Gå til innhold
Arkivverket

Skogfinne

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Det har vært en artikkel om Skofinner i nyhetene i disse dager og jeg vil gjerne undersøke litt. Iflg. Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Skogfinner kom de første skogfinner fra Savolax og Tavastland på 1600-tallet. Etterhvert assimilert og helt integrert i hhv. den norske og svenske befolkningen i grenseområdene, bla. i Grue i Solør. Da en av mine oldefedre som giftet seg og bodde det meste av sitt liv i Sarpsborg, er fra Nord-Odal har jeg fulgt hans aner tilbake 7 ledd og er da i Kupio i Norra Savolax. MIn 7-tip Pål Olufson Suhoinen er født der ca. 1594 og død ca. 1680 i Sunne i Värmland. Hans kone kom fra Sødra Savolax. De to neste slektsledd kom seg videre til Tväråna, Østmark, Torsby, Sverige og først i 1739 kom min 4 tip seg til Grue i Solør.

Spørsmålet er da hva som må til for å være Skogfinne?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål! Jeg tror det er vel veldig få nålevende som er 100% skogfinne.

For egen del så har jeg på min mormors side samme Suhoinen som Leif og veldig mange andre. Flere "kändisar"  her i Sverige forteller stolt om sin kobling til denne slekta. Jeg har mer finsk i meg, min morfars mor var så vidt jeg har kommet fram til nesten 100% finsk. Jeg sier nesten, men har ikke funnet noen svensk blant hennes forfedre. Historien jeg hørte som barn var att hun kom gående fra Sverige over åsen med ej lita jente i handa til Kopperud i Ullensaker. Nå var det så att den lille jentas far var en annen bonde i Ullensaker som sparket ut mor og datter når barnet var født. Sønnen på Kopperud giftet seg med henne og min bestefar ble født.

Så mitt svar på spørmålet er att jeg ikke kjenner meg som skogfinne, men er glad for å kunne legge det til blandingen av norske, svenske, danske, tyske og engelske forfedre jeg har i mitt slektstre 😀.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel bli opp til hver enkelt av oss om vi tenker på oss selv som skogfinske. Jeg gjør nok det, selv om bare én av mine oldeforeldre var skogfinsk, "100 %", men han hadde faktisk en tippoldemor som var "norsk" bondedatter. Men dette var min farfars far, så om navneskikken hadde holdt seg ville jeg ha brukt slektsnavnet Paalainen. Etternavnet jeg har er gardsnavn fra Grue Finnskog, der min farfar vokste opp, og der de ennå i hans oppvekst også hadde røykstue, og jeg er vokst opp i nærheten. 

Det betyr ikke at jeg ikke også tenker på meg selv som norsk. Ettersom jeg kjenner godt til slekta bakover, vet jeg jo at det har vært en hel del innvandring fra andre land også i eldre tid. Men selv om en ikke har noen norske oldeforeldre (som f eks Kongen), kan en jo være norsk nok.

Det er kanskje ikke så mange som er 100 % skogfinske, men det finnes nok en del som er i hvert fall tilnærmet det i områder som Finnskogene i Solør og Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Pål Furuberg skrev:

Det må vel bli opp til hver enkelt av oss om vi tenker på oss selv som skogfinske. Jeg gjør nok det, selv om bare én av mine oldeforeldre var skogfinsk, "100 %", men han hadde faktisk en tippoldemor som var "norsk" bondedatter. Men dette var min farfars far, så om navneskikken hadde holdt seg ville jeg ha brukt slektsnavnet Paalainen. Etternavnet jeg har er gardsnavn fra Grue Finnskog, der min farfar vokste opp, og der de ennå i hans oppvekst også hadde røykstue, og jeg er vokst opp i nærheten. 

Det betyr ikke at jeg ikke også tenker på meg selv som norsk. Ettersom jeg kjenner godt til slekta bakover, vet jeg jo at det har vært en hel del innvandring fra andre land også i eldre tid. Men selv om en ikke har noen norske oldeforeldre (som f eks Kongen), kan en jo være norsk nok.

Det er kanskje ikke så mange som er 100 % skogfinske, men det finnes nok en del som er i hvert fall tilnærmet det i områder som Finnskogene i Solør og Värmland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Leif Salicath skrev:

Det har vært en artikkel om Skofinner i nyhetene i disse dager og jeg vil gjerne undersøke litt. Iflg. Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Skogfinner kom de første skogfinner fra Savolax og Tavastland på 1600-tallet. Etterhvert assimilert og helt integrert i hhv. den norske og svenske befolkningen i grenseområdene, bla. i Grue i Solør. Da en av mine oldefedre som giftet seg og bodde det meste av sitt liv i Sarpsborg, er fra Nord-Odal har jeg fulgt hans aner tilbake 7 ledd og er da i Kupio i Norra Savolax. MIn 7-tip Pål Olufson Suhoinen er født der ca. 1594 og død ca. 1680 i Sunne i Värmland. Hans kone kom fra Sødra Savolax. De to neste slektsledd kom seg videre til Tväråna, Østmark, Torsby, Sverige og først i 1739 kom min 4 tip seg til Grue i Solør.

Spørsmålet er da hva som må til for å være Skogfinne?

Gammel artikkel (2018), men fortsatt relevant: https://www.nrk.no/innlandet/xl/gjorde-skam-pa-skamma-1.14223511 En med skogfinsk på alle sider ...

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da jeg har mange tipper i Nord- og Sør-Odal pga. den nevnte oldefaren, ser det også ut til at jeg har flere linjer tilbake til Savolax. Da stiger også prosenten. Uten den gode hjelp jeg fikk av Odd Rudshaug 1948-2001 og Kåre R. Lien 1929-2005 for over 20 år siden, hadde jeg ikke hatt så god oversikt over denne anegrenen. Hvis jeg ikke husker feil så arbeidet Odd med oppdatering av bygdebøkene på oppdrag av kommunen(e) - eller var det Kåre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Hei! Er det noe arkiv man kan søke på etternavn på disse skogfinnene slektene? Jeg skal tilsynelatende vere etterkommer av Valkoinen, som også kom fra nord Savolax 🤔 Var de skogfinner eller kve(æ)ner, mon tro? Kona svenskfødt som de fleste av de, med pikenavnet Loimalainen. Er det noen som har kjennskap til akkurat dette navnet, eller har det i slektstreet sitt kanskje? 

Endret av Marcus Lindgren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Dag👍Ok, så interessant🤩 Skal prøve komme meg til det minnesmerket iallefall, og selvfølgelig innom museumet i området der også. Ser også Loimaalainen står på minnesmerke, antar det også må vere samme familie vel? Bare at der er det skrevet med 2 a'er. Da kan jeg vel med stolthet kalle meg skogfinne, eller etterkommer av de i det minste😉😎

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk en ide av denne diskusjonen om skogfinnene. Min oldefar, som jeg ennå ikke har klart å verifisere eksistensen av, var same etter de opplysningene min far hadde. Jeg har aldri klart å verifisere denne mannen (Ole Mattias Jonassen). Han var sannsynligvis agent for et maskinfirma. 

Kan han ha vært skogfinne? I Trøndelag (hvor min oldefar skal ha hatt sitt virke) omtales ikke samer som samer, men som "finnj".  

Mitt spørsmål blir da: Er skogfinner vel så vanskelig å verifisere eksistensen av som samene i "gamle" dager kan være...? Finnes det kilder som kartlegger skogfinnenes tilstedeværelse fra starten av her i landet?? Dvs: hvor kan man eventuelt starte å lete? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Anbefaler Fremmed blod på NRK. Handler om skogfinne i Verdal. Vil nok tro er ganske mange etterkommere i Trøndelag av disse.

7 timer siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Hei! Om du ikke vet det eller har sett den anbefaler jeg du søker etter Fremmed blod på NRK. Den omhandler en skogfinne i Verdal. 

Fikk faktisk en ide av denne diskusjonen om skogfinnene. Min oldefar, som jeg ennå ikke har klart å verifisere eksistensen av, var same etter de opplysningene min far hadde. Jeg har aldri klart å verifisere denne mannen (Ole Mattias Jonassen). Han var sannsynligvis agent for et maskinfirma. 

Kan han ha vært skogfinne? I Trøndelag (hvor min oldefar skal ha hatt sitt virke) omtales ikke samer som samer, men som "finnj".  

Mitt spørsmål blir da: Er skogfinner vel så vanskelig å verifisere eksistensen av som samene i "gamle" dager kan være...? Finnes det kilder som kartlegger skogfinnenes tilstedeværelse fra starten av her i landet?? Dvs: hvor kan man eventuelt starte å lete? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2023 den 2.34, Marcus Lindgren skrev:

Var de skogfinner eller kve(æ)ner, mon tro? 

Kvener var vel finner som dro til nord i Norge.

Skogfinnene: Slektene og etterkommerne

heter en Facebook-gruppe som anbefales

veldig,

hilsen Julie H.

Endret av Julie Hansen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som mulighet, og kanskje second hand bekrefte om Hans Henriksen Valkoinen f. ca 1615 faktisk var far til Henrik Hansen Vastaberget f. ca 1656?🤔🙄

15 timer siden, Hans Martin Fagerli skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider