Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av fredslysning i 1807

Arne Norum Rotvold
 Del

Recommended Posts

Hei,

Lurer på om noen kan hjelpe med å tyde en fredlysning fra 1807 på garden Norem på Inderøy i Nord-Trøndelag. Digitalarkivethttps://media.digitalarkivet.no/view/19678/228 (nederst på s. 225b og fortsettelse øverst på 226a)

Fredlysningen er av Hoøya (Hoøen i teksten), som i dag er egg- og dunvær, men det er uvisst om dette er nevnt i teksten.

Jeg har prøvd å tydet noe av det, men det aller meste faller godt utenfor evnene til en nybegynner. Sliter ihvertfall med å se hvor setninger starter og slutter, så punktum i min allerede begrensede tyding er nesten ikke-eksisterende...

"5. Fredlysning

__ __ __ Inderøe fogderie __ __ __ med Trondhjem Amt (Gjør vitterligt?) at __ gaardmand John Olsen Norum af Inderøe tinglag og fogderie. __ mig om (etterfulgt av en lang rekke ord som er utydelige for meg) med __ at fredlyst? af hans __ gard Norum mat N* 762 i __ Tinglag? _______ og _______ Bedstadfiord __ __ Hoøen valdet? paa __ __ jeg __ på" etter dette klarer jeg desverre ikke å tyde noe annet enn Hoøen og John Norum. 

Hadde noen evnet å klarne opp noe av dette, hadde jeg vært dypt takknemlig.

Mvh Arne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokolunde slik:

Freedlysning.

7. mai 1807, 27 s.

Caspar Barth, Kongens Foged over Inderøe Fogderie, under nordre Tronhjems Amt, Giør vitterligt:
at da Gaardmand John Arents. Norum af Inderøe Tinglaug og Fogderie, har anmodet mig om, i Overeensstemmelse med Loven at freedlyse et hans Eiendoms Gaard Norum, Mat. No. 762 i ovennævnte Tinglav tilhørende og <i> den saakaldede Bedstadfiord beliggende Fuglevæhr Hoøen kaldet, saa er det jeg herved paa Embeds Vegne i hans Majestets høje Navn, freedlyser dette John Arntsen Norum tilhørende Fuglevæhr Hoøen[,] advarende enhver Uvedkommende i mindste Maade, at fornærme ham i sammes Benyttelse ved enten at lægge til Væhret [med] Baad eller paa anden Maade at giøre ham Udføre - alt under den i Loven [...] Overtrædelse bestemt Straf.-

Tingstedet Udvig i Beistaden den 3de Marti 1807.-

Barth (L. S.)

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det ser vel ut som at jeg hadde forstått mye av det (med min minimale erfaring kan virke som at en fredlysninger ofte er ganske A4 skrevet). Det var likevel interessant å få den ganske godt gjengitt, tusen hjertelig : )

Var ellers sikker på at etternavnet måtte være Arntsen ut ifra gårdshistorien, men klarte bare å lese Olsen...

Mvh Arne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider