Gå til innhold
Arkivverket

David Didriksen konfirmert 1820 som nr 54

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Tranøy sokneprestkontor, SATØ/S-1313/I/Ia/Iaa/L0003kirke: Ministerialbok nr. 3, 1807-1820, s. 177
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070605620157

Noen som kan hjelpe meg med "hele " teksten. Jeg klarer det meste her,  trur jeg, men noe er litt uforståelig.

(han er født november 1795)

David Didriksen Eidet, født på gaarden Leikvigen i Torsken Sogn. Kjender ikke sin alder , men er vidst sine 30 år. Kjender ikke et bogsted? og kan heller ikke lære at kjende nogen af disse hans ærklærede frender ? Han er forresten  et fin? og skikkeligt og et særdeles ? ? Paa grund af hans høie alder og ?  uduelighet? til at modtage nogen slags lærdom blev han, uagted han ikke kan telle til 5 ? fremtaget til confirmation . Store vabler ? paa venstre hand efter Smaacopper no.

mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

Kjender ikke et Bogstav . . . .  hans erklærede Fiender . . .  er forresten et stille og skikkeligt og et særedeles troet(?) Mske [menneske] . . .  og deciderede uduelighed.. . . Bærer Mærke paa venstre Arm efter Smaacopper-

ne.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det skal stå "store merker paa venstre haand efter Smaakopperne " . Ser at flere har den bemerkningen fra presten.

Takker for svaret.

Tror ikke det kan være "fiender" det står.

Det har vært stor fattigdom som har fulgt han etter at mor død i 1809 og far i 1811 av en minityfus.  Og søsknene spredt. Litt rart han ikke kunne lese en bokstav, og skrive.

Og rart han ikke kjenner sin alder. Foreldrene kunn både lese og skrive og øvrig familie. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor underlig det enn kan virke – jeg er rimelig sikker på at de omstridte ordene er Bogstav og Fiender. Bokstavene er altså, kanskje med en smule ironi fra prestens side, hans erklærte fiender = Klarer ikke å lære å lese.

I et moderne perspektiv: Dyslektiker? Andre utfordringer? At han kom fra et skrive-/lesekyndig hjem utelukker jo ikke det førnevnte . . . Kanskje.

Forøvrig ang. Arm/Haand – syntes første bokstav i formodet Haand lignet på A-en i Alder, tre linjer opp. Synes heller ikke det er nok antall ‹strøk› for Haand. Derfor ‹arme-forslaget› 🙂

Jaja og uansett, e’ det nøye? 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke og ettersyn på diverse innførsler – hvorfor i all verden skulle så mange kun ha koppemerker på venstre hånd/arm, Hvis det var ‹de naturlige›? Hvis det derimot er merker etter vaksinasjon det er snakk om, gir det kanskje en slags mening. Og styrker muligens min Arm-tydning.  Vaksine satt i armen, ikke hånden.

Men, som alltid: Jeg vet jo ikke . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Jeg får "finlese" notatet en gang til og sammenligne skriften flere steder. Men ad kopper jeg ser presten nevner bare merker på en arm på han, mens andre steder på begge armer/hender på andre. Det var vel da bare det han kunne se som ble notert. 

Mvh

Terje

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider