12.5.1793.

Jeg har ikke funnet sikre kilder på hans aner, men har følgende informasjon.

1. Anders  og Mari bodde som nygifte på Justad. Datteren Live ble født her.   Min kilde her er familiens slektsbok (Thune) fra 1895. Det skrives også at de eide gården, men dette er usikkert, da jeg ikke finner Anders i Liers gårdshistorie.

2. Familiens slektsbok sier at foreldrene var bondefolk, og at at Live hadde 2 søsken. Det skrives at det senere "gikk ut" med hennes foreldre, og at gården kom i andres eie. Dette tolker jeg som at de ble tvunget til å selge.
De har så flyttet fra Justad til et husmannsbruk på nabogården Sjåstad. Kort tid etter i 1801 er de husmannsfolk på Svere, ref info fra Astrid Natvig. Live bor da 8 år gammel med foreldrene og 2 brødre. Senere hører de igjen til Justad eie.

3. Live bodde i sin sene barndon/ungdom hos sin tante Eli Halvorsdatter (gift Guldbrandsen), og Lives bryllup med Anders Paulsen Thune fant sted hjemme hos tante Eli. Foreldrene fikk mange flere barn, og Live var den eldste. Ikke usannsynlig at hun var tjenestejente hos tanten som var gift med en skipper med ok økonomi.

Teori: Mye tyder på Anders giftet seg med sin kusine, datter av farens bror Halvor. Da heter faren Hans Pedersen, født på Bakke-Meren i Lier i 1731. Jeg jobber med å prøve å finne flere troverdige kilder rundt dette.

Endret av Petter Thune-Larsen
feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petter Thune-Larsen skrev:

Anders Hansen, født 6.10.1764, er min 3*tipp oldefar. Han var gift med Mari Halvorsdatter, født 1767, og de giftet seg som du har oppgitt 12.5.1793.

Jeg har ikke funnet sikre kilder på hans aner, men har følgende informasjon.

1. Anders  og Mari bodde som nygifte på Justad. Datteren Live ble født her.   Min kilde her er familiens slektsbok (Thune) fra 1895. Det skrives også at de eide gården, men dette er usikkert, da jeg ikke finner Anders i Liers gårdshistorie.

2. Familiens slektsbok sier at foreldrene var bondefolk, og at at Live hadde 2 søsken. Det skrives at det senere "gikk ut" med hennes foreldre, og at gården kom i andres eie. Dette tolker jeg som at de ble tvunget til å selge.
De har så flyttet fra Justad til et husmannsbruk på nabogården Sjåstad. Kort tid etter i 1801 er de husmannsfolk på Svere, ref info fra Astrid Natvig. Live bor da 8 år gammel med foreldrene og 2 brødre. Senere hører de igjen til Justad eie.

3. Live bodde i sin sene barndon/ungdom hos sin tante Eli Halvorsdatter (gift Guldbrandsen), og Lives bryllup med Anders Paulsen Thune fant sted hjemme hos tante Eli. Foreldrene fikk mange flere barn, og Live var den eldste. Ikke usannsynlig at hun var tjenestejente hos tanten som var gift med en skipper med ok økonomi.

Teori: Mye tyder på Anders giftet seg med sin kusine, datter av farens bror Halvor. Da heter faren Hans Pedersen, født på Bakke-Meren i Lier i 1731. Jeg jobber med å prøve å finne flere troverdige kilder rundt dette.

Oy, så bra Petter. Anders og Mari er min mann Pål Jakobsen,s 3 x tipp oldeforeldre. Pål er sønn av Inger Johansen 1934. Inger er datter av Halvar Johansen 1902 som har mor Mathea Martinsen 1863. Matheas far Martin Marcusen 1836. Hans mor Marthe Andersdatter 1802 som er datter av Anders Hansen og Mari. Så du og Pål er jo da i familie langt der ute. Håper du gir meg info hvis du finner hans foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ganske mye tid på å finne ut noe mer sikkert rundt anene til Live Andersdatter, og har nå oppdatert ganske mye i min slektstavle. Jeg anser at det er så mange kilder som peker på Anders Hansen (1764-1827) gift med Mari Halvorsdatter (1767-1835) som foreldre, at dette paret jeg nå går for. Jeg avskriver derfor Anders Hansen fra Korsrud (var eldre) og Anders Hansen fra Aamodt.

En bra oversikt får du på dette private nettstedet http://www.lisep.no/Slekt.web/i257.html. Det finnes kirkebokkilder til mye. Her kan man også bla seg bakover flere generasjoner. Det stemmer veldig godt med hva jeg hadde funnet fram til, før jeg oppdaget dette nettstedet laget av Lise Pettersen (ikke oppdatert side 2017).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Jeg har den siste tiden funnet ut ganske mye mer om Anders Hansen og hans aner. Må korrigere en ting skrevet over.  Han er nok gutten som ble konfirmert på Åmot, og han var i tjeneste der og hadde flyttet fra hjemgården.  Åmot er gården der kusinen Mari som han gifter seg med i 1793, vokste opp på. Familien flyttet derfra i 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider