Arne Myrvang Skrevet Januar 10, 2023 Del Skrevet Januar 10, 2023 I 1971 og 1973 finnes tilsammen tre innførsler i panteboka for Røyken som gjelder et mutingsbrev for sølvholdige skjerp på Nærsnes i Røyken utstedt til Charles Bamford, eier av gården Nærsnes søndre. Bergmesteren som utstedte mutingsbrevet er N. Meidell, Christiania. Flere skjerp i Røyken kommune ble foretatt i årene som fulgte, men jeg finger ingen flere mutingsbrev i pantebøkene. Finnes det noe arkiv etter bergmester N. Meidell? Arne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Anita Riise Skrevet Januar 10, 2023 Del Skrevet Januar 10, 2023 Jeg antar at dette gjelder 1800-tall og ikke 1900. Arkivverket tilstreber å få registrert alle sine arkiv på Arkivportalen.no. Jeg kan ikke se at der er registrert noe arkiv etter bergmester Nicolai Meidell. På Arkivportalen er det registrert et arkiv for Bergmester Østlandske distrikt mutingsbrev. Hva som måtte fins i dette arkivet (og kanskje mer) kan du finne ut ved å kontakte Norsk Bergverksmuseum. I lensmannsarkivet for Røyken (Statsarkivet i Oslo) fins det noen dokument angående skjerp, katalog her: https://arkivportalen.no/entity/no-a1450-04000000068749?ins=SAKO Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Myrvang Skrevet Januar 10, 2023 Forfatter Del Skrevet Januar 10, 2023 Jaja - bare 100 år feil... Takk for kjapp og nyttig informasjon! Mvh Arne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå