Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Å Lese Vielsen Til Svend Larsen og Pernille Truelsdatter i Idd 30.11.1811.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

Forsøk:

Løverdagen, den 30te November i Ide Kirke | Ungkarl og Soldat Svend Larsen Kula(?) og Pige Pernille Truelsdatter af Frederikshald. Cautionister vare: Gaardmand Svend Halvorsen Nordgaard og Husmand Johannes Jensen Gurlund.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den, Even. Jeg lurer på om ikke Johannes Jensen kan være fra Guslund i Skjeberg(?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Her ser det ut som far er fra Rønlia(?) [Bønlia?] – slik at min tvilsomme Kula ovenfor nok kan revideres . . . Det er i hvert fall en Plads under Hagelund.

Faddere:

Svend Halvorsen Nordgaard, Johannes Jensen Guslund [ser fortsatt ut som Gur- ], Birthe Svendsdtr Nordgaard, Kirsti Børgesdtr., Anna Larsdtr.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Det er jo ikke utenkelig at de flyttet i mellomtiden(?)

Nei, selvsagt – men den hersens første bokstaven er like underlig i begge innførslene, så ikke vet jeg . . .

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Even Stormoen skrev:

så ikke vet jeg . . .

vet jeg. Kikket på kart og Kula og Rønlia er to ulike plasser. Siste i nærheten av Hakelund. 🙂

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, Even Stormoen said:

vet jeg. Kikket på kart og Kula og Rønlia er to ulike plasser. Siste i nærheten av Hakelund. 🙂

Mvh

På norgeskart.no finner jeg Hakelund, men ikke Kula eller Rønlia. Ser jeg dårlig?

Rønlia ligger øst for Hakelund.

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

......, men når du sier at bruden kom fra Fredrikshald slenger du en kjepp i hjulene mine. Nå må jeg kanskje ta fram sagen og ta bort en gren igjen.

Jeg har funnet en Pernille Trulsdatter på Holt i Skjeberg. Jeg får tråle gjennom boken i Halden 1770 til 1790, og se om jeg finner en Pernille der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Birger Carlsen skrev:

men når du sier at bruden kom fra Fredrikshald slenger du en kjepp i hjulene mine. Nå må jeg kanskje ta fram sagen og ta bort en gren igjen.

Kremmt . . . Det er ikke jeg som sier at bruden kom fra Fredrikshald 😉 –  slik som det er skrevet kan begge være derfra. I betydningen Sogn/Herred kanskje og i motsetning til Idd?

La sagen bero litt til. Ofte ubetenksomt å sage over grenen man selv muligens sitter på 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Even Stormoen said:

Kremmt . . . Det er ikke jeg som sier at bruden kom fra Fredrikshald 😉 –  slik som det er skrevet kan begge være derfra. I betydningen Sogn/Herred kanskje og i motsetning til Idd?

La sagen bero litt til. Ofte ubetenksomt å sage over grenen man selv muligens sitter på 😉

Mvh

Neida, Even. Det var ikke slik ment. Jeg har tenkt på det flere ganger siden jeg skrev det igår. Da hun ble gravlagt i Idd i 1858 skrev presten at hun var 67 år gammel (f. 1791*). Her har hun løpenr. 5.

https://www.digitalarkivet.no/kb20060322030991

Pernille Trulsdatter født på Holt i Sjeberg ble døpt i 1790. Jeg har vært gjennom bøkene i Berg, Idd, Borge og Skjeberg prg., og bare funnet en eneste Pernille Trulsdatter som ble døpt mellom 1785 og -95. Det skal mye til at det ikke er henne, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nå Svends dåp, og tenkte det kunne passe å legge den inn her. Er det noen som vil hjelpe meg med det jeg ikke klarer å lese, eller rette det jeg leser feil, så setter jeg stor pris på det.

Marty 24 Lars Jensen og kone Kirsti Andersdatters, barn

fra Hallerød døbt og kaldet Svend, Faddernes navne, 1. Kistine

Svendsdatter, 2. ________ Andersdatter, 3. Kirsti Svendsdatter, 4. Svend Jensen,

Nils Jensen

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

Martj den 24de Lars Jensen og Kone Kirstj andersdatters, Barn

fra Hallerød Døbt, og Kaldet Svend, Fadderne, vare, 1. Kistine

Svendsdatter, 2. Helline(?) andersdatter, 3. Kirsti Iversdsdatter, 4. Svend Jensen,

5 Nils Jensen

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Even. Du er mye mer presis enn meg. 😉 Da vet jeg hva noen av onklene og tantene til "min" Svend Larsen het.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet fram No. 80 Hallerøed i Ekstraskatten 1762. Der ser jeg at bl.a. Jens Nielsen og Anne Kirstine Jacobsdatter bor. Under Børn over 12 aar finner jeg to Larser. Er det Jansen det står? I så fall er han ikke "min". På forhånd takk for tyding.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051109230025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Nå har jeg funnet fram No. 80 Hallerøed i Ekstraskatten 1762. Der ser jeg at bl.a. Jens Nielsen og Anne Kirstine Jacobsdatter bor. Under Børn over 12 aar finner jeg to Larser. Er det Jansen det står? I så fall er han ikke "min". På forhånd takk for tyding.

"Lars Jensen, ..., Lars Andersen, ..., ... , ..."

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

"Lars Jensen, ..., Lars Andersen, ..., ... , ..."

...., og det er ikke bare noe du sier fordi jeg ble så sur sist gang når det ble litt feil? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant at Anne Christne Jacobsdatter ble gravlagt i 1765 i Enningdal kirke med løpenr. 14. Dato mangler.

Jens Nielsen ble gravlagt fem år senere, også med løpenr. 14. Her kludret presten med datoen, så jeg setter pris på help med denne.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030699

Da skal rett link være på plass. For å sitere Veivesenet: Takk for oppmerksomheten.

Når jeg leste at Jens ble 49 år gammel gikk jeg rett til fødte og døpte i Enningdal, og fant en Jens som ble døpt 08.12.1720.

Det ser ut som far heter Nils, men jeg trenger hjelp for å være sikker. På forhånd takk for hjelp.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030622

Endret av Birger Carlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har muligens byttet om ** lenkene – her er forsøk på første: ** EDIT: Ikke byttet om, de er identiske.

Nr. 9:

d8de Decembr. Niels Larssøn og Rønauf(?) Larsdatters Barn døbt kaldet Jens. Fad: (??) [ser dette ordet går igjen flere steder, men finner ikke ut av det]

Asbiørn Mathiessøn Hellie Larssøn Svend Mathiessøn, Karj Larsddatter, Berthe Tors(?) Datter

Og på nummer 11:

d(??) Dito Niels Jensøn og Marthe Mathiesdatters Barn kaldet Jens. fadd: (??)

Halvor Jensøn, Jens Halvorsøn Jens Larssøn, Marthe Pedersdatter og Anne Hans(?)datter.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ikke byttet om, de er identiske.

Med andre ord – lenken til gravleggingen 1765(?) er feil.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider