Gå til innhold
Arkivverket

Anne Marie Larsdatter 10/9 1877 på Torgenrud i Skedsmo. Hvor blei det av henne?

Per Otto E Asak
 Del

Recommended Posts

Hun hadde en søster Lene f. 10/12 1879 samme sted. Hun døde bare 10 år gl. 10/5 1890 av difterit som var en alvorlig sykdom den gang. Ryktet sier at også Anne Marie også skal ha dødd av difterit. Da skulle det vært nenlunde samtidig med søsteren.. Men jeg har ikke funnet henne i kirkeboken. Synet mitt er ikke like godt som før så hun kan ha blitt oversett. Familien på Torgenrud flyttet til Mellom Asak omkring 1895. Kjøpet av mellom Asak blei gjennomført 1899. Det var kona på gården Maren Larsdatter 1844-1903 som var pådriveren av det store kjøpet av Mellom Asak.. På bildet er de i familien som overlevde med. Maren står på midten av bildet ( nesten usynlig takket være blitz), han til høyre med hatt er "odelsgutten" Otto Asak.f. 1872 d.1905

Mellom Asak 1896.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Marie er født 10.9.1877, nr 175 nest nederst her

Skedsmo prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10033a/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. I 12, 1876-1883, s. 50
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060929090532

Anne Marie bor ikke med familien ved folketellingen i 1891, som kan stemme med at hun er død

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052712000064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. At hun døde med navnet Anna Larsdatter  23 juni 1890 13 år gl nesten samtidig med sin søster Line passer jo bra med de opplysninger jeg fikk.  jeg overså navnet og takker Matthias for funnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Otto E Asak skrev:

Takk for svar. At hun døde med navnet Anna Larsdatter  23 juni 1890 13 år gl nesten samtidig med sin søster Line passer jo bra med de opplysninger jeg fikk.  jeg overså navnet og takker Matthias for funnet.

Og dødsårsaken er den samme som søsterens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider