Hanne M M Ørsleie Skrevet Desember 29, 2022 Del Skrevet Desember 29, 2022 https://www.digitalarkivet.no/kb10081112062115 På nr 52,så klarer jeg ikke å tyde å tyde hele dødsårsaken, jeg klarer å lese meg noe frem til at det dreier seg om et selvmord. Takker på forhånd for hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet Desember 29, 2022 Del Skrevet Desember 29, 2022 Suiccidium (eller Suiceidium?, uansett feilskrive, det heiter suicidium) Vitum sclopetuum capitis Eg kan ikkje latin men mistenker likevel at dette er dårleg latin. Skal (trur eg) bety at han døyde av skot i hovudet Arkivverket - Marianne Herfindal Johannessen og Anne-Lise Hansen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne-Lise Hansen Skrevet Desember 29, 2022 Del Skrevet Desember 29, 2022 (endret) Enig i betydningen, selv om jeg tror det står Selopetucum. (Presten har kanskje skrevet av dødsattesten fra legen feil.) Har googlet fram at "Vulnus Selopeticum" betyr skuddsår. Vitum selopeticum capitis kan derfor ha betydningen skade (av) skudd i hodet. Endret Desember 29, 2022 av Anne-Lise Hansen Arkivverket - Marianne Herfindal Johannessen og Richard Johan Natvig reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå