Gå til innhold
Arkivverket

Rauland: " I 1670 lyste han kongebrev på tinget med tillatelse til å ekte enka etter Ånund Dyresøn, de var slektninger i tredje ledd". Er det mulig å finne noe sånt? Og i så fall vil det noe sted forklare slektsskapet?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Formuleringen har jeg notert på Hallvord Hallvordsøn Aksvik. Antagelig har jeg funnet det et-eller-annet sted i bygdeboka, men pga at jeg for 20 år siden enda ikke (helt) forsto hvordan jeg skulle bruke kildehenvisningsdelen av programmet har noen kilder skjært seg alvorlig - og jeg kan ikke finne igjen hvor jeg har det fra.

Og søk etter tinglysningskilder fra Rauland og Telemark gir meg ingen svar (så det kan være noe jeg ikke har forstått der, også (smil)), så er det noen som "kan" sånt og kan lede meg i riktig retning?

Og er det noen sannsynlighet for at det i "søknaden" eller "tillatelsen" fremkommer hvordan de var beslektet - altså gjennom hvilke personer - eller er det en håpløs oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysningen i 1670 finner i tingboken. Men da trolig bare som en notis.

Selve kongebrevet datert 23.8. 1670 finner du her. Det er utstedt til Halvor Halvorsen "Kielingtuedt", men i Øvre Telemark, så det er trolig rett person. 

Danske Kanselli 1572-1799, RA/EA-3023/F/Fc/Fca/Fcaa/L0011: Norske registre (mikrofilm), 1670-1673, s. 128a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20120911650264 

Hvis det er bevart sakspapirer, innlegg som supplikker osv., så ligger de i serien Norske innlegg,. sortert på datoen for kongebrevet.  Jeg finner ingenting på her på 23.8. 1670: 

Danske Kanselli 1572-1799, RA/EA-3023/F/Fc/Fcc/Fcca/L0029: Norske innlegg 1572-1799, 1670, s. 95
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/da20110517002869 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var de to ektemennene som var tremenninger. Dessverre ser det ikke ut til at vi får vite hvordan.

Det lille (jeg tror) jeg vet om disses aner fra før av er dessverre ikke nok:

Hallvord Hallvordsøns foreldre var Hallvord Gjermundsøn og Liv Knutsdatter.

Hallvord Gjermundsøns far var (selvfølgelig) en Hallvord.

Ånund Dyresøns foreldre var Dyre Bjørgulvsøn og Gunnhild Olavsdatter

Dyre Bjørgulvsøn far var (selvfølgelig) en Bjørgulv.

Liv Knutsdatter og Gunnhild Olavsdatters foreldre vet jeg dessverre ingenting om.

Og "tremenningsskapet" må vel være gjennom (minst en) av dem.

Synd - men for en jobb dere har gjort! 

1000 TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner å ha lese at alle sakspapir som har med ekteskapsløyve å gjere vart kasta for lenge sidan.

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja-ja. Forundrer meg ikke. Noe av det første vår første riksantikvar riksarkivar gjorde var jo å kaste folketellingen fra 1769...

Men synd, for her kunne vi hatt mye å hente...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke Riksantikvaren som kastet 1769-tellingen, men Riksarkivaren... 😉 Det har nok også foregått kassasjon av arkiver før de kom til Arkivverket, byarkivene osv. Jeg tenker også på huller og mangler som for eksempel skyldes brente prestegårder... 

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grethe, noen ganger løper fingrene løpsk. Det hadde nok vært lurere å skrive Henrik Wergeland... (smil)

PS

Jeg er heller ikke glad for huller pga brente prestegårder osv, men det er i hvert fall (forhåpentligvis) ikke en bevisst og villet handling...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld ekteskapsløyva vart nok søknadane kasserte lenge før vi fekk nokon norsk riksarkivar:

Sitat

I forbindelse med søknad om ekteskapsbevilling mottok nok Danske kanselli både en søknad fra de som ønsket å gifte seg og som regel også andre vedlegg - f.eks. attester fra lokale embetsmenn, kollegare og slektninger, saksreferat fra behandling tamperetten osv osv. Søknadsdokumenter er vanligvis arkivert i serien "Norske innlegg". Desverre kom det bestemmelser på sent 1700-tall og ved inngangen av 1800-tallet som ga Danske Kanselli adgang til å kassere dokumentene i mange sakstyper. Min erfaring er at saksdokumentene til ekteskapsbevillinger er systematisk luket ut fra "Norske innlegg". Jeg antar at det samme er tilfelle i den tilsvarende serien i det danske Rigsarkivet som omfatter søknader mv fra Danmark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
På 3.1.2023 den 8.00, tom askerøi skrev:

Så det var de to ektemennene som var tremenninger. Dessverre ser det ikke ut til at vi får vite hvordan.

På 3.1.2023 den 8.00, tom askerøi skrev:

Hallvord Gjermundsøns far var (selvfølgelig) en Hallvord.

Hans far var selvfølgelig ein Gjermund 😄

Tremenninger betyr felles oldeforeldre.

Gjermund Halvorsen døde ca 1633 ifølge RB. Han var gift med Gunnhild Sigvaldsdatter fra Setberg, og da nærmer vi oss Vaa Setberg: Hennes foreldre var Sigvald Setberg og Tarand Talleffsdatter som da blir Halvors oldeforeldre...

Det blei holdt skifte etter 3 generasjoner 10. sept 1675 på Aksvik og Kjellingtveit:

Telemark fylke, Bamble, Øvre Telemark vestfjelske, Øvre Telemark østfjelske, Nedre Telemark, Skifteprotokoll nr. I 1 (1665-1686), Skifteprotokollside, Side 141b-142a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650485

Tror det kan bli vanskelig å finne noen oldeforeldre for Ånund...

Siden du stadig dukker opp når eg søker her etter spørsmål om gårder i Vinje : Har me felles ørten x tippoldeforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Hans far var selvfølgelig ein Gjermund 😄

Selvfølgelig!!! Nok et eksempel på at fingrene ikke holder følge med hodet - eller omvendt...

Men bruken av ordet "hvordan" har jeg forklart i åpningsspørsmålet:

På 1.1.2023 den 23.11, tom askerøi skrev:

er det noen sannsynlighet for at det i "søknaden" eller "tillatelsen" fremkommer hvordan de var beslektet - altså gjennom hvilke personer - eller er det en håpløs oppgave?

Min eneste tilknytning til Vinje i Telemark er at jeg er gift med en datter av en "Vinjeværing" - og dere har sikkert noe felles flere steder der langt-langt tilbake...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Iflg RB I s380 døde Geirmund Hallvordsøn (sønn eller "måg"(spørsmålstegn jfr s.379) av Hallvord Grenghus) på Kjelingtveit ikring 1633 og "hadde vel kona si frå Aarhus".

Nesten nederst på samme side dukker sønnesønnen med samme navn opp. Og mor hans, som heter Gunnhild Sigvaldsdatter Setberg, døde samme år, samt at kona er allerede død. (Iflg RB)

Nå kan ikke jeg lese hva det står i lenken din, men iflg skiftekortet (som viser til samme skifte i 1675): 

https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630002

er det kona hans - ikke farens (eller bestefarens) - som heter Gunnhild Sigvaldsdatter Setberg og som er død før 1675

Nå pleier du jo ha rett, men kan du forklare hva originalskiftet sier om de tre generasjonene (som RB åpenbart ikke har forstått (og som jeg dessverre ikke kan lese))?

Beklager udugeligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverst er det skifte på Aksvik etter Sigvald Setberg og Tarand Talleffsdatter - begge "salige"

Barn (alle myndige): Torbjørn, Tor, Gunnild og Liv.

Midt på siden fortsatt på Aksvik, skifte etter Giermund Halvorden og Gunnild Sigvaldsdatter - Begge "salige"

Barn(alle myndige): Hergjus, Halvor. Torbjørn, Kari, Ingebjør, Saaffve, Tarand.

Halvor har gitt opphold til sin mor (Gunnild) i 13 år og får pantegods i Rauland verdt 40 riksdaler i tillegg til sin arvelut.

Siste skifte blir holdt på Kjellingtvedt etter Halvor Aksvik og Liv Knudsdatter - Begge "salige".

Geirmund død ca 1633. Enken Gunnhild lever 13 år - dør ca 1646. Halvor dør også ca da, for Liv står som bruker av både Aksvik og Kjellingtveit i 1647.

Liv har 1 sønn og 1 datter etter ein Bjørn Bondal og det må holdes skifte etter hennes død trolig 1675 eller like før. Familien har nok holdt kontroll med "private skifter" så lenge det blei holdt innen familien.

Tor Sigvaldsen fikk arv i Setberg og var gift med Dorte...

Håper det er forståelig. Kronologien skal holde selv om det bare er ein Geirmund og ikke 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje ta med barna til Halvor og Liv også:

Halvor (trolig han som er på Kjellingtv. i manntalet 1664: "Halffvor 28")

Sigvald (trolig han som er på Axvik: "Sigvald 30")

Giermund

Torbjørn

Gunnild

Ingebjørg

Liv sine særkullbarn er Tagiei Bjørnsen og Anne Bjørnsdatter.

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tom askerøi skrev:

som RB åpenbart ikke har forstått

Han satt lang tid i forveien og tok notater. Det er god hjelp i det han har produsert, men han har ikkje hatt vår mulighet til å dobbelsjekke alt. Eg er imponert over dei som skreiv bygdebøker uten data og vår tilgang til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mellom dei er det skifte etter Giermund og Gunnild som den som produserte skiftekorta har oversett 🙂

Nei, det er her

Telemark fylke, Bamble, Nedre Telemark, Øvre Telemark østfjelske, Øvre Telemark vestfjelske, Skiftekort (1665-1734), Skifteprotokollside, Side 2
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630002

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider