Gå til innhold
Arkivverket

Jeg Trenger Hjelp Med Å Lese Vielsen Til Svend Larsen og Pernille Truelsdatter i Idd 30.11.1811.

Birger Carlsen
 Del

Recommended Posts

26 minutes ago, Even Stormoen said:

Du har muligens byttet om ** lenkene – her er forsøk på første: ** EDIT: Ikke byttet om, de er identiske.

Nr. 9:

d8de Decembr. Niels Larssøn og Rønauf(?) Larsdatters Barn døbt kaldet Jens. Fad: (??) [ser dette ordet går igjen flere steder, men finner ikke ut av det]

Asbiørn Mathiessøn Hellie Larssøn Svend Mathiessøn, Karj Larsddatter, Berthe Tors(?) Datter

Og på nummer 11:

d(??) Dito Niels Jensøn og Marthe Mathiesdatters Barn kaldet Jens. fadd: (??)

Halvor Jensøn, Jens Halvorsøn Jens Larssøn, Marthe Pedersdatter og Anne Hans(?)datter.

Mvh

Tusen takk, Even. Da har jeg en knapp på nummer 11 pga Jensøn. Vi får se ette hvert.

Det som er litt merkelig er at jeg ikke har funnet dåpen til hverken Lars Jensen eller hans barn. Ikke vielsen til Lars og Kiersti heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

For meg ser det ut som at Niels Jensøn døde 58 år gammel i 1737, og ble gravlagt med løpenummer 4(?)

nei...  "Nils Jensens qde  ... 58 aar"   - det er kona ("quinde") til ein Nils Jensen.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

nei...  "Nils Jensens qde  ... 58 aar"   - det er kona ("quinde") til ein Nils Jensen.

Tusen takk, Ivar! Det er godt det finnes flere som er bedre enn meg på lesing av dette. For ordens skyld er det Marthe Mathisdatter det er snakk om. Jeg hadde allerede begynt å lete etter begravelsen hennes, så da var det godt å få svar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

For ordens skyld er det Marthe Mathisdatter det er snakk om. Jeg hadde allerede begynt å lete etter begravelsen hennes, så da var det godt å få svar nå.

Det kan vel vere verd å presisere at det ikkje er sagt noko meir om kva avdøde heiter, eller kva for ein Nils Jensen dette var.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Det kan vel vere verd å presisere at det ikkje er sagt noko meir om kva avdøde heiter, eller kva for ein Nils Jensen dette var.

Helt sant, Ivar. Finner jeg mer enn en Nils Jensen må jeg jo begynne å sortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Helt sant, Ivar. Finner jeg mer enn en Nils Jensen må jeg jo begynne å sortere.

tja.. at du ikkje finn nokon andre viser ikkje at det ikkje fanst andre. 
Det er dette som er metode og kjeldekritikk - og som mange glade amatørar snublar i ...

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

- og som mange glade amatørar snublar i ...

Da skal jeg være glad, men forsøke å ikke være amatør. Jeg har funnet en introduksjon i 1733 med løpenummer 9 med en Niels og en Marthe. Der står det noe bak Nielses navn jeg ikke klarer å lese, men jeg tror det kan være bostedet. Så får vi se om dette kkan føre til noe.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061010030672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar S. Ertesvåg said:

(men det er sparsamt med gardsnamn)

Jo, hvorfor ikke?

Kobelunden = 130. 103. Kaaberlunden

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10051109230030

Ikke verst for en amatør dette vel, Ivar? 😉

Endret av Birger Carlsen
Trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår det å koble Niels og Marthe med Kobelunden med Niels og Marthe uten Kobelunden. Deretter må jeg koble disse to med min Jens Nielsen på Hallerøed. Ellers går jeg jo i nevnte felle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider