Fredrik Vangstad Skrevet Desember 28, 2022 Del Skrevet Desember 28, 2022 Noen som klarer og tyde pante bok nr 257? https://media.digitalarkivet.no/view/19767/4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Desember 28, 2022 Del Skrevet Desember 28, 2022 Hei, Fredrik Vel møtt i forumet! 🙂 Du må endre visningsnavnet ditt til fullt navn iht. forumreglene: https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/ Lenke til hvordan du endrer visningsnavnet ditt - https://www.digitalarkivet.no/content/1144/endre-visningsnavn Panteboken heter H2 så vidt jeg kan se, sidene du lenker til er 256b og 257a. Hva på siden[e] er det du vil ha tydet? Her er flere innførsler. Jeg kan med en gang si for mitt vedkommende, at denne skriveren klarer jeg kun å forstå små bruddstykker av – slik at jeg dessverre ikke kan være til hjelp. Men kanskje andre her har et ‹bedre blikk›? Uansett – du bør som sagt presisere hva du vil ha tydet. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Vangstad Skrevet Desember 29, 2022 Forfatter Del Skrevet Desember 29, 2022 Hei Takk for det😊 Er side 257 jeg ønsker og få tydet. Jeg klarer ikke å tyde noe så alt er til god hjelp. Er historien på gården min jeg er ute etter. Finnes det noen som tar på seg slike oppdrag og tyde sånn skrift? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Desember 31, 2022 Del Skrevet Desember 31, 2022 Hei, Fredrik Her er et forsøk på hele side 257. Etter en god del pønsking og sammenligning har jeg fått litt mer ut av teksten enn først fryktet. Men fremdeles med hull og formodninger. Første på siden er fortsettelse av No 4 som begynner de to siste linjene på siden foran [256b] 01 Trondhjem den Summa 200 Spd, af hvilke to hundrede Speciedaler, der til- 02 bagebetales efter 3, tre, Maaneders foregaaende Opsigelse fra en af Siderne, jeg for- 03 binder mig at svare 4 proC Renter aarlig, der erlegges til de lovbestemte Terminer 04 Til Sikkerhed for bemeldte Kapital med Renter og mulige Omkostninger, pant- 05 setter jeg herved med 1, første, Prioritet min eiende i Wardahlens Thinglaug 06 Stør: og Wardahls Sorenskriverie beliggende Gaard Kirkeraaen, Mat No 07 156/56 af Skyld 3(?)Øre(?) eller 1 daler 18s. I Tilfælde af at Renterne ikke 08 til de bestemte Terminer erlegges, eller og Kapitalen efter den stipulerede Op- 09 sigelse, ikke tilbagebetales, haver Kreditor Ret til, uden foregaaende Forliigsprøve, 10 eller Dom, at bortsælge den pantsatte Eiendom paa min Gevinst eller Forliis 11 ved Auction. Dette til Bekræftelse under min Haand i 2de Vidners Overvær. 12 (??) i Skogn, den 22de October 1839 [underskrifter] 13 [underskrifter] 14 No 5 15 Thinglæst et Forliig indgaaet ved Merager Forligelseskommission den 5te 16 August 1839 imellem Sælboe(?) (??) (??) og Opsidderne paa 17 Gaardene Leerfald og Walstad i Wardahlen – see (??) Fol: 255 som(?) (??) 18 (??) indført under No 20. – 19 No 6 20 (? – ?) Undertegnede Anna F(?) (??) Lund Enke efter afdøde 21 Oberst(?) Lund. vedgaar herved at have bekommet tillaans 22 af Trondhjems Sparebank 1000 Spd af hvilke et 23 tusinde Speciedaler svares 5 pC aarlig som forskudsviis 24 erlægges hvert Halvaar. Til Sikkerhed for Capital, Renter 25 og muligens paaløbende Omkostninger pantsettes herved(?) 26 (??) efter forhen(?) til Norges Bank skyldende 520 Spd ifølge Obligation 27 af 10 December 1831, oprindelig lydende paa 900 Spd min eiende(?) i Wardahl 28 Thinglaug beliggende Gaard Nordre Mindsaas(?) af Skyld 3 Spand(?) 1 Øre 29 18 Mrkl(?) under gl: Mat No 61 eller(?) 10 Daler 4 LNo 11(?) under nyt Mat 30 No 59, hvillket Pant, hvortil jeg fraskrive(?) mig kjøbningsretten(?) kan bortselges 31 ved en Auction paa min Gevinst eller Forliis samt forlanges ryddiggjort 32 til Udkastelse(?) strax(?) uden Forliigsprøve, Søgsmaal eller Dom, om enten Renterne 33 ei til de stipulerede Tider erlegges eller Kapitalen ikke efter et Fjerdings- 34 aars foregaaende Opsigelse som fra begge Sider gjeldende tilbagebetales. 35 Sparebanken tilholdes(?) for dens Fordring(?) Oprykkelsesret efter som den første 36 Prioritets For??else afbetales eller indfries aldeles, hvorhos og, i Tilfælde 37 af Sigtelse i Gjeldens(?) Anledning, erkjendes Trondhjems Byes Forligelses- 38 commission og Underret, hvis Dom (??) fra min Side, for det rette 39 Forum, efter 14 Dages Varsel. – Til Vitterlighed under min og Laugverges Hænder, i 40 Vidners overvær. Wardahlen den 30 November 1839 [underskrifter] 41-42 [underskrifter] 43 No 7 44 Jeg Johan Peter Ellingson Schjerve, som nu giort med Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå