Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne aktuelle arkiver

Tine Hartweg Husby
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter informasjon om min oldefar som forsvant fra familien på 30-tallet. Vi har funnet ut hvor han dro og når han døde via farsbidragsprotokoller, så det vi ønsker oss er informasjon om hans tidligere liv, og ikke minst, et bilde. Jeg har noe informasjon som kanskje kan føre meg til arkiver jeg kan lete i, og jeg håper dere kan hjelpe meg med det.

1) Han var tysk statsborger, og første tegn til han her i Norge er 1917. Finnes det arkiver med informasjon om utenlandske statsborgere i Norge fra den tiden? De måtte vel gjerne gjennom en prosess i forbindelse med ankomst og opphold?

2) Han ble ved flere anledninger understøttet av fattigvesenet. Jeg mener å ha hørt noe om at man da måtte gjennom en prosess for å avgjøre om man var berettiget hjelp, og hvilken kommune som skulle gi støtten?

3) Han hadde ved et par anledninger jobber hvor han drev med underslag. Solgte abonnementer, men kundene fikk ikke bladene sine. Var omreisende selger, men arbeidsgiver mottok ikke penger for det han solgte. Ville dette ha blitt anmeldt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Arkivverket - Kristian Hunskaar locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.