Gå til innhold
Arkivverket

Y-DNA test?

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

For å verifisere to linjer: Start alltid med Y37. Dersom det ikke er match der, er det jo ingen vits å oppgradere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i den, og Y-37 er også den billigste. Ser ut som FTDNA mener noe annet da, de begynner liksom i andre enden!!.....sikkert fordi de helst vil selge Big Y-700. De skriver i en epost at

"The previous email provided links to several different resources explaining why the Big Y-700 would be the recommended test to order to determine if Lars and Lawrence are the same person. I strongly recommend reading through the articles and watching the videos. STR marker mutations are very random and can have several mutations occur or no mutations occur and some can back mutate. SNP mutations, on the other hand, are much less random and testers are either positive or negative for the SNP and they do not back-mutate as STR markers do. The TMRCA estimates are much more refined when using the SNP data versus using just STR markers.

Based on the information you have provided and the goal that you have stated, we recommend the Big Y-700 because you will get the most information possible and it will cost you less overall to order that test from the start. However, you are welcome to order a Y-37 test to see if you can glean enough information from the results to confidently conclude that they are the same person and you always have the option to pay to upgrade the tests later if necessary. It would be more beneficial to upgrade to the highest level you intend to stop at than to stair-step the kits to higher DNA levels."

Jeg har ikke særlig greie på verken STR eller SNP, og jeg vet heller ikke om Big Y-700 også innbefatter alle resultatene med DNA treff fra Y-37, Y-67, Y-111 inkl Y-700???

Og heller ikke om en Y-700 gir bedre pekepinn på om Lawrence og Lars er samme person??

Jeg skjønner hvertfall såpass at Y-37 er mye billigere enn Big Y-700 ,men at Y-37 kanskje ikke er så eksakt som Big Y-700.......

Skjønner også at dersom Y-37 ikke gir noe slektskap er det ikke vits i å oppgradere.....hmmm....

Y-700 bruker vel SNP og ikke så mye STR (og SNP er muligens mer stabilt), men hvor mye mer sikker kan jeg være på at Y-700 indikerer at Lars og Lawrence er samme person enn f.eks Y-37 eller Y-111??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, Big-Y700 inkluderer alle analyser av SNPer, og STR-panelene Y12, Y25, Y37, Y67, Y111, så du vil kunne bla gjennom de forskjellige nivåene.
  2. En Big-Y700 vil som FTDNA nevner, uten tvil gi en mye bedre pekepinn på om Lawrence og Lars er den samme, da det kartlegges både SNPer og STR-markører.
  3. En Y-DNA37 kartlegger kun 37 områder (STR-markører) i ditt Y-DNA, mens Big-Y700 kartegger 16-20 millioner posisjoner (SNPer) i ditt Y-DNA, samt minst 700 områder (STR-markører).
  4. En Y-DNA37 test kan brukes til å utelukke kandidater, samt bekrefte der man allerede er ganske sikre, men når det er tvil og man ønsker å være sikker, så vil det beste være å teste flere markører eller gå rett til en Big-Y.
  5. Som nevnt bruker Big-Y700 både SNPer og STR, det er kombinasjonen av disse som gjør at vi kan være sikre. Fordelen med en nyoppstått SNP-mutasjon, er at den er ganske stabil, og mange arves uforandret til neste ledd, og til alle etterkommere. Dermed kan vi bruke disse som stabile tidsmarkører, mens STR-markører kan endre seg frem og tilbake, gjennm generasjonene. Dette gjør at STR i kombinasjon med SNPer, kan brukes til å kalkulere slektskap og finne nye grener. Men samtidig er det mange STR-markører som er ganske stabile innenfor en gren, og kan dermed brukes til å kalkulere hvilken gren man burde tilhøre.
  6. Siden du har gode indikasjoner gjennom autosomalt-DNA på at slektskapet stemmer, så vil det i kombinasjon med Y-DNA37 gi en god pekepinn på at det stemmer. Men om det gir bekreftelse på slektskap, er vanskelig å si på forhånd uten å se resultatene sammen. 
  7. Men som andre nevner, start med en Y-DNA37, så kan videre analyse vurderes når de kommer.

1. Angående Tonys kommentar: "De dyrere testene kan snevre inn tidsrommet for hvor langt tilbake man har felles stamfar, så en Y37-test med genetisk distanse 0 anslås til intervallet 1600-1950, mens en Y111-test med genetisk distanse 0 anslås til 1750-1950. Big Y er vel mer av akademisk interesse, og det FTDNA tjener mest på å selge, derfor anbefalingen." 1. Det stemmer at jo mer materiale som blir sammenlignet, jo mer vil man kunne være sikker på hvor nært/langt tilbake slektskapet ligger. 2. Aldersutregninger på STR og spesielt nede i Y37 er generelt kun en indikasjon, og langt fra treffsikkert. Mens kommer man opp i Y111 blir det sikrere, og kombineres det med SNPer, så kan man være mye sikrere. 3. Vet ikke helt hva Tony legger i at "Big-Y er mest av akademisk interesse", men av egen erfaring var dette en pioner-test å ta i starten, da det var så få testede. Men er nå virkelig blitt et viktig verktøy til å bekrefte slektskap, og definitivt ikke bare for akademisk forskning. At dypere analyser er nyttige, har også blitt mer tydeliggjort med den nye Discover-portalen: https://discover.familytreedna.com/y-dna/I-Y22014/tree

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for mange nyttige svar ang Big-Y700 og Y-37.

Ser for meg ut som det er Big Y700 som jeg kanskje burde satse på her.

Noen spørsmål:

1 Ettersom Y700 har analyser av alle SNPer og STR fra de andre "Y-testene", ser man da hvilke DNA matcher de andre nivåene har ved å bla gjennom dem??

2 Er vel ikke noe vits i å laste opp noen autosomal test på FTDNA siden jeg sikkert ikke ville bli noe klokere av den der enn det jeg ble på MyHeritage og Ancestry?

3 Angående svar nr 5:

SNPer er mer stabile enn STR, men er det sånn at det bare er Y700 som leter gjennom SNP`ene og ikke de andre Y-testene?

og er det også grunnen til at (de evt dårligere?) STR-testene før Y700 ikke gir så gode resultater, selv om noen av STR`ene kan være ganske stabile?

Så mens en STR-test (f.eks Y111) kan brukes til å kalkulere hvilken gren man burde tilhøre, så kan til gjengjeld Y700 si sikkert hvilken gren man tilhører uten at man trenger å "kalkulere"?!.

4 Angående svar 6:

Ja, Lawrence Olsen`s etterkommere har flere DNA matcher med etterslekt etter Lars Olsen`s brødre Hans, Halvor, Gulbrand og Olaus. Både MyHeritage og Ancestry indikerer det samme også ,og jeg har kryss-sjekket DNA treff dem imellom pluss delte DNA matcher på begge nettsteder. Lawrence Olsen`s giftermål 1879 er også et veldig godt bevis siden det som står der stemmer med det jeg vet om brødrenes far Ole Hansen (at han var død og hadde vært snekker ,pluss det faktum at hans sønn Lars Olsen var skredder i Norge også, noe Lawrence Olsen i Liverpool også var). Den profesjonelle slektsgranskeren som også har sett på resultatene også sier at han etter å ha sett det  jeg har av info, ikke kan skjønne annet enn at Lawrence og Lars MÅ være samme person. Vet ikke mye om Ole Hansens slekt, men lite trolig at han hadde noe søskenbarn med samme navnet, og det hadde ikke Ole`s kone Alis heller.

5 Siden Y-DNA bare går på farssiden og ikke inkluderer kvinneledd overhodet......

Gulbrand Olsen var farfarsfarfar til den norske testeren, og broren Halvor Olsen er min morfarsfarmorsfar.....

Etter Halvor er det ikke noen Y-DNA kandidater til å teste, men ville ikke Y-DNA testen til den norske testeren etter broren Gulbrand også gi akkurat de samme resultatene som en evt sønnesønnssønn etc etter Halvor ville gitt?? eller om Halvor selv hadde tatt en Y-DNA test?

De tilhører jo samme "Olsen" familien......!

Isåfall ville det jo vært interessant å oppgradere til Big Y-700...da kunne jeg jo lært en god del om hvor Halvor`s farsfamilie kommer fra også! (Om det blir noe DNA treff i det hele tatt da....!)

Angående Y-DNA37 testen er den fortsatt i Amerika. Og angående den Amerikanske testeren så avventer jeg det litt, men hadde vært fint om jeg hadde fått han til å teste også etterhvert. Får se åssen ting går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Hov skrev:

Takk så mye for mange nyttige svar ang Big-Y700 og Y-37.

Ser for meg ut som det er Big Y700 som jeg kanskje burde satse på her.

Noen spørsmål:

1 Ettersom Y700 har analyser av alle SNPer og STR fra de andre "Y-testene", ser man da hvilke DNA matcher de andre nivåene har ved å bla gjennom dem??

2 Er vel ikke noe vits i å laste opp noen autosomal test på FTDNA siden jeg sikkert ikke ville bli noe klokere av den der enn det jeg ble på MyHeritage og Ancestry?

3 Angående svar nr 5:

SNPer er mer stabile enn STR, men er det sånn at det bare er Y700 som leter gjennom SNP`ene og ikke de andre Y-testene?

og er det også grunnen til at (de evt dårligere?) STR-testene før Y700 ikke gir så gode resultater, selv om noen av STR`ene kan være ganske stabile?

Så mens en STR-test (f.eks Y111) kan brukes til å kalkulere hvilken gren man burde tilhøre, så kan til gjengjeld Y700 si sikkert hvilken gren man tilhører uten at man trenger å "kalkulere"?!.

4 Angående svar 6:

Ja, Lawrence Olsen`s etterkommere har flere DNA matcher med etterslekt etter Lars Olsen`s brødre Hans, Halvor, Gulbrand og Olaus. Både MyHeritage og Ancestry indikerer det samme også ,og jeg har kryss-sjekket DNA treff dem imellom pluss delte DNA matcher på begge nettsteder. Lawrence Olsen`s giftermål 1879 er også et veldig godt bevis siden det som står der stemmer med det jeg vet om brødrenes far Ole Hansen (at han var død og hadde vært snekker ,pluss det faktum at hans sønn Lars Olsen var skredder i Norge også, noe Lawrence Olsen i Liverpool også var). Den profesjonelle slektsgranskeren som også har sett på resultatene også sier at han etter å ha sett det  jeg har av info, ikke kan skjønne annet enn at Lawrence og Lars MÅ være samme person. Vet ikke mye om Ole Hansens slekt, men lite trolig at han hadde noe søskenbarn med samme navnet, og det hadde ikke Ole`s kone Alis heller.

5 Siden Y-DNA bare går på farssiden og ikke inkluderer kvinneledd overhodet......

Gulbrand Olsen var farfarsfarfar til den norske testeren, og broren Halvor Olsen er min morfarsfarmorsfar.....

Etter Halvor er det ikke noen Y-DNA kandidater til å teste, men ville ikke Y-DNA testen til den norske testeren etter broren Gulbrand også gi akkurat de samme resultatene som en evt sønnesønnssønn etc etter Halvor ville gitt?? eller om Halvor selv hadde tatt en Y-DNA test?

De tilhører jo samme "Olsen" familien......!

Isåfall ville det jo vært interessant å oppgradere til Big Y-700...da kunne jeg jo lært en god del om hvor Halvor`s farsfamilie kommer fra også! (Om det blir noe DNA treff i det hele tatt da....!)

Angående Y-DNA37 testen er den fortsatt i Amerika. Og angående den Amerikanske testeren så avventer jeg det litt, men hadde vært fint om jeg hadde fått han til å teste også etterhvert. Får se åssen ting går.

1. Ja, ved å ta en Big-Y700, vil du kunne bla gjennom treffene på alle nivåer, altså kan du se over listen med treff på Y37, og listen over Y111 hver for seg. 
  2. Poenget med å laste opp er å se om det er andre treff i databasen som ikke finnes hos Myheritage eller Ancestry. En viktig grunn til å gjøre det er også at FTDNA var lenge det eneste selskapet som tilbydde tester her i Norge, og før Myheritage ble populært var det ikke tvil om at Familytreedna var det mest brukte i Norge.
  3. De andre Y-testene kartlegger kun STR-markører, og ikke SNPer. Men det finnes SNP-pakker og mulighet til å bestille test av enkelte SNPer, men for å få noe ut av det, så skal man vite endel på forhånd og man vil få endel negative svar, før man kommer til målet, og da kan man fort finne ut, at det hadde lønt seg å ta en Big-Y allikevel. STR kan brukes til å kalkulere hvilken gren man tilhører, mens en Big-Y700 bekrefter hvilken gren og oppdager i tillegg nye, da grener kan splitte opp når nye delte SNPer oppdages i to testere.
  4. Ja, enig at mye taler for at dette stemmer 🙂
  5. Ja, etterkommere i farslinje etter Gudbrand, ville hatt tilnærmet lik Y-DNA som etterkommere i farslinje etter Halvor. Noen få SNPer og STR ville sannsynlig være annerledes etter noen generasjoner, men Gudbrand og Halvor ville nok ha delt det aller meste. En Big-Y ville kunne si mye om denne farslinjens opphav, men man er jo ikke garantert at det kommer nære treff med en gang 😉 (Som historieinteressert synes jeg jo det også er interessant, med DNA-treff tilbake til skotske klaner, vikingtid og folkevandringstiden).

Ønsker deg lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar!.

Da tror jeg jeg oppgraderer Y37 testen jeg når jeg får sjansen!

Så får jeg kontakte Lawrence`s Y-DNA kandidat etterhvert når det blir aktuellt.

Mange Ja`er og enighet her, så blir nok Y700 nå.

Angående det med å laste opp DNA til FTDNA, så blir det isåfall fra MyHeritage, siden den norske testeren har tatt test der for å hjelpe meg. Så det er vel ikke bare for meg å laste opp hans test til FTDNA da......

Ja, det kommer kanskje ikke nære treff med en gang på Y-DNA, hvertfall ikke før evt Lawrence`s etterkommer evt gjør en test. 

Skotske aner og vikingtid ja. Y700 kan nok sikkert gi treff der antagelig ,selv om det er umulig å vite hva en felles stamfar på 400 tallet het!. Jeg har en linje tlbake til en Fransk konge på midten av 1200 tallet jeg også gjennom "Anna Zeitlose Schenk zu Schweinsberg" 1630-1696 som var gift med Knud von Hadeln på Toten, men det er en annen linje på morssida....men slekta hennes bakover er interessant da!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Ja, etterkommere i farslinje etter Gudbrand, ville hatt tilnærmet lik Y-DNA som etterkommere i farslinje etter Halvor. Noen få SNPer og STR ville sannsynlig være annerledes etter noen generasjoner, men Gudbrand og Halvor ville nok ha delt det aller meste. En Big-Y ville kunne si mye om denne farslinjens opphav, men man er jo ikke garantert at det kommer nære treff med en gang 😉 (Som historieinteressert synes jeg jo det også er interessant, med DNA-treff tilbake til skotske klaner, vikingtid og folkevandringstiden).

Siden etterkommere i farslinje etter Ole Hansens sønner Hans, Gulbrand, (evt Lars/Lawrence), Halvor og Olaus har tilnærmet likt Y-DNA, ville de da også få de samme DNA treffene?? (Hans var halvbror, men de hadde samme far, Ole Hansen)

Ikke at det er noe poeng å gjøre det, men hva skjer dersom man laster opp en Y-DNA test til MyHeritage som bare baserer seg på autosomal DNA??, får man da fortsatt bare autosomale treff?

Takk igjen for all hjelp!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

En stund siden jeg var innlogget her. Har ikke mye hell med meg med Y-DNA testen til Amerikaneren. Men går det an å kombinere den norske testerens Y-DNA test på FTDNA og den amerikanske testerens Autosomale opplastede test på MyHeritage for å bevise om Lars Olsen og Lawrence Olsen er samme person?

Y-DNA treffene til den norske testeren er jo uansett på farssiden, og dersom noen av de Y-DNA treffene er de samme som den Amerikanske testerens autosomale treff via MyHeritage, burde vel det være fullgodt bevis på at Lars og Lawrence er samme person?

Eller hvertfall bevis på at treffet de evt har sammen tilhører samme farslinje, selv om Amerikanerens treff bare er fra autosomal treffliste?

På denne måten trenger jo ikke den Amerikanske testeren å ta noen Y-DNA test?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette skal gå, så spørs det vel også hvor mange prosent som har tatt test med BÅDE MyHeritage og FTDNA......noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffene du får på en y-test vil generelt ligge mange generasjoner lenger bak enn på en autosomal test, så sannsynligheten for å finne y-treff blant autosomale treff er liten.

Dessuten vil du uansett måtte sjekke eventuelle autosomale treff, det kan jo godt tenkes at man har felles aner langs andre linjer enn den rene mannslinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tony A. Ingebrigtsen skrev:

Treffene du får på en y-test vil generelt ligge mange generasjoner lenger bak enn på en autosomal test, så sannsynligheten for å finne y-treff blant autosomale treff er liten.

Dessuten vil du uansett måtte sjekke eventuelle autosomale treff, det kan jo godt tenkes at man har felles aner langs andre linjer enn den rene mannslinja.

Har drevet lenge nok med å kryssjekke autosomale treff både for den norske testeren på MyHeritage og fra DNA trefflista Amerikaneren lastet opp fra MyHeritage.

Ja, det kan godt være at treffene på en Y-test kan ligge mange generasjoner lenger tilbake enn en autosomal test og at sjansen for å finne y-treff blant de autosomale er liten.

Men...(nå kommer vel poenget...)...Den eneste kjente norske forfederen til den Amerikanske er hans farfarsfar Lawrence Olsen, og alle de andre oldeforeldrene var fra Sverige, Tyskland, England og USA.

Den norske testeren`s farfarsfarfar er Gulbrand Olsen (Lawrence antagelig bror).

Siden den Amerikanske`s ENESTE og nærmeste Norske forfeder er hans farfarsfar MÅ det etter mitt syn være slekt på direkte mannslinje med den norske testeren (som skal være fra samme direkte mannslinje men etterkommer etter Lawrence bror Gulbrand).

Derfor (slik jeg ser det) MÅ jo også derfor evt autosomale treff den Amerikanske og Norske kan ha felles DNA treff være på direkte mannslinja!!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din norske tester kan ha y-treff med en person B som også har autosomal-treff med amerikaneren.

Hvordan denne personen B er i slekt med amerikaneren må undersøkes nærmere,  B kan jo også ha aner fra sverige eller tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo også mulig det ja, men hittil vet jeg ikke noe om at den norske testeren har forfedre fra Sverige eller Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg misforstod litt.

Men hvis det er snakk om en tredje-person, som både din tester og amerikaneren har autosomal match med, og som din tester i tillegg har y-match med, er det ikke garantert at dette er en treff på amerikanerens mannslinje. Amerikaneren og denne tredje-personen kan være i slekt på en annen måte.

Og alt dette vil jo være avhengig av hvor mye cM som deles på den autosomale testen, og hvilken genetisk distanse det er på y-testen.

For min egen del har jeg to personer som jeg har både autosomal og y-match med på ftdna, og den autosomale matchen går ikke gjennom mannslinja. Jeg har ikke forsøkt å finne igjen y-matcher på myheritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men hvis det er snakk om en tredje-person, som både din tester og amerikaneren har autosomal match med, og som din tester i tillegg har y-match med, er det ikke garantert at dette er en treff på amerikanerens mannslinje. Amerikaneren og denne tredje-personen kan være i slekt på en annen måte. Og alt dette vil jo være avhengig av hvor mye cM som deles på den autosomale testen, og hvilken genetisk distanse det er på y-testen."

Kanskje ikke mannslinja???....men det er vel mye trolig siden den autosomale testen på MyHeritage viser at den norske testeren har følgende slektskap med den amerikanske testeren:

Anslått slektskap Femmenning

Delt DNA: 0,7% (51,7 cM)

Delte segment: 4
Største segment 25,1 cM

Kan jo ikke vite hvilke Y-treff den norske testeren får, men om det er noen av de samme treffene som Amerikanerens autosomale treff (og Amerikanerens eneste norske nære forfeder er en oldefar) er det vel kanskje veldig sannsynlig at treffene er på mannslinja siden testerne er så nær slekt som ca femmenninger??
Lenke til kommentar
Del på andre sider