Gå til innhold
Arkivverket

Fam Barden 2.

Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

På dette forumet  la jeg ut et lignende tema senhøsten 2017, og fikk oppklart mye da.  Jeg har også funnet mange opplysninger selv, særlig via kirkebøkene, adressebøker og aviser på Nasjonalbibliotektet.   Men noe stopper opp.

Hovedpersonen i fortellinga er Hans Per Barden, opprinnelig Hans Peder Johansen/Hansen, født 5.3.1882 i Trondenes, død i Oslo 7.9.1960. 

Hans Per Barden har flere  ganger gitt opplysninger om familien, men opplysningene hans er ikke pålitelige.

Jeg er tilfreds med det jeg har funnet ut om hans far,  Johan Nikolai Hansen (1844 - 1919). 

a.   Men om hans mor  - Anna Marie Johansdtr (Bentzen) 1852 - ? ,  har jeg ingen opplysninger etter folketellinga 1920?.  Da bodde alle 3 barna til Hans Per hos henne, i Trondenes.

b.  Men hva skjedde med disse barna i tidsrommet 1920 - ca 1935, da de dukker opp igjen i Oslo.  Barna var:  Solveig Barden (f. 1906) Odd B f 1908 og Hans Schmedling B, f 1913?

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Schmedling Barden, salgssjef, Oslo, f. 8-9-13 sst., sønn av lektor Hans Per B. og Hilda Jeanette Schmedling. Pr/E. (Privatist/Engelsklinja). Kilde: Studentene fra 1933, utgitt 1958.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for innspill så langt.  Dødsannonsa ovenfor viser hva jeg trodde, at Hans Per var enebarn, og at han forsatt, i det minste formelt, var gift med Hilda. 

Men ennå har ingen funnet svar på mine hovedspørsmål:

a. Hvor lenge levde Anna (Marie), gift Hansen?  Hun var født i Bodin 1852.  Hans Per oppgir at hun døde 12.5.1921, men så langt får jeg ikke det til å stemme. Jeg har forgjeves lett gjennom kirkeboka for Trondenes fra 1920 fram til 1928.  Kan hun ha flyttet på sine eldre dager?

b. Hva med hennes 3 barnebarn, som hun tydeligvis hadde hovedansvaret for?  Faren deres, Hans Per Barden var opptatt med jobb og studier i Oslo og Leipzig.  Mora Hilda kjøpte i 1921 småbruket Kampeplassen i Modum, og slo seg ned der........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Per Tore Solheim skrev:

Jeg takker for innspill så langt.  Dødsannonsa ovenfor viser hva jeg trodde, at Hans Per var enebarn, og at han forsatt, i det minste formelt, var gift med Hilda. 

Men ennå har ingen funnet svar på mine hovedspørsmål:

a. Hvor lenge levde Anna (Marie), gift Hansen?  Hun var født i Bodin 1852.  Hans Per oppgir at hun døde 12.5.1921, men så langt får jeg ikke det til å stemme. Jeg har forgjeves lett gjennom kirkeboka for Trondenes fra 1920 fram til 1928.  Kan hun ha flyttet på sine eldre dager?

b. Hva med hennes 3 barnebarn, som hun tydeligvis hadde hovedansvaret for?  Faren deres, Hans Per Barden var opptatt med jobb og studier i Oslo og Leipzig.  Mora Hilda kjøpte i 1921 småbruket Kampeplassen i Modum, og slo seg ned der........

Siden lenka ikke er delt, legger jeg ved folketellingen 1920:
https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01074295010987

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til lenke vedr. folketellingen 1920.  Dette er "siste livstegn" fra Anna Marie Hansen.  Barnebarna Solveig og Odd blir imidlertid kofirmert i Trondenes kirke henholdvis 1921 og 1923, fortsatt med adresse Varmedal, men deretter er det ingen spor etter dem heller før de dukker opp i Oslo 1930-35.

Den Emma Lovise Eidissen som er nevnt sammen med sin mann under folketellinga 1920 har bodd sammen med ekteparet Johan og Anna Hansen helt siden folketellingen 1900.  Hun er sannsynligvis niese til Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.  Jeg fant henne også i Klokkerboka for Modum 1924.  Hun var nok i Trondenes til og med 1923, da Odd ble konfirmert, og flyttet deretter til sin (eks?)svigerdatter Hilda som i 1921 hadde kjøpt Kampeplassen i Modum.  

Det er vel sannsynlig at barnebarna har fulgt med henne, og bodde hos mora? 

Proklamaet ovenfor synes å antyde at sønnen H.P. Barden var innstilt på å overta det som måtte være av verdier etter foreldrene.  Han har senere gitt helt feil opplysninger om moras dødsår, slik jeg antydet i mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fikk jo også passet sitt påskrevet av Halden Arbeiderblad i 1947 🙂

Halden Arbeiderblad (nb.no)

image.png.38dd7c56a72466e562ecc49c1f1d9f65.png

Ellers ser jeg du skriver at det ikke finnes spor etter barna mellom 1923 og 1930 .. Det er jo ikke veldig mange år.
Og i researchen over kommer det jo frem at datteren ble sykepleier, én døde under krigen, mens én satset på salg.
Lykke til videre!

Endret av Lars Kittilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk til Lars Kittilsen. 

Ja, datteren Soveig ble sykepleier, "godt" gift og fikk 3 døtre, hvorav 2 lever i dag, og alle har barn....Sønnen Odd var "maskinmester", tilsvarer vel maskinsjef i dag? på et sivilt tankskip som ble torpedert i 1942.  Navnet hans står på ei minnestøtte utenfor Halden.  Sønnen Hans blir borte for meg  etter 1958 og fram til dødsfallet 1973.  Han var ugift.

Jeg lurer fortsatt på noe vedr. deres mor, Hilda Jeanette f. Schmedling 1878.  Under folketellinga 1920 bodde hun alene på en gård som ble kalt Solvang, i Våler kommune, utenfor Moss.  Det kan se ut som en slags institusjon, med flere pleipasienter, men ikke hun?  Flere av beboerne er også fra Modum, så det var kanskje ikke helt tilfeldig at hun kjøpte et småbruk der.....

Folketelling 1920:

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01073667000065

Endret av Per Tore Solheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den siste annonsa, fra 1957, har jeg sett tidligere.  Det var den som ledet meg, svært overraskende, til Modum...

Men foregående annonse viser jo noe svært trist, og forklarer nok oppholdet hennes på Solvang i 1920.  De tre barna hadde det nok ikke lett i oppveksten, med flere flyttinger, en fraværende far og ei mor som i hvert fall i perioder ikke kunne ta vare på dem .  Men de var jo ikke alene om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider