Gå til innhold
Arkivverket

Skiftedesignasjoner / skifteekstrakter fra Senja fogderi 16- og 1700-tallet?

Thomas Johansen fra Kvæfjord
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har i flere ulike innlegg i dette forumet fra noen år tilbake sett at det henvises til skifteekstrakter eller skiftedesignasjoner fra tidlig 1700-tall, fra Senja fogderi / kommuner i dagens Sør-Troms. Jeg har hittil ikke klart å finne disse verken i Arkivportalen (som ikke trenger å bety at det ikke er der...), eller i Digitalarkivet (som nok betyr at det ikke er digitalisert i den kanalen). Det ser ut til å ha vært publisert bilder av noen av disse av andre på nett men lenkene virker dessverre ikke lenger. Jeg får inntrykk av at det kan være bevart skifteekstrakter / designasjoner både som er parallelt med bevarte skifteprotokoller, og muligens også som dekker noe av tidsrommene som ellers ikke er bevart. Vet noen om dette stemmer og hvor jeg i så fall kan finne disse? 

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ivar. Nei, det er ikke skiftekortene jeg mener - de er jo bare moderne kortversjoner av informasjonen som finnes i skifteprotokollene på statsarkivet; og jeg har for lengst lest originalprotokollene. Jeg mener skiftedesignasjoner eller -ekstrakter som sorenskriverne selv skrev, enten som utkast til det som senere skulle føres inn i skifteprotokollen, eller som oppsummering for innsending til amtmannen - se bl.a. her om disse: Leksikon:Skiftedesignasjon – lokalhistoriewiki.no 

Innlegg fra andre her for flere år siden tyder på at det finnes slike designasjoner/ekstrakter bevart fra tidlig 1700-tall; se f,eks. 

Men weblenken (google) som vises til for kopi av disse virker ikke lenger...

Takknemlig hvis noen vet hvor / hvordan jeg kan finne disse nå.

vh Thomas.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Picasaweb er nedlagt, men @Erlend E. Mæhlum har kanskje disse bildene tilgjengelige et annet sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Takk for svar, Ivar. Nei, det er ikke skiftekortene jeg mener - de er jo bare moderne kortversjoner av informasjonen som finnes i skifteprotokollene på statsarkivet; og jeg har for lengst lest originalprotokollene. Jeg mener skiftedesignasjoner eller -ekstrakter som sorenskriverne selv skrev, enten som utkast til det som senere skulle føres inn i skifteprotokollen, eller som oppsummering for innsending til amtmannen - se bl.a. her om disse: Leksikon:Skiftedesignasjon – lokalhistoriewiki.no 

Innlegg fra andre her for flere år siden tyder på at det finnes slike designasjoner/ekstrakter bevart fra tidlig 1700-tall; se f,eks. 

Takknemlig hvis noen vet hvor / hvordan jeg kan finne disse nå.

vh Thomas.

Ok, alltid greit å presisere hva man faktisk mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere arbeidet en god del på lesesalen ved Statsarkivet i Tromsø.

Skifteutlodningsprotokollen viser jo den endelige avslutningen av et bo/skifte.  Det grunner seg jo på en rekke opplysninger som ikke kommer frem i selve utlodningsprotokollen.  Er et skifte fallitt, nevnes som regel ikke eventuelle arvinger.  Men når et bo ble registrert, visste man ikke om boet var fallitt eller ikke, så ved registreringen nevnes eventuelle arvinger.  Alle disse papirene, vedlegg etc. finner man i de såkalte skiftedisignasjonene, som går tilbake til siste del av 1600-tallet.  De ligger i store støvete pakker av gråpapir med hyssing rundt og ble visst pakket en gang i 1920-årene.  De ligger bortgjømt på arkivene, og jeg har flere ganger opplevd i Tromsø og ved andre arkiv at designasjonene var ukjent for arkivpersonalet.  Ytterst få av designasjonene er skannet, og det er naturlig at personalet ikke har tid til å lete og bla i dem for deg.  Du må selv besøke lesesalen.  Lesesalen ved statsarkivet i Tromsø har vel nå bare åpent noen timer en gang i uka.  Så designasjonene får nok sove rolig videre.  De inneholder uvurderlige opplysninger.  Hvilke planer har arkivverket med dem?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det jeg har nevnt ovenfor, skal jeg få tilføye.  Statsarkivet i Tromsø dekker et svært stort område, så det er ikke lett for folk å besøke det.  Men verre var det tidligere da arkivet lå i Trondheim.  Det kom en filial i Tromsø, men med svært lite materiale.  Så ble Tromsø eget arkiv for en del år siden og arkivstoff ble overført fra Trondheim.  Om alt aktuelt ble overført, vet jeg ikke.  Nå er det snakk om å legge ned noen Statsarkiv, mellom annet i Tromsø.  Arkivet i Tromsø har mye verdifullt stoff, men det er svært lite stoff derfra som i dag blir lagt ut (skannet).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for nyttige og interessante svar/kommentarer. Ja, dette er viktig materiale. Jeg tror jeg må på jakt etter skiftedesignasjoner i statsarkivet Trondhjem og/eller Tromsø ved en anledning, men utfordringen er altså å få fastslått hva som finnes hvor. Det som du nevner Alvin er et viktig spor. Også tusen takk til Kristian for tipset om Mæhlum, da skal jeg ta kontakt med ham siden det kan virke som han kan ha sett / avfotografert noen av disse tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tilfeldighetene rår som vanlig. I 2019 var jeg del av en arbeidsgruppe som satt ei uke på statsarkivet i Tromsø hvor vi registrerte informasjon fra skiftekonsepter/designasjoner fra Senja og Troms sorenskriveri. Jeg mener å huske at vi kom oss gjennom nesten 2000 av dem. Vår gruppe skulle registrere navn, alder, kjønn og eventuell etnisitet som senere ble publisert på Digitalarkivet. https://www.digitalarkivet.no/source/114753 

Jeg tok dessverre ingen gode bilder, men har lagt ved et av de få jeg fant fra arbeidet. Som du ser er det en veldig kort informasjon dermed en oversikt over dødsboets eiendeler, arvinger og eventuell gjeld. De fleste var ikke lenger enn ei halv A4 side og det kunne være flere titalls skiftedesignasjoner i samme arkivboks som hadde ført til at flere av dem var skadet.

Som Alvin sier så har åpningstidene ved statsarkivet i Tromsø blitt håpløse, og det var ingen konkrete planer om å digitalisere dette materialet når vi arbeidet med det i 2019. Det ender vel trolig opp på noen hyller på depotarkivet i Mo i Rana frem til det blir digitalisert. Uansett, Harald Lindbach som jobber ved statsarkivet i Tromsø var den som igangsatte vår registrering av dette materialet, så han er også en du burde kontakte for å få oversikt over hva arkivet inneholder.  

Mvh

Eksempel.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant informasjon, Haakon, og flott arbeid dere gjorde! Da skal jeg skrive til Lindbach ved SATø. Jeg er spesielt interessert i kilder fra 1600- og første halvdel av 1700-tallet, og tenker at det kan hende det et sted finnes bevart skiftedesignasjoner fra deler av de periodene som selve skifteprotokollene for Senja sorenskriveri ikke finnes bevart fra: Perioden før 1706 (Sorenskriver Povel Hansen Egedes periode), mellom 1713-1730 (dvs mesteparten av sorenskr. A.C.Valeurs periode) og mellom 1738-1752(dvs mesteparten av sorenskr. Jørgen Kiergaards periode). Det er selvsagt også av stor interesse hvis noen av de "tapte" protokollene skulle la seg oppspore...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Thomas Johansen fra Kvæfjord skrev:

Mange takk for nyttige og interessante svar/kommentarer. Ja, dette er viktig materiale. Jeg tror jeg må på jakt etter skiftedesignasjoner i statsarkivet Trondhjem og/eller Tromsø ved en anledning, men utfordringen er altså å få fastslått hva som finnes hvor. Det som du nevner Alvin er et viktig spor. Også tusen takk til Kristian for tipset om Mæhlum, da skal jeg ta kontakt med ham siden det kan virke som han kan ha sett / avfotografert noen av disse tidligere. 

Hei.

Det jeg fotograferte i sin tid befinner seg på Riksarkivet. Jeg har fremdeles bildene.

Får ikke kopiert link her, men arkivreferansen er EA-4070/Ol/L0032/0005 Ekstrakter av forlovspenger i Trondheim stift. 

Bilagene til denne skatten, er altså skifteekstrakter. Men den har nok på et tidspunkt blitt splittet, for jeg vet at et av bilagene for et sorenskriveri befinner seg på statsarkivet i Trondheim og noen bilag som står på listen mangler.

En kilde som absolutt burde vært scannet siden den inneholder ekstrakter for flere sorenskriveri som mangler protokoller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for svar og for den arkivreferansen, Erlend. Da må jeg ta en nærmere kikk på disse på Riksarkivet ved høve. vh Thomas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider