Gå til innhold
Arkivverket

skifte i Vinje 27/1-1675. Hva er Svends farsnavn - og står det noe om (hvilke?) barnebarn som arver?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Eg les det som "Suend Aasodsøn" og "Guri Jonsdatter"

Skiftet er "imelem deris eftterladte gode Børn, Ved Guner Moen Aufflit, Naffnlig, Gunild och Biriet Gunders døttre"

godbarn=barnebarn (jf. godfar, godmor = bestefar, bestemor)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Aasodsøn" sa faktisk også skiftekortet https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630200, så da får jeg bøye meg for ekspertisen (og flertallet) og akseptere at han het det, da. (Trodde det var feil siden jeg aldri har hørt navnet før - har ikke et eneste tilfelle i en database på nesten 50.000 personer. (Det nærmeste er en Åsold Pedersøn Henneseid i Drangedal og deretter - på delt 2. plass - en Åsolv Oddsøn Edland og en Åsov Bendiksøn Brusporden (begge i Vinje) - og det er alt som i det hele tatt er i nærheten...)

Resten må jeg vel forstå som at de hadde en (avdød) sønn ved navn Gunner (Svendsøn) Moen som hadde døtrene Gunild og Biriet?

Enda en gang 1000 TAKK!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tom askerøi skrev:

Resten må jeg vel forstå som at de hadde en (avdød) sønn ved navn Gunner (Svendsøn) Moen som hadde døtrene Gunild og Biriet?

Det kan også vere mor deira, altså kona til Gunnar, som er barnet til Svein og Guri.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! "VED Guner Moen Aufflit". Tror du har rett. Men nå skrev vi samtidig og jeg er spent på hva du skriver... Nei, det var nok bare litt sen melding...

1000 TAKK!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det kan også vere mor deira, altså kona til Gunnar, som er barnet til Svein og Guri.

3 timer siden, tom askerøi skrev:

Selvfølgelig! "VED Guner Moen Aufflit". Tror du har rett.

Siste del av skiftet viser med tydelighet at Gunnar var i live. Døtrene skulle ikke få råderett over jordegodset før de ble gift, og da skulle Gunnar ha bruksrett på en åkerlapp og en støl på livstid.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke er disse menneskene Rikard Berge skriver om her ("Vinje og Rauland I" nederst på side 390 og øverst på side 391):

https://www.nb.no/items/1d8fd85795a4b99e22b2b53ab0fbf6ff?page=407&searchText=Vinje og Rauland"

Men en blir vel ikke klokere av det - han hevder i hvert fall ikke at Gunnar er sønn (eller for den saks skyld svigersønn) av Svein - noe "vi" vel har funnet ut. Og jeg heller nok mest til at det er svigersønn slik Ivar foreslår.(*)

Ellers får vi vel vite at datteren Gunnhild var gift med en Lavrants Augundsøn(**)

- - -

Og det er kanskje Moen jeg har funnet i manntallet 1664 her (nest nederst på venstre side):

https://www.digitalarkivet.no/ft10041005283049

Oppsittere Svend (Åsodsøn) 80 og kanskje Høgje? (Bjørnsøn - altså sønn av den i lenken omtalte Bjørn på "Evre-Mo" iflg Rikard Berge) 30?

- - -

(*)  Ja, Kristians innlegg beviser det: Gunnar kan ikke være arving (sønn) - da hadde ikke arven kunnet gå "direkte" til døtrene hans.

(**) Nei, det får vi ikke. Gunnhilds skifte fra 1680 viser at hun var gift med en "Laurits Leielsøn": https://www.digitalarkivet.no/sk20100225630201

Om Rikard Berge har rett så  må det være "Biriet" som var gift med Lavrants Augundsøn...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider