Gå til innhold
Arkivverket

Mathias Olsen, fra Sør-Fron til Amerika i 1887.

Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Er det noen her som er dyktige på å lete i de amerikanske kildene så skulle jeg gjerne hatt hjelp til å spore opp Mathias.

Han var født på Sør-Fron 13.09.1864, her er familien i folketellingen 1875 og Mathias som konfirmant i 1879. Alle hans søsken ble værende på Sør-Fron, så de har jeg kontroll på, men Mathias er det ingen som kjenner den videre skjebnen til. Jeg tror det er den Mathias som står med utreisedato 29.04.1887 som er riktig mann, han er ikke innført i kirkeboka på Sør-Fron som utflyttet såvidt jeg har kunnet se men fra en vitneavhør i en sak senhøstes 1887 er han nevnt som utvandret til Amerika og fra samme sak vet jeg også at han fortsatt var på Sør-Fron ved jul/nyttår 1886.

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anders Bakken said:

Mathias som står med utreisedato 29.04.1887 s

Kanskje denne mannen? Reiser med en Nils Olsen. Begge skal til Wisconsin.

Name:Mathias Olson

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Birth Date:abt 1865

Place of Origin:Norway

Departure Port:Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:Wisconsin

Arrival Date:16 May 1887

Arrival Port:New York, New York, USA

Ship Name:Servia

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?_phsrc=zer5&_phstart=successSource&usePUBJs=true&indiv=1&dbid=7488&gsfn=mathias&gsln=ols*&gsfn_x=1&gsln_x=1&msbdy=1864&msbdy_x=1&msbdp=2&msady=1887&msady_x=1&new=1&rank=1&uidh=bz3&redir=false&msT=1&gss=angs-d&pcat=40&fh=0&h=9583440&recoff=&ml_rpos=1&queryId=b2a3797c5c10f42eadb7bfb2632693fe&_gl=1*qc20lp*_ga*MTYzMTgxMzk2OC4xNjY5NTc2ODI0*_ga_4QT8FMEX30*MTY3MTEyNDEzMS4xOC4xLjE2NzExNDAzODMuNjAuMC4w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, da får jeg sjekke litt hvem denne Nils Olson kunne ha vært. Min første tanke er jo at dette ser ut som to brødre som drar ivei, men den Mathias jeg søker hadde ingen bror som het Nils. Jeg får sjekke om det er noen Nils på Sør-Fron evt som passer, og om det da evt heller er to kamerater som legger i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider