Gå til innhold
Arkivverket

Vinje 19/10-1672 Har jeg funnet riktig skifte - og står det noe om hennes slektskap?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skiftekort: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630106

Original? (begynner nederst på venstre side?): https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650474

(Der står i hvert fall riktig dato...)

Kanskje enke etter Trond Hjarrand-/Jørgensøn?

Kanskje mor til Svein Trondsøn?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen er at den gamle Tone Anundsdotter ville la seg underholde av sitt søskenbarn Gjermund Hustveit, og at hun ville overlate det lille hun eide til ham, slik at han kunne sørge for hennes alderdom og senere hennes begravelse. Åsmund Nestestog ba om at det ble gjort regnskap over hva hun eide, fordi hans stebarn var Tones søstersønns barn og hennes nærmeste arvinger. Åsmund mente at Tone ikke kunne overlate større verdier til Gjermund enn hva hun "kunde fortere", og at resten burde tilfalle arvingene.

Det kommer for en dag at Tone hadde til gode to kyr for 8 rd og 5 rd i penger hos arvingenes mor, samt 11 rd i penger hos arvingenes stefar Åsmund Nestestog. Disse 24 rd ga Tone til arvingene, og da synes det som om alle ble vel forlikte. På samme tid ble boet etter salige Torjus Knutsson gjort opp mellom hans enke Birgit Anundsdotter og barna Torjus Torjusson og Gunhild Torjusdotter, og ut fra sammenhengen må Torjus og Gunhild være identiske med Tone Anundsdotters to arvinger, og da må Torjus Knutsson være Tones søstersønn.

Det framgår ikke hvem - om noen - Tone hadde vært gift med. Men som vi skjønner, hadde hun ikke selv etterkommere i live.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk, Kristian! En hel roman! 

Enda en gang: 1000 TAKK!

PS

Jeg hadde Gjermund Eriksøn Hustveit fra før - og ekteparet Torgjus Knutsøn og Birgit Anundsdatter og deres sønn Torgjus Torgjussøn - og med dette fikk jeg knyttet dem sammen.

Eneste lille "problembarnet" er Ånund Nestestog - han må jo være Birgits 2. ektemann(?), men ellers er han helt ukjent for meg. Skulle gjerne ha visst farsnavnet hans - men jeg skjønner at det ikke fremkommer av (disse) kildene. (stort smil)

PPS

Æh. Det må jo være (søsteren) Birgit Anundsdatters sønn, Torgjus Torgjusøn, som er Tones søstersønn. Salige Torgjus Knutsøn var jo søsterens mann og må være søstersønnens far...?

Uten at det forringer verdien av ditt fantastiske svar! Nok en gang: 1000 TAKK'er til!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider