Gå til innhold
Arkivverket

Fixation of Bervins in France and America., since the 1700s

Art. Bervin
 Del

Recommended Posts

Entry no 68-71 - Kristen Olsen Børve with his family 

Hordaland county, Ullensvang, Kinsarvik, Odda in Ullensvang (Kinsarvik), Parish register (official) no. A 16 (1867-1882), In- and out-migrated 1872, Page 25
https://media.digitalarkivet.no/en/view/7080/26

1865 Census: https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01038233004574

Christen/Kristen Olsen was tenant and Børve seems to be the local spelling and pronunciation for Berven. 

???

https://www.findagrave.com/memorial/82408483/christen-olsen-bervin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg svarte deg engelsk, det kom automatisk. Jeg er norsk og kan godt svare på norsk! 😊

Er det egen slekt du kartlegger? Er du etterkommer av norske emigranter til USA? I så fall, hvor i Norge? Jeg ser du har spurt om historie fra Trøndelag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål: 

• Er det din egen slekt du vil ha opplysninger om? 
  • Er det etternavnet Bervin globalt - det vil si i flere land - du vil ha opplysninger om?
  • Kommer etternavnet ditt - Bervin - fra Norge? For eksempel fra Trøndelag fylke (tidligere fylkene Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag)?
  • Er din familie innvandret fra Norge? 
  • Har du tatt en DNA-test fått treff på Bervin i flere land? 

Vi kan ikke lete etter slektninger av deg i Norge, hvis vi ikke vet hvor familien din kommer fra... Andre brukere får korrigere meg, hvis de synes jeg stiller spørsmål, som ikke er relevante.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bor ikke i USA, det er bare at mine fjerne forfedre, på 1700-tallet, endte opp i Ukraina, av en eller annen grunn kom ikke hjem, etter 200 år ble deres etterkommere tvunget til å reise til Russland. Med familien min prøvde vi å ikke huske dette. Jeg tror at min fjerne stamfar, og kanskje sammen med sin familie, var blant de 23.000 fangene etter slaget ved Poltava. Jeg har funnet historiske bevis på at Karl 12 siden 1700 hadde rekruttert folk fra grenseområdene. Det var også eksempler på tjeneste for pengene. Kanskje ble stamfaren tatt bort etter okkupasjonen av Trøndelag i 1718. Fortiden er dekket av tåke. Men at familien Bervinov fra Trøndelag forlot verden og i Norge er til stede. Du kan kalle meg en drømmer og ikke tro meg, men mange ting presser meg til å tro at jeg ikke tar feil i mine antagelser. Med etternavnet Bervin er det jøder og ukrainere har likheter, men med en annen fonetikk var jeg i Skandinavia, kunne bo i Stockholm, men da visste jeg ikke at mine fjerne forfedre er fra Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en DNA-test så snart det er en sak at jeg ikke leter etter premier og ikke vil se ut som noen jeg ikke er. Jeg gjør dette personlig i min egen interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dear Art. Bervin. I will kindly suggest that you write in English. If you use Google Translate or a another translation program to write in Norwegian, there will be translation errors that could be confusing and make things unclear to Norwegian readers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In regards to people with the last name of Bervin in America, it would appear that many of them originate from Ullensaker. For example the Warren Bervin listed by Art. Bervin above is probably Elling Warren Bervin.

Erling Warren * Bervin

1900–1995

BIRTH 4 DEC 1900 • Turner or Centerville, Turner Co, South Dakota

DEATH 25 MAR 1995 • Philomath, Benton Co, Oregon

And according to various family trees on Ancetry.com  is a descendant of 

Christen (Kristen) Olsen Bervin (was Borve)

1830–1908

DEATH 19 MAR 1908 • Turner, South Dakota

who is a descendant of 

Isach Olssen living on Berven Nedre in th 1801 Census.

https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01058376001582

And maybe back to this guy.  Ole Isachsen

Ole Isaacsen Børve

1714–1792

BIRTH 1714 • Nedre Børve br 5 Børve, , Ullensvang, Hordaland, Norway

DEATH 1792 • Nedre Børve br 1 Børve, Ullensvang, Hordaland, Norway

https://www.digitalarkivet.no/en/view/327/pv00000002594298

The spelling of the name varies from Berven to Bervin somewhat erratically through the years in America.

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anton Hagelee said:

In regards to people with the last name of Bervin in America, it would appear that many of them originate from Ullensaker.

Er Ullensaker en trykkleif for Ullensvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jostein Stokke said:

Er Ullensaker en trykkleif for Ullensvang?

My bad, Trying to do two things at one time. 

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider