Gå til innhold
Arkivverket

skifte i Rauland 25/10-1665: Står det noe om at Gro er fra et tidligere ekteskap enn de andre barna?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Gro er nevnt (sist) i dette skiftekortet: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630190

Tidligere debatt om skifte etter hustruen 9/9-1669 viser at Gro ikke er nevnt i skiftet etter moren. Og siden kona overlevde mannen kan ikke Gro være fra et senere ekteskap. Så: er hun glemt i morens skifte - til tross for at hun har etterslekt - eller kan hun være mannens barn fra et tidligere (ukjent) ekteskap?

Derfor spørsmålet i emnetittelen.

Lenke til originalskiftet (beklager forsinkelsen - jeg hadde siden oppe, men...): https://www.digitalarkivet.no/sk20081015650407

Lenke til den tidligere debatten: 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville sikkert hjelpe om du leita fram sjølve skiftet.

Kombinasjonen av dei to skifta tyder vel på at Gro er dotter til Haldvor, frå eit tidlegare ekteskap.

Ho står sist fordi ho er jente ...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...ja... 

Her heiter det at  "...dj haffuer Aufflit tilsammen 4 Børn, trej drenge och en piige, Nauffnlig ...."

altså at alle fire, også Gro, er born av Haldvor og Anne.

Vidare nesten heilt til slutt  at ". ... dj [arvingane] ehre alle myndige..."

Desse opplysningane treng ikkje vere heilt etterrettelege. I skiftet etter far, hadde det ikkje noko å seie kven som var mor til barna

(så lenge far hadde vore gift med mora, altså barnet var ektefødd).

Ei alternativ forklaring er at Gro var død i 1669 (skifte etter Anne), utan etterkomarar. 

Då har nokon gjort feil i ættegranskinga ... - og kanskje det er det mest sannsynlege?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (bokstavelig talt) plukket Rikard Berge "Vinje og Rauland" I-IV fra hverandre linje for linje. Det står utrolig mye i disse bygdebøkene. Bare så inderlig synd at han ikke klarer å organisere opplysningene på en måte man kan henge med på - og ikke minst på et språk som er forståelig - selv ikke for alle som er født og oppvokst i Vinje (noe jeg ikke er)...

Det jeg nå holder på med er å kontrollere Rikard Berges opplysninger (slik jeg har forstått dem) mot andre kilder. 

Et så omfattende verk kan nødvendigvis ikke være fullkomment, men foreløpig har jeg ikke funnet mer enn et par feil/unøyaktigheter - det er mange bygdebøker hvor feil og misforståelser florer, så jeg tror Rikard Berge har gjort en rimelig god jobb forskningsmessig (men altså ikke formidlingsmessig...)

Men dette med at (det er denne?) Gro (som) har etterslekt KAN jo være en av hans tabber. At en Gro Hallvordsdatter har det mener jeg å ha bekreftet fra andre kilder ledd for ledd...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider