Gå til innhold
Arkivverket

Registreringskort for sjøfolk: Pappa sin mappe!!

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøkte meg i dag på en ny kilde, med heller lave forventninger, men altså "jackpot":

RA/S-3545: Direktoratet for sjømenn, Hovedkort nordmenn, nummerisk ordnet etter fødselsdato

(Inngang:) https://media.digitalarkivet.no/db/browse?page=3&archives[0]=no-a1450-01000001367823&start_year=&end_year=&text=Hovedkort nordmenn

Her fant jeg altså pappa (død 1986), med 2 sider om hans fartstid:

https://www.digitalarkivet.no/ds20130117136165

https://www.digitalarkivet.no/ds20130117136166

Mitt lille "problem" er at her er det minst en mangel, nemlig innføringer for 4 år (nederst på første side), perioden 1965 til 1969.

(Jeg vet at det mangler fordi vi, familien, var med en rundreise, Rotterdam til Liverpool, ombord på SHIGEO NAGANO (Bergesen d.y.) et par uker en sommer i den perioden, dvs. 67 eller 68.)

Kan manglene være registrert et annet sted, som jeg ikke har funnet?

På første siden, midt på siden, står det: mappe 8/1-69 II

På samme siden, i høyre kolonne, står det: Overf. 24.3.65

(Kan dette henvise til en annen mappe, et annet sted eller annen listefører?)

Er det noen som er kjent med dette, og kan en slik alternativ mappe/kort være tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shigeo Nagano er registrert under Liberia-flagg. De andre skipene er sikkert skip under norsk flagg.  

Som påmønstret skip under utenlandsk flagg var man ikke medlem av folketrygden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje det.

Likevel er pappa listet i rullen i 1978 ombord i Shigeo Nagano, selv om skipet fremdeles var under Liberia-flagg. Så vidt jeg vet var skipet "alltid" operert av Bergesen d.y., selv om det formelt hadde noe varierende eiere. Jeg mener det var pappa som var kaptein ombord ved ferdigstillelsen fra verftet i Japan (mener jeg har foto av diverse seanser i den forbindelsen, et sted), kanskje tiden på verftet i forkant gjorde at han "mistet fartstid" i rullen?

Endret:

Jeg ser også søsterskipet MARSHALL CLARK (bygget samtidig, samme sted, samme register) er nevnt på rullen i 1977. Ved begge skip er det notert en kode 9999. Kanskje utenlandsk register? Likevel er de listet på rullen...

Endret av Jan-Thore Solem
Lenke til kommentar
Del på andre sider