Gå til innhold
Arkivverket

Y-DNA test?

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har problemer med å finne ut av flere linjer når det gjelder forfedre. Nylig har jeg via en DNA test på ancestry funnet en slektning jeg tror er etterslekt etter min lenge bortkomne tippoldemors onkel. Min tippoldemor`s farsslekt bakover (Halvor Olsen 1843-1901) er en av linjene som er problemet. Jeg vet foreldrene og besteforeldrene, men på Halvor`s farforeldre Hans Christensen og Eli Olsdatter stopper det opp (de bodde i Nes, Hedmark hvertfall etter de var gift, men var nok ikke født i Nes noen av dem).

Den slektningen jeg fant er sønnesønns sønnesønn av Halvor`s foreldre dersom jeg har riktig kobling, og slektskapet på Ancestry antyder at slektskapet kan være sånn. Problemet er at etterslekta etter broren ikke har noe sikker informasjon om fødested eller fødselsdato på Halvor`s bror, eller sikre navn på foreldrene. Alle trær har broren født ca 1843 (ikke Halvor),

Jeg har ikke så god greie på DNA, men har skjønt det sånn at Y-DNA går på mannslinja bakover. Har noen generelle spørsmål ang Y-DNA.....

1 Hva slags DNA matcher får man om man tar en Y-DNA test (f.eks med FamilyTreeDNA eller andre som jeg ikke kjenner)??.

2 Får man bare "manns-DNA matcher"??

3 og hvor mange matcher (om noen i det hele tatt?) ville det bli? (Y-DNA er jo mannslinje og det kan jo umulig bli så mange som med en autosomal DNA test slik som på Ancestry eller MyHeritage)

4 Må man teste en til (som også er av mannslinje i samme slekt), for å få matcher i det hele tatt med Y-DNA??.

5 Y-DNA går jo på mannslinja, så de eventuelle DNA matchene man får, er de derfor UANSETT slekt fra mannslinja bakover (far-farfar-farfars far osv)??? og hvor langt tilbake går det?

6 Og hvor langt tilbake er det pålitelig med Y-DNA for slektninger bakover??

Håper noen vet noen svar her!.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man får treff med andre som deler samme farslinje, det vil si Y-DNA som kun menn har. Av de større selskapene er det kun Familytreedna som tilbyr Y-DNA testing og beregning av slektskap basert på Y-DNA.

2. Ja, siden Y-DNA kun bæres av menn, så vil du kun få treff med menn som deler samme.

3. Du har helt rett i at antallet er mye mer begrenset, det er tross alt kun en linje i din anesirkel, mens en autosomal-test (som er det du får hos Ancestry, 23andme, Myheritage og Familyfinder hos Familytreedna.) er DNA som kan komme fra alle linjer i anesirkelen opp til tipp-tippoldeforeldre, og etter det mer tilfeldig.

4. Nei, men er målet å bekrefte at en slektslinje stemmer så langt tilbake som mulig, så tester man etterkommere i farslinje fra to brødre. Men man kan være heldig å finne andre som har testet samme farslinje, eller andre man får gode treff med.

5. Y-DNA har ingen begrensning, det arves omtrent uforandret fra far til sønn, men innimellom dukker det opp det vi kaller varianter, eller feilkopieringer (mutasjoner). Selskapene setter en begrensning på hvor mye som kan være forskjellig for at de kan regnes som treff. Man kan sammenligne alt fra 12 markører til 700 markører, på 12-markørers nivå vil endel kunne få flere tusen treff (andre svært få), men da vil de du har treff med kunne dele farslinjen alt fra nært til flere tusen år, men jo flere markører som sammenlignes, så vi mer være forskjellig og da minsker også antalet treff, men da øker også sannsynligheten for at det er et nært treff. Det kan se slik ut: på 37 markører begynner man å få treff innen historisk tid, på 67 markører innen skriftlig tid, og 111 innen slektshistorisk tid. For å beregne hvor mange generasjoner bruker vi i tillegg til 700 markører også SNPer og da kan vi legges inn i et stort felles Y-DNA tre, som samler alle farslinjer tilbake til et felles opphav.

6. Y-DNA har til motsetning fra autosomalt, ingen begrensning på hvor langt tilbake den er pålitelig. Det som har noe å si er hvor mye som sammenlignes og hva som testes. En farslinje kan ikke bevises å være rett uten å sammenligne, og for å gjøre det kreves test av minst to farslinjer, som deler felles stamfar så langt tilbake i tid som mulig. Men kombineres dette sammen med skriftlige kilder, så er selvsagt tolkningen mer pålitelig.  

Endret av David Widerberg Howden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!.

https://forum.arkivverket.no/topic/309421-finne-mer-om-om-tukthusfange-til-amerika-1878/

https://forum.arkivverket.no/topic/309712-passasjerlister-i-hull-england/

https://forum.arkivverket.no/topic/309940-lawrence-olsen-ca-1843-1894-i-liverpool-england/

Viser til de ovennevnte linker startet av meg selv. Det er denne Lars Olsen i Liverpool jeg prøver å bevise at er bror til min tipptippoldefar. Autosomale DNA treff på Ancestry antyder det da "Lawrence"`s DNA etterslekt-matcher også har match med DNA matcher fra Lars Olsen`s brødre Gulbrand og Halvor. Men siden de ikke vet noe sikkert om verken fødselsår, fødested (annet enn Norge) eller foreldre, prøver jeg å finne ut om Y-DNA kan være til hjelp med å bevise noe.

På Halvor er det ingen ingen å teste i mannslinja. Det er noen veldig få på mannslinje etter Gulbrand, men bare ei etter han på Ancestry og det er jo autosomalt.

Ancestry har 2 etter "Lawrence" på mannslinja (og de er brødre også!), men det er jo også autosomalt der, og bare den ene har DNA test på Ancestry.

1 Er det noen mulighet til å evt få noe brukbart resultat på FamilyTreeDNA dersom man evt tester en av dem med Y-DNA? (vet selvsagt ikke om noen på FamilyTreeDNA har testet seg av denne greina før.....så det er vel lite håp?).

2 Ang Lars Olsen så er det en "glipp" mellom hans ankomst i Philadelphia 1878 og til han ble gift i Liverpool 1879. Noen mulighet til å linke disse sammen ved hjelp av Y-DNA ved å teste de to av mannslinja til Lars eller må man også ha test fra mannslinje etter Gulbrand?

3 Jeg vet om veldig mange etterkommere etter Lars` farforeldre fra før, men det hjelper vel lite det om det ikke er testet noen på FamilyTreeDNA på den farslinja fra før?

36 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

4. Nei, men er målet å bekrefte at en slektslinje stemmer så langt tilbake som mulig, så tester man etterkommere i farslinje fra to brødre. Men man kan være heldig å finne andre som har testet samme farslinje, eller andre man får gode treff med.

Målet her er ikke å bevise at en slektslinje stemmer så langt tilbake som mulig, men bare å bevise at Lawrence Olsen i Liverpool f i Norge ca 1843 og min tipptippoldefars bror Lars Olsen født 16-7-1837 er den samme personen. Vet ikke hvordan jeg evt kan klare det en gang for alle?....idéer?

"på 12-markørers nivå vil endel kunne få flere tusen treff (andre svært få), men da vil de du har treff med kunne dele farslinjen alt fra nært til flere tusen år...."

Så det vil si at om man tar Y-DNA test....vil de matchene man får UANSETT høre til far/farfar/farfarsfars osv slekt bakover??. 

67 og 111 markørers test høres jo greit ut, men er vel ikke noe vits i å teste det på disse mannslinjepersonene på FamilyTreeDNA dersom det ikke er noen som har testet fra disse mannslinjene der fra før?? (Fra Lars` farforeldre er det bare antagelig 3 barnebarn som kan ha etterslekt i mannslinja.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autosomalt er man garantert å få treff med en tremenning (deler felles oldefar), men sannsynligheten for treff lenger ut minsker for hver generasjon.

Autosomalt treff med noen man deler en tipp-tipp-tippoldefar med er fullt mulig (30% sannsynlighet for treff), men må som regel understøttes av felles treff med andre som har felles opphav.

Når treffet sitt opphav i tillegg ikke kun er norsk, så kan man snevre dette litt mer inn og påliteligheten for at riktig slektskap er funnet styrkes.
Når det i tillegg kan tas en Y-DNA test for å bekrefte at de deler samme farslinje, ville jeg ikke vært i tvil om at slektskapet stemmer.

For å bevise at Lars "Lawrence" Olsen i Liverpool er bror til din tipp-tippoldefar, så trengs det da en farslinje fra Lars som vil teste Y-DNA
og en Y-DNA fra hvilken som helst fra den norske farslinjen, det spiller da ingen stor rolle om det er etterkommere av Lars sine mulige brødre 
eller fjernere.

Man vet aldri om en farslinje er testet før man selv tester, så jeg ville ha startet med å rekruttere en av Lars "Lawrence" sine etterkommere,
til å ta en Y-DNA test og da startet med en Y-DNA37. Hvis det da ikke kommer frem noen relevante treff som deler farslinjen, så ville jeg ha kartlagt
kandidater og spurt om de gjennom en Y-DNA test ville ha bidratt til å løse slektsgåten.

Y-DNA treff er alltid gjennom kun mannsledd (farfars fars far etc.), det vil da si at hvem som helst som deler farslinjen, om det er fjernt eller nært kan

brukes for å bevise slektskapet. Selv har jeg gjennom skriftlige kilder en farslinje som kan spores tilbake til 1574, men genetisk tilbake til 1692,

da jeg har Y-DNA treff med min farfars syvmenning. Med denne slektningen er det rundt 3% sannsynlighet for at jeg ville ha delt noe autosomalt,

men tilfeldighetene gjør at vi faktisk også deler et segment på 25 cM, som er samme segment han deler med min far. Kun autosomalt alene ville jeg

ha beregnet at slektskapet sannsynligvis er, seksmenning eller fjernere enn nimenning. Men for å finne eller bekrefte slektskapet måtte jeg ha 

triangulert og isolert meg frem til slektskapet, mens Y-DNA etterlater ingen tvil.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Autosomalt er man garantert å få treff med en tremenning (deler felles oldefar), men sannsynligheten for treff lenger ut minsker for hver generasjon.

Autosomalt treff med noen man deler en tipp-tipp-tippoldefar med er fullt mulig (30% sannsynlighet for treff), men må som regel understøttes av felles treff med andre som har felles opphav.

Ja...er kjent med dette fra Ancestry. Når jeg får treff på f.eks potensielle 4menning-6menninger der så må jeg sjekke flere delte DNA matcher å se på trærne deres for å bekrefte noe ,og veldig ofte er ikke det særlig lett siden mange ikke har så mye i trærne sine (og noe kan jo være feil også).

Når treffet sitt opphav i tillegg ikke kun er norsk, så kan man snevre dette litt mer inn og påliteligheten for at riktig slektskap er funnet styrkes.
Når det i tillegg kan tas en Y-DNA test for å bekrefte at de deler samme farslinje, ville jeg ikke vært i tvil om at slektskapet stemmer.

For å bevise at Lars "Lawrence" Olsen i Liverpool er bror til din tipp-tippoldefar, så trengs det da en farslinje fra Lars som vil teste Y-DNA
og en Y-DNA fra hvilken som helst fra den norske farslinjen, det spiller da ingen stor rolle om det er etterkommere av Lars sine mulige brødre 
eller fjernere.

Lars hadde brødrene Hans, Gulbrand, Halvor og Olaus. Mannslinja etter Hans og Halvor er utdødd. I dette tilfellet finnes det muligheter for å ta Y-DNA test av mannslinje etter Lars og broren Gulbrand for å bekrefte slektskapet. Mulighetene på mannslinja på Gulbrand`s side er født 1940 (mulig han har 2 sønner), 1975 (begge i Amerika), 1928, 1956, 1993, 1948, 1977, 1982, 1952, 1973, 1978, 1982 (alle i Norge). Mulighetene på mannslinja etter Lars er født 1937, 1950, 1952, 1987 og 1989 (alle i USA). Tilsammen ca 17 stk.

Man vet aldri om en farslinje er testet før man selv tester, så jeg ville ha startet med å rekruttere en av Lars "Lawrence" sine etterkommere,
til å ta en Y-DNA test og da startet med en Y-DNA37. Hvis det da ikke kommer frem noen relevante treff som deler farslinjen, så ville jeg ha kartlagt
kandidater og spurt om de gjennom en Y-DNA test ville ha bidratt til å løse slektsgåten.

Ja...jeg kan ikke teste meg selv med Y-DNA for å løse denne slektsgåten (da ville jeg evt funnet familie etter Ole Svendsen Missingen i Råde, Østfold). Kan kanskje være greit å prøve Y-DNA37 på Lars Olsen sin gren først ja siden de andre Y-DNA testene vel tester for flere markører og det da blir færre DNA matcher.  Hadde vært artig å kunne slått fast en gang for all ang slektskapet her. Må vel bare finne noen som er villig til å foreta en Y-DNA37 test.....noe sier meg at det ville være lettere å spørre noen i USA om akkurat det, men hvem vet.....

Y-DNA treff er alltid gjennom kun mannsledd (farfars fars far etc.), det vil da si at hvem som helst som deler farslinjen, om det er fjernt eller nært kan

brukes for å bevise slektskapet. Selv har jeg gjennom skriftlige kilder en farslinje som kan spores tilbake til 1574, men genetisk tilbake til 1692,

da jeg har Y-DNA treff med min farfars syvmenning. Med denne slektningen er det rundt 3% sannsynlighet for at jeg ville ha delt noe autosomalt,

men tilfeldighetene gjør at vi faktisk også deler et segment på 25 cM, som er samme segment han deler med min far. Kun autosomalt alene ville jeg

ha beregnet at slektskapet sannsynligvis er, seksmenning eller fjernere enn nimenning. Men for å finne eller bekrefte slektskapet måtte jeg ha 

triangulert og isolert meg frem til slektskapet, mens Y-DNA etterlater ingen tvil.

Her datt jeg nok av lasset litt!!....men jeg har allerede indikasjon fra autosomalt DNA fra Ancestry på at etterslekta etter Lawrence Olsen i Liverpool er i slekt og det viser også at etterslekt etter Lawrence Olsen også har autosomale DNA matcher med etterkommere etter Lars Olsen`s brødre Halvor og Gulbrand. Bare det er vel bra beviser for at Lawrence burde være samme som Lars Olsen, men en Y-DNA test av noen av Lawrence`s mannslinje-etterslekt burde jo slå det fast en gang for alle?!?. Det ville også bekreftet at Lars Olsen ble sendt tilbake til Liverpool etter han kom til Philadelphia i 1878. Håper bare det går å finne et par villige til å ta en slik Y-DNA37 test med FamilyTreeDNA.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil bare tilføye en liten ting: Du vil lettere få noen til å teste seg hvis du tilbyr deg å betale for testen, uansett om den som skal testes bor i Norge eller utlandet. Ønsker testeren selv å bidra, er det selvsagt fint, men du kan ikke regne med det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Hei, jeg vil bare tilføye en liten ting: Du vil lettere få noen til å teste seg hvis du tilbyr deg å betale for testen, uansett om den som skal testes bor i Norge eller utlandet. Ønsker testeren selv å bidra, er det selvsagt fint, men du kan ikke regne med det i utgangspunktet.

I det minste ein del av det. Eg har god erfaring med 50/50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt litt på det samme at det kan være greit å dele litt på betalinga, hvertfall om den som skal testes er litt interessert selv. Jeg vet jo ikke hva de forskjellige testene koster heller. Må sette meg mer inn i ting her siden jeg aldri har benyttet meg av FamilyTree DNA før... Jeg får vel ikke tilgang til å se DNA matchene til de som tester(?), men som sagt vet jeg ikke åssen dette fungerer riktig enda. Har flere spørsmål ang FamilyTreeDNA som jeg kanskje burde sende PM om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde vel endre emnet antagelig(?), men har tenkt nytt angående evt Y-DNA test.

Jeg er fortsatt interessert i å prøve å bevise slektskapet med Lars Olsen i Liverpool og muligens en bra måte å gjøre det på som involverer MyHeritage og ikke Ancestry, men holder den???

Lars i Liverpool var gift med ei fra Sverige, og mesteparten av hans etterslekt har ikke andre forfedre enn Lars som faktisk var fra Norge. (Har sjekket med flere trær på Ancestry som etterslekta har der).

Ancestry opererer med autosomalt DNA, men det er jo flest Amerikanere som har testet der og det er derfor lite eller ingen norske DNA-treff der heller. 

Så da lurer jeg på.....

1 Siden flesteparten av Lars etterslekt bare har Lars som nærmeste forfar som faktisk er fra Norge, ville det ikke da gå an å bevise Lars i Liverpool`s slekt i Norge om noen av hans Amerikanske etterslekt evt laster opp sin DNA test til MyHeritage eller evt tar DNA test med DNA test med MyHeritage for å få DNA matcher fra Norge/Sverige/Skandinavia??

2 Og siden Lars er den eneste norske forfaren til de i Amerika, ville vel også da evt DNA matcher i Norge på MyHeritage av all sannsynlighet være i slekt med Lars??

3 Men hvor sikker kan man være på et slikt slektskap på MyHeritage siden de opererer med autosomalt og ikke Y-DNA?

De som evt tar DNA test hos MyHeritage eller overfører kommer da til å være olde eller tippoldebarn til Lars i Liverpool....
(Utfra "delte DNA treff" på Ancestry er etterslekt etter min tipptippoldefar Halvor Olsen 1843-1901 i slekt med en etterkommere etter broren Gulbrand Olsen 1830-1898, og flere av Lars i Liverpool`s etterslekt har også DNA treff med etterkommere etter Halvor og Gulbrand, så det blir nødt til å være et slags slektskap der...)

Det å ta test med MyHeritage koster, men tror ikke det koster å laste opp DNA test dit dersom man allerede har tatt en med et annet "selskap" f.eks Ancestry.

Kanskje dette er vegen å gå istedenfor Y-DNA veien?

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!.

Tar litt tid å svare for meg, da jeg ikke er helt i form om dagen.

1. Hvis man får autosomalt treff med en etterkommer av Lars, og man kan være helt sikker på at

det ikke finnes andre norske koblinger, så kan man nok være ganske sikre å at det er rett.

Men helt 100% sikre er man nok ikke så langt tilbake.

2. Det har kun en relevans hvis Lars sine etterkommere, har treff med etterkommere etter hans brødre i norge. Det er ikke uvanlig å få treff med norske, selv om slektskapet ligger svært langt tilbake..

3. Autosomalt-DNA har sin begrensning, og så langt tilbake som felles tipp-tipp-oldefar og fjernere kan man ikke være helt sikre. Det kan overføres fra Ancestry til Myheritage og Familytreedna uten annen kostnad enn et eventuelt opplåsningsgebyr for ekstra verktøy/funksjoner. 

Når det er mulig å få tatt en Y-DNA test, så vil jeg fortsatt si at det er den beste måten å bekrefte at dette stemmer. Et autosomalt treff med felles 2tipp/3tippoldefar kan gi en god indikasjon på slektskap, men da må det understøttes gjennom flere felles treff, som alle stammer fra Lars sin bror i Norge (triangulering) og faktorer som at Lars sine etterkommere ikke har andre aner fra Norge. Mens fravær av treff og fravær av delte segmenter ikke kan brukes til å bevise at det ikke stemmer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Når det er mulig å få tatt en Y-DNA test, så vil jeg fortsatt si at det er den beste måten å bekrefte at dette stemmer. Et autosomalt treff med felles 2tipp/3tippoldefar kan gi en god indikasjon på slektskap, men da må det understøttes gjennom flere felles treff, som alle stammer fra Lars sin bror i Norge (triangulering) og faktorer som at Lars sine etterkommere ikke har andre aner fra Norge. Mens fravær av treff og fravær av delte segmenter ikke kan brukes til å bevise at det ikke stemmer..

Tror ikke det er mulig å få Y-DNA test fra noen fra Lars mannlige etterslekt dessverre, men to av etterslekta hans har lastet opp sin DNA test til MyHeritage. Jeg vet om to etterkommere av Lars bror Gulbrand som er villig til å ta DNA test samme sted. Jeg skal også legge ut en DNA test der etter broren Halvor.  Dersom disse får treff med hverandre, da burde vel slektskapet være bevist selv om det er autosomalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Hvis man får autosomalt treff med en etterkommer av Lars, og man kan være helt sikker på at

det ikke finnes andre norske koblinger, så kan man nok være ganske sikre å at det er rett.

Men helt 100% sikre er man nok ikke så langt tilbake.

Tja, jer hvertfall helt sikker på at de 2 av Lars etterkommere som har lastet opp til MH ikke har andre norske aner ned til begynnelsen av 1840 tallet hvertfall. Lars er den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det blir treff mellom etterkommere av alle tre brødrene, så ville jeg nok sagt at det er bevist slektskap 😉

Da har man en triangulering og understøttes ekstra ved at Lars sine etterkommere ikke har andre mulige forbindelser.

Ellers har jeg også svart på PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Ja, hvis det blir treff mellom etterkommere av alle tre brødrene, så ville jeg nok sagt at det er bevist slektskap 😉

Da har man en triangulering og understøttes ekstra ved at Lars sine etterkommere ikke har andre mulige forbindelser.

Lars sine etterkommere har ingen andre forfedre fra Norge når det gjelder de 2 av dem som har testet med MH, så da burde vel enhver nær DNA match i Norge være i slekt med Lars?!. På Ancestry får hvertfall min mor (etterkommer av Halvor) DNA treff med etterslekt etter Lars og Gulbrand.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Erik Hov skrev:

Lars sine etterkommere har ingen andre forfedre fra Norge når det gjelder de 2 av dem som har testet med MH, så da burde vel enhver nær DNA match i Norge være i slekt med Lars?!. På Ancestry får hvertfall min mor (etterkommer av Halvor) DNA treff med etterslekt etter Lars og Gulbrand.....

Treff med enhver DNA match i norge beviser nok ingenting, det må være gjennom felles kjent slektskap. Det er mange måter en tilfeldig nordmann kan ha treff en brite uten at de er spesielt nære i slekt. Hvis din mor har DNA -treff med både etterkommere av Lars og Gudbrand, så er det et godt tegn. Men for ekte triangulering må man sammenligne segmenter og det får man ikke gjort hos Ancestry, men på Gedmatch, Myheritage, 23andMe og Familytreedna, det kan gjøres ved å overføre til disse (unntatt til 23andMe som ikke tar imot overføringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da burde det for å være sikker på slektskapet holde å teste ett par etterkommere av Gulbrand og en etter Halvor, og de 2 etter Lars for å bevise at de er etterkommer etter samme forfedre født 1802 og 1805? Kan nok isåfall få ordnet det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også bevist at Lars i Liverpool`s far het Ole Hansen og at han døde før Lars i Liverpool ble gift i 1879 og at Ole var snekker. Det står i gifteattesten til Lars fra 1879. Faren til Gulbrand og Halvor og "min Lars" het også Ole Hansen, døde 1872 og hadde vært snekker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Har fått sjekket DNA resultatene på MyHeritage nå i det siste, og konklusjonen er at Ancestry og MyHeritage bare kan bekrefte at det er slektskap mellom flere av etterkommerne til Lars` brødre, men ikke bevise det.....siden Ancestry og MyHeritage bare baserer seg på Autosomal DNA test.

Må nok derfor ty til Y-DNA test her, men da kommer det an på hvilken jeg burde velge?.

Har prøvd å lese litt om Y-DNA. Hittil er jeg bare halveis for det er bare en etterkommer av Lars bror Gulbrand som har sagt seg villig til å ta test enda. Usikker på etterkommeren av Lawrence kan overtales til å ta en test....og har ikke spurt enda.

Ser det er flere tester å velge i, både Y-37,. Y-111 og "Big Y 700", men hvilke av disse burde jeg satse på??? Hvilken test er best for å bevise slektskapet med Lars/Lawrence?

Ser jo at FamilyTreeDNA selvsagt anbefaler Big Y 700, men er det nødvendig for å bekrefte at slektskapet er som jeg tror??

Jeg skal jo egentlig bare bevise at Lars Olsen (f 1837) og Lawrence Olsen i Liverpool (ca 1842-1894) er samme person!

Foreldrene var Ole 1802-1872 og Alis 1805-1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet enda ikke forskjellen her på disse tre testene men Y-37 gir vel flest resultater.....

Men når jeg først kjøper en test så må det nesten være test som jeg kan være sikker på bekrefter at de 2 mannslinjepersonene er etterkommere etter brødre Gulbrand f 1830 og Lars f 1837.

Og det er ikke bare å velge en test heller for det er kompliserende faktorer

1 Jeg kan ikke teste selv på denne linja

2 kommer ikke til å være administrator for mer enn bare en av testene

3 Det er ikke engang sikkert at den mannlige etterkommeren etter Lawrence vil ta en test.

4 Og dersom Lawrence-etterkommeren faktisk gjør en test, så kan jeg betale testen forsåvidt og hvertfall porto for tilbakesendelse fra Norge siden jeg selv kommer til å administrerere Norge-testen. Den andre testen med han i USA det stiller seg med betaling av hele testen i USA.

5 Og sist...dersom jeg kjøper feil test som f.eks at Y-37 ikke kan bekrefte at Lawrence og Lars er samme person vet jeg ikke om det er interessant for USA-testeren at jeg betaler for å "oppgradere" hans test til noe som faktisk kan bevise slektskapet......

Og hvilken test er egentlig best for å bevise dette slektskapet med Y-DNA?. Ser det anbefales Y-37 her.....mens FamilyTreeDNA selv anbefaler Big Y 700----spriker litt der....og testene er jo dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pkt. 5:

Y-37-testen vil nesten garantert gi match mellom den testen du administrerer og Lawrence-etterkommeren dersom det faktisk er noe slektskap gjennom mannslinjer så sent som tidlig 1800-tall. Dersom Y-37 ikke kan bekrefte noe slektskap, er det usannsynlig at de dyrere testene vil gjøre det. De dyrere testene kan snevre inn tidsrommet for hvor langt tilbake man har felles stamfar, så en Y37-test med genetisk distanse 0 anslås til intervallet 1600-1950, mens en Y111-test med genetisk distanse 0 anslås til 1750-1950. Big Y er vel mer av akademisk interesse, og det FTDNA tjener mest på å selge, derfor anbefalingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Tony A. Ingebrigtsen skrev:

Y-37-testen vil nesten garantert gi match mellom den testen du administrerer og Lawrence-etterkommeren dersom det faktisk er noe slektskap gjennom mannslinjer så sent som tidlig 1800-tall. Dersom Y-37 ikke kan bekrefte noe slektskap, er det usannsynlig at de dyrere testene vil gjøre det. De dyrere testene kan snevre inn tidsrommet for hvor langt tilbake man har felles stamfar, så en Y37-test med genetisk distanse 0 anslås til intervallet 1600-1950, mens en Y111-test med genetisk distanse 0 anslås til 1750-1950.

Takk for svar!. Da skjønner jeg bedre hvorfor det er lurt å starte med Y37. Så da vil også Y111 nesten garantert gi treff også da siden den tydeligvis bare inskrenker litt på årsintervallet?

Dersom Y37 gir match mellom testen jeg administrerer og Lawrence-etterkommeren, vil Y37 også bekrefte om Gulbrand og Lawrence var brødre?

Testeren i Norge sin far burde være firmenning med testeren i Amerika....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av testene kan vel strengt tatt bekrefte om de var brødre, bare at de har en felles forfar i en eller annen generasjon. Så de dyrere testene kan sånn sett øke sjansen for at denne forfaren ligger nærmere i tid. Det motsatte kan også skje, at du har god match på Y37 men ikke på Y111. Da vil det være rimelig å anta at slektskapet ligger lenger tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles forfar i "en eller annen generasjon". Isåfall burde det være en veldig nær generasjon.

Men Ole Hansen 1802-1872 var snekker og da Lawrence Olsen giftet seg i 1879 står det at hans far var Ole Hansen og at denne Ole var joiner/carpenter og at denne Ole videre var død før giftet. Fødelsår på Lawrence er feil ved giftet og i alle folketellinger og ved død og også noe av familiehistorien til Lawrence etterslekt, men resten stemmer.

Jeg vet riktignok ikke noe om slekta til Lars og Gulbrand Olsen`s far Ole Hansen`s foreldre Hans Christensen (ca 1754-1838) og Eli Olsdatter (ca 1770-1847).

Men dersom forfaren ligger lenger tilbake i rekkene så skjønner jeg ikke det heller. Det skal vel noe til at Hans Christensen hadde en bror ved samme navn som også levde opp, men han kan jo potensiellt godt ha hatt en bror Ole Christensen. Men denne Ole`s barn ville jo hett Hans Olsen eller Ole Olsen, og ikke Ole Hansen (slik faren til Lawrence gjorde), så liten sjanse der.

Og Eli Olsdatter....utfra slektsindisier fra senere tid kan hun ha hatt en bror Hans Olsen som bodde på Vaterland i Oslo. Jeg har sjekket litt rundt denne Hans, men han hadde såvidt jeg kan se bare døtre, og ingen sønn Ole Hansen som kan ha vært far til Lawrence, så liten sjanse der også!

Lenger tilbake i slekta kan vel slektskapet ikke ligge? Ellers hadde jeg vel heller ikke fått DNA treff på MyHeritage og Ancestry med Lawrence`s etterkommere??.

Så egentlig burde det vel være gode matcher på både Y-37 og Y-111???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en match på Y37 kombinert med den andre informasjonen du har gir gode odds for at Lars og Lawrence er samme person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider