Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Rauland 9/9-1669: Står det virkelig "Tost" som Anne Egilsdatters 2. barn? Og er det bare nevnt de 6 barna som står på skiftekortet?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

I originalen er nevnt 5 sønner og en datter.

. . . Halffuord

och Jæst [synes jeg det står?] Biust(?) sønner och Sigri Biusts(?)datter ved den

første Mand afflit, saa och Sandoft(?), Aslach och Eigill

Halduordsønner ved den Anden Mand, Alle Myndige

och giffte . . .

EDIT: Første bokstav i formodet Jæst kan være «T» jfr. Tallach lenger ned på siden. Slik at både Tost og Toff er en mulighed [Tæst er vel ikke bedre. . . 😉 ] Men jeg har, i likhet med deg, ikke støtt på navnet før, og er veldig usikker.

Det som er sikkert er at det kun er disse seks barna nevnt i originalen.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står tydeleg Jæst, eit nokså uvanleg mannsnamn i dag, men nok vanlegare før. Eg hadde ein inngift "onkel" som heitte Gjest.

Biuff eller Biuft er vel Bjug, ikkje heilt uvanleg i området rundt øvre Telemark og i Setesdal.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bårdsen skulle jo være "kjent" også i dag. (Men jeg har aldri vært borti det i Vinje, Rauland-området før. Nå er det vel kanskje ikke så viktig med mindre han - enten han heter det ene eller det andre - skulle dukke opp i kildene, igjen.

Rikard Berge (Bygdebokforfatteren bl a) har (også) tolket første ektemanns navn til Bjug (som jeg også har vært borti "i området rundt øvre Telemark og i Setesdal") så jeg går for det med samme forbehold ((at han ikke dukker opp igjen i kildene "mer lesbar").

1000 TAKK, begge to!

PS

Men merkelig at ikke datteren Gro er nevnt slik som i skiftet etter 2. mann: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630190

og hun har etterslekt så fraværet kan ikke forklares med at hun evt. døde før moren...?

(Og siden hun står som yngst/sist og faren døde før moren så hun ikke kan være fra et tidligere (eller senere, selvfølgelig) ekteskap på hans side.) Merkelig - selv om folk har blitt glemt før...

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.