Gå til innhold
Arkivverket

Ingeniørvaabenet, Ingeniørbrigaden og Ingeniørlandværnbataljonen

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Min oldefar Johan Ludvig Anton Salicath 5.12.1838-26.4.1894 var kaptein i Ingeniørbrigaden, men før dette artilleriløytnant (da han giftet seg i 1869 med datter av oberst i ingeniørbrigaden Paul Lemvig Thrane (Eleonora Johanne Pauline "Paula" Thrane) i Horten. Hennes 3tip var den kjente lagmann Nicolas Bergh 1664-1724. Min oldefar ble senere Bestyrer av Ingeniørvaabenets Undervisningsanstalter 22.okt.1888 og ved kgl. Res. av 7 apr. 1894 Chef for Ingeniørlandværnbataljonens Pakkompani. Ridder av vasaordenen 21. sep. 1885.

Som det nevnes i tittelen, er jeg på jakt etter info om disse ingeniør-enhetene. Hvor var de stasjonert i de for meg aktuelle år (1855-1894)? Hvordan var disse sammensatt og hvor mange offiserer og menige? Jeg er selvfølgelig interessert i alle opplysninger om min oldefar.

Det jeg har funnet i tillegg til ovenstående er at han var fadder til hans hustrus slektning organist Christian Cappelens barn i Strømsø kirke 1.okt.1871 samt fr1865 løytnant i 2. Akersh.inf.brigade, ft1870 løytnant på Akershus, ft1875 ingeniørløytnant på Akershus, ft1885 - premierløytnant i Ingeniørbrigaden på Akershus Festning, ft1891 enkemand i Kristiania,

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt på nb.no?

Der finner du mye info om både oldefaren din og om de ulike troppene.

Det er også utgitt en egen bok om troppene.

Ingeniørtroppene 1888-1988 (nb.no)

Du må søke om tilgang for å lese den, men det kan du gjøre digitalt på dagtid etter å ha opprettet bruker/logget inn.

Tilgang til pliktavlevert materiale for forskning og dokumentasjon | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var lærer i Fortifikation og Fortifikationstegning ved Krigsskolen samtidig som han var Kaptein i Ingeniørvaabnet og bestyrer av Ingeniørvaabnets Undervisningsanstalter, Ridder av Wasa orden og Ridder av Danske Dannebrogs orden. Kilde: Norges Statskalender 1894.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og Carsten. Tusen takk.

Jeg hadde glemt å sjekke nb.no. Det er nok fordi jeg har vært lite aktiv på slekt det siste året, men nå vil jeg prøve å få mere data på mine nærmeste forfedre. Jeg gleder meg til å lese der.

At han også var Ridder av den Danske Dannebrogs orden var helt nytt og flott.

Carsten, ditt innlegg om fortifikasjon mm., er det fra boka om ingeniørtroppene? Hvis ikke håper jeg på kilden din. Og Lars, jeg takker så mye for dødsannonsen som jeg ikke hadde sett. Begravelsen fant jeg i kirkeboken for Garnisonskirken, men det står jo Kapellet paa Krist Kirkegaard i dødsannonsen. Var det slik at Garnisonskirken brukte dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor det du spørr om og kanskje du har det fra før.

Eleonore Johanne døde 26-1-1879

Garnisonsmenigheten Kirkebøker, SAO/A-10846/F/Fa/L0011: Ministerialbok nr. 11, 1870-1880, s. 273
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060227060845

Deres datter Ragnhild Antoinette ble gift med legen Georg Rasmus Krogh i Kristiansund 1-1-1898

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/572/L0854: Ministerialbok nr. 572A17, 1880-1905, s. 93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071017620620

Hun døde allerede 28-7-1900

Paulus prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10871/F/Fa/L0012: Ministerialbok nr. 12, 1897-1908, s. 68
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060922040481

Her er legen som enkemann med deres lille sønn i FT 1900

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045165172

Han ble gift på ny og er her i 1910

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036528000413

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye, Carsten.

Eleonore Johanne Pauline "Paula" hadde jeg, men "Salicath-boken" har feil sted på vielse til Ragnhild Antoinette. Supert å få det rettet. Hun døde nok i barsel, dvs. bare noen uker etter at sønnen Georg Ludvig var født.

Jeg legger ved bilde av min oldefar. Er Dannebrog med der?

563551946_SalicathJohanLudvigAnton2.png.99d4a7cbe37dedcd053342d2e1e295ae.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Carsten.

Jeg ser ham ikke i Wikipedia, og forsøker kontakt med Ordenhistorisk Selskap i Danmark. Greit å ha grad, dato og referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nb.no fant jeg aviser og bøker med enkelte opplysninger om kaptein Salicath. Nevner kort:

Han var elev ved Kristiania Katedralskole.

14.des. 1867 ble han sekondløytnant i den 2. Akershusske Infanteri Brigade.

4. juli 1870 ble han som sekondløytnant i den kgl. norske Artilleribrigade utnevnt til sekondløytnant i IngeniørBrigaden.

29.nov.1879 ved kgl. res. stipendier på  hhv. kr. 1287,47 og kr. 1612,53 (Nordre Trondhjems Amtstidende). Trolig da i Levanger. Han var da premierløytnant i Ingeniør Brigaden.

I 1884 fikk han stipend på kr. 200 til reiser og opphold i utlandet.

Fra 1886 var han inspeksjonsoffiser og nestsjef for Ingeniørvaabenets underoffiserskole.

22.okt. 1888 Premierløytnant Johan Ludvig Anton Salicath ble utnevnt til kaptein og beordres som bestyres av Ingeniørvaabenets undervisningsanstalter.

31.mar.1894 Kaptein Johan Ludvig Anton Salicath fratræder sin stillings som bestyrer av Vaabenets Undervisningsanstalter og beordres til at tjenestegjøre som Chef for Landværnbataljonens Pakkompani. En stilling han neppe tiltrådte da han døde noen uker senere.

Endret av Leif Salicath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet mere på aftenpostens arkiv, men mangler litt info om Katedralskolen og Krigsskolen.

Aftenposten 13.9.1861: Hans majestet har den 11. d.m. utnevnt følgende kadetter fra Den kgl. norske krigsskole til sekondløytnanter. Johan Ludvig Anton Salicath i Trondhjemske Infanteribrigade med ansenitet fra 22.aug.1861.

Dvs. han må ha vært på Krigsskolen ca. 1858-1861. Jeg ser også at han var elev ved Kristiania Katedralskole.

Aftenposten 7.12.1876 og senere en mengde annonser over Skolekart over Norge, utarbeidet av adjunkt H. Schjøth og ingeniørløytnant L. Salicath. Oppklæbet på lærret. Annonsene fordeler seg over en god del år.

Aftenposten 21.12.1883. Foreningen til fattige børns beklædning. Formand, premierløytnant Ludv. Salicath. Også flere annonser de senere år samt etter at han var blitt kaptein.

Det er en bok på nb.no som kanskje har nyttig info for meg: https://www.nb.no/items/be8f5102c2bd51d40f3cd990114bf6bb?page=0&searchText=krigsskolen 1861 men den krever spesiell tilgang blir litt vanskelig for meg. Noen som kan hjelpe?

Mht. Kristiania katedralskole så finner jeg ham ikke i kattabiblioteket.no. Finnes det andre kilder over elever på 1850-tallet?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider