Gå til innhold
Arkivverket

Spore slekt i Tyskland

Nina Kröger
 Del

Recommended Posts

23 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Anna Maria Cicilia Holzmann:

Fra Ancestry.com  og slektstrær:

Anna Maria Caecilia HOLZMANN found in 4 trees

Anna Maria Caecilia HOLZMANN from tree Hamburg Dansk
Record information.
Birth    28 Jul 1800 Othmarschen, Hamburg, Hamburg, Germany
No publicly available family members
1683 People0 Records0 Sources
Contact Tree Owner

Anna Maria Holzmann from tree Müller-Beckers
Record information.
Birth    1800
Death    1911 Altona, Hamburg, Hamburg, Germany
Record information.
Spouse    Joachim Christian Porath (1800-1911)
23275 People0 Records0 Sources

Anna Marie Caecilia HOLZMANN from tree Hamburg Dansk
Record information.
Birth    1795 Othmarschen, Hamburg, Hamburg, Germany
1683 People0 Records0 Sources
Contact Tree Owner

Anna Maria Holzmann from tree Wibker-Schuppe-Rasch-Dill-Henning-Zimmer-Schöneich-Grotevendt-Scholas-Dierich
Record information.
Birth    1800
Death    1911 Altona, Hamburg, Hamburg, Germany
11418 People0 Records0 Sources

Hvis du ønsker så kan jeg kontakte eier av slektstreet "Hamburg Dansk" - er muligens en etterkommer i Danmark så du slipper å kommunisere på tysk om du ikke kjent med språket? - men jeg tar det på uansett på tysk også ved evt kontakt.

Othmarschen er i dag en velstående bydel nede ved Elben's bredd i Altona, Hamburg- West.
Urgrossvater (oldefar) Joachim Christian Porath er nevnt, i ditt dokument, som Mehlhändler (melforhandler, kjøpmann)

Muligens er Pinneberg den menigheten (Kirschspiele) der kirkebøkene skal finnes for Othmarschen rundt 1800? - lite tid til dette, men bare et tips:

https://ahnen-forscher.com/kirchenbuecher-hamburg/

Finner du rett menighet så har de kirkebøker der og kan slå opp for deg. Vielsen er vel det du først må finne for å verifisere ekteparet og dets foreldre.

Endelig: endre tittel på ditt emne til f eks Porath/Holzmann, Hamburg ca 1840 - da vil flere (også utlendinger) finne ditt innlegg ved søk - det florerer av emner "slekt i Tyskland"....

Jeg takker ja til det 😊. Min tysk er dårlig. Har ikke fått svart deg før nå da jeg ligger på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2023 den 11.16, Nina Krøger skrev:

Jeg takker ja til det 😊. Min tysk er dårlig. Har ikke fått svart deg før nå da jeg ligger på sykehus.

Forespørsel sendt i dag og riktig god bedring til deg 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greetings from Canada. I have the Ancestry tree named Hamburg Dansk and was contacted by Gry.Onarheim.Dahlmo about a Holzmann-Porath connection.

We are cousins to Nina Krøger via the Holzmann line. Anna Maria Caecilia Holzmann was born 28 Jul 1800 in Othmarschen and she was baptized at Ottensen Christianskirche 03 Aug 1800. My gr-gr-gr-great grandmother was Anna's sister, Maria Elisabeth Holzmann, born 12 Jul 1804.  Their father was Franz Jochim Holzmann, born 06 Sep 1775 in Schenefeld (near Hamburg), baptized 10 Sep 1775 at Nienstedten church. Their mother was Anna Maria Gesa Prahl, born 13 Nov 1777 in Ottensen, baptized 16 Nov 1777 at Ottensen Christianskirche. I have many records from Archion.de where Lutheran church records for Schleswig-Holstein are available online, though my membership there is not current. I did not research the Porath line however.

I look forward to more communication with you Nina. I am happy to share all information I have.

Best wishes,

Karen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2023 den 21.22, Nina Krøger skrev:

Min engelsk skriftlig er ikke god

Håper du har kommet i privat kontakt med Karen etter hennes hyggelige tilbakemelding med nye opplysninger om deres felles tyske slekt?

Du kan jo benytte Google Oversetter ( https://translate.google.com/?sl=no&tl=en&op=translate ) men bare husk på å skrive korte setninger for best resultat.

Eller du skriver på norsk her så kan sikkert andre her på forumet, med bedre tid enn meg, oversette din tekst.

Lykke til 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2023 den 4.35, Karen Lemmon skrev:

Greetings from Canada. I have the Ancestry tree named Hamburg Dansk and was contacted by Gry.Onarheim.Dahlmo about a Holzmann-Porath connection.

We are cousins to Nina Krøger via the Holzmann line. Anna Maria Caecilia Holzmann was born 28 Jul 1800 in Othmarschen and she was baptized at Ottensen Christianskirche 03 Aug 1800. My gr-gr-gr-great grandmother was Anna's sister, Maria Elisabeth Holzmann, born 12 Jul 1804.  Their father was Franz Jochim Holzmann, born 06 Sep 1775 in Schenefeld (near Hamburg), baptized 10 Sep 1775 at Nienstedten church. Their mother was Anna Maria Gesa Prahl, born 13 Nov 1777 in Ottensen, baptized 16 Nov 1777 at Ottensen Christianskirche. I have many records from Archion.de where Lutheran church records for Schleswig-Holstein are available online, though my membership there is not current. I did not research the Porath line however.

I look forward to more communication with you Nina. I am happy to share all information I have.

Best wishes,

Karen 

I have sent you a PM 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2023 den 9.51, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

Håper du har kommet i privat kontakt med Karen etter hennes hyggelige tilbakemelding med nye opplysninger om deres felles tyske slekt?

Du kan jo benytte Google Oversetter ( https://translate.google.com/?sl=no&tl=en&op=translate ) men bare husk på å skrive korte setninger for best resultat.

Eller du skriver på norsk her så kan sikkert andre her på forumet, med bedre tid enn meg, oversette din tekst.

Lykke til 👍

Hei Gry 😊. Jeg har vært gjennom operasjon og har vært slapp og sliten, men jeg har svart Karen. Takk for tipset med oversettelseshjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen hadde ikke så mye på Porath da hun er etterkommer til søsteren til Anna Marie Holzmann. Noe som er forståelig. Jeg har lagt ut en etterlysning på tysk forum og fikk i dag denne. Nå vet vi hvor joachim Christian Porath er fra, så ett skritt i riktig retning 😊

Takker og bukker for hjelp.

41AA4BE0-4DA9-403D-9AE3-9232F361E639.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
På 2.1.2023 den 21.33, Lars Kittilsen skrev:

Hun giftet seg med Carl Johan Joachim List og fikk Rudolf Luis Theodor i 1901

Ancestry.se - Hamburg, Tyskland, Födslar, 1874-1901

Rudolf Luis Theodor List.jpg

Bringer denne opp igjen. 

Av hva jeg har sett på ancestry så skal Rudolf Luis Theodor List endt opp i USA. Jeg har søkt og søkt uten å finne spor av han. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider