Gå til innhold
Arkivverket

Ole Nilsen, født tidlig 1700tallet, din sønn Niels Olsen vil gjerne finne deg. (Enda en murvegg)

Jan Eikeland2
 Del

Recommended Posts

Snakker om, 2 mursteinsvegger på rappen.
Vegg no 1: Bak denne veggen skjulte Nils Olsen seg.

Vegg no 1, synes etter hvert å pulveriseres, takket være, innspill til: LENKE

Vegg no 2 har i likhet med no 1, manglende fødsel/dåps info.
Som sønn, så far, bokstavelig talt.Far til Nils har gått i skjul.

Hvis farens navn er Ole Nilsen (født år 1713 +/-), sønnen Nils er født Sørum år 1743 OG Ole ble født i Akershus eller Oslo,(beklager Sørum, Skedsmo, Nittedal, ingen kandidat funnet), har jeg forsøkt eliminere kandidater for Ole, vist i vedlagt regneark.

Eliminasjonen går på alder på mulig kanditat ved sønnen Nils fødsel, for ung/for gammel, dødfødt

Blå er fra FamilySearch,Akershus og lyseblå fra Oslo.

MyHeritage research fant ingen aktuelle kandidater utfra betingelsen ovenfor.

Nå gjenstår bare å finne "missing link"

Ole Nielsen.xlsx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Hvordan har du kunnet slå fast at Nils Olsens far heter Ole Nilsen? 

Det er et meget betimelig spørsmål 🙂. Siden Niels var født i Sørum og det ikke finnes noen mulige kandidater med navn Ole Nilsen fra Sørum/Skedsmo tyder vel det på at jeg er helt på jordet når det gjelder Ole Nielsen. Da får jeg forsøke finne metode som kan gi en pekepinn på mulig kandidat som far til Nils.
Tjeg kikker i bygdebøker med denne lista over mest brukte navn tidlig 1700 tall og kandidat med sønn Niels Olsen.

Ole 363 (14,2%)
Peder/Per 147 (5,7%)
Hans 133 (5,2%)
Lars 128 (5,0%)
Anders 110 (4,3%)
Jon 105 (4,1%)
Niels 102 (4,0%)
Knud 64 (2,5%)
Endret av Jan Eikeland2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, strengt tatt vet du vel ikke hvor Nils Olsen ble født i 1743 heller.

Hvis jeg husker rett, er første sikre spor vielsen i 1775, hvor både brud og brudgom bodde på Vilberg i Sørum. 19. juni, venstre spalte

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 14-15
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061101020104

Mulig det står Øysen Wilberg etter Nils Olsen. Øysen tilsvarer vel nabogården Yssi.

Men verken Nils eller Kirsti er å finne på Vilberg eller Øysen i ekstraskattmantallet i 1762.

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R11/L0687: Ekstraskatten Nedre Romerike, 1762, s. 197
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051110050200

Det ville nok være hensiktsmessig å se nøye gjennom ekstraskattmanntallet for Sørum og Skedsmo, for å se om Nils Olsen, og eventuelt hans far, dukker opp på noen andre gårder i området.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Hvis jeg husker rett, er første sikre spor vielsen i 1775, hvor både brud og brudgom bodde på Vilberg i Sørum. 19. juni, venstre spalte

Sørum prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10303/F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1759-1814, s. 14-15

Mulig det står Øysen Wilberg etter Nils Olsen. Øysen tilsvarer vel nabogården Yssi.

Men verken Nils eller Kirsti er å finne på Vilberg eller Øysen i ekstraskattmantallet i 1762.

Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, RA/EA-4092/R11/L0687: Ekstraskatten Nedre Romerike, 1762, s. 197

Det ville nok være hensiktsmessig å se nøye gjennom ekstraskattmanntallet for Sørum og Skedsmo, for å se om Nils Olsen, og eventuelt hans far, dukker opp på noen andre gårder i området.

Ja, Nils Olsens fødested er ikke 100% . Ett dna-treff som etter min oppfattelse, bekrefter slekta fra Oskar-Erik-Erik Nilsen, samt et par andre dna-treff for samme slekt, samt teorien om at Hans er bror til Erik og dermed sønn av Kirsti Eriksdatter kirkebok kilde gift med Nils Olsen. Dessverre bekrefter ikke info funnet om Hans noen stedsnavn før ca. 10 år etter Nils Olsens vielse  1775.
Takk for tip og lenker. Skal  se gjennom de noe senere. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Jo, jeg synes det står yssi etter Olsen.

Søking i ekstraskatten, nedre Romerike var lett, mistenkelig lett. Fikk ingen treff på Nils Olsen eller hustru.

Ekstraskatten året etter må "blas i".  Hvis det virkelig står ala Yssi/ og intet revolusjonerende skjedd med ekstraskattfra '62 til '63. ser jeg på Yssi først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Jan Eikeland2 said:

Søking i ekstraskatten, nedre Romerike var lett, mistenkelig lett. Fikk ingen treff på Nils Olsen eller hustru.

Det elektroniske søket dekker bare Høland, så vidt jeg kan se, så du må nok stave deg gjennom protokollen side for side.

På Yssi (Øysen) finner du en Nils Engebretsen og en Ole Olsen, så der ser du hvilket skriftbilde du må lete etter

50D386AB-80C5-48CA-892A-1ECF2A9802D4.thumb.jpeg.1365e89dd6eb45f9af8a629162896f7b.jpeg

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det elektroniske søket dekker bare Høland, så vidt jeg kan se, så du må nok stave deg gjennom protokollen side for side.

På Yssi (Øysen) finner du en Nils Engebretsen og en Ole Olsen, så der ser du hvilket skriftbilde du må lete etter

50D386AB-80C5-48CA-892A-1ECF2A9802D4.thumb.jpeg.1365e89dd6eb45f9af8a629162896f7b.jpeg

Takk for info. Ja, det blir vel en jule øvelse i 1700 talls skrifttyding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider