Gå til innhold
Arkivverket

Finn pårørende

Maria Sverige
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg jobber på sosialkontoret i Degerfors kommune i Sverige.
Vi har en avdød person som ikke har noen slektninger i Sverige.
Men en god venn av ham har sagt at han har slekt i Norge.
Mitt spørsmål til deg er hvordan kan jeg finne hans slektninger i Norge.
De trenger å vite at han ikke lenger er i live.
Jeg har navnet hans og når han ble født og hvor han ble født.
Hvor kan jeg få hjelp til å finne pårørende?

Med vennlig hilsen Maria Andersson.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kanskje sikrare svar om du fortel fødselsår og område.

Fødselsåret vil fortelje om opplysningane er sperra eller opne.

Dersom personen er svært gammal (f. før 1930), kan det vere opne opplysningar - og det er sikkert nokon her i brukarforumet som kan hjelpe deg.

Elles må du be om innsyn i fødselsregister eller kyrkjebok der han/ho er fødd. Då kan Arkivverket gje rettleiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye som skurrer …

1. Hvorfor skulle svenske myndigheter kontakte et nettforum for å finne opplysninger om pårørende til en avdød person

2. Har ikke svenske myndigheter kontakt med norske myndigheter i slike situasjoner?

3. Finnes det ikke rutiner for slikt?

3. Bør en ansatt på et sosialkontor «stole på» opplysninger fra et nettforum når ev. pårørende blir kontaktet?

4. Vil et sosialkontor be offentligheten om hjelp til å finne pårørende til en avdød person?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2023 den 8.06, Lars Kittilsen skrev:

Her er det mye som skurrer …

1. Hvorfor skulle svenske myndigheter kontakte et nettforum for å finne opplysninger om pårørende til en avdød person

2. Har ikke svenske myndigheter kontakt med norske myndigheter i slike situasjoner?

3. Finnes det ikke rutiner for slikt?

3. Bør en ansatt på et sosialkontor «stole på» opplysninger fra et nettforum når ev. pårørende blir kontaktet?

4. Vil et sosialkontor be offentligheten om hjelp til å finne pårørende til en avdød person?

Hei.
Kanskje jeg var uklar i spørsmålet mitt.
En person fra Norge har dødd i min kommune. I Sverige har vi ingen opplysninger om hvilke slektninger det er til personer født i et annet land.
Det er penger å arve og det er synd om de som har rett på pengene ikke skal få del i den arven.
Spørsmålet mitt er hvilken myndighet i Norge du bør kontakte dersom du ønsker å få tak i pårørende til en avdød.
I Sverige kontakter vi våre offentlige registre hos skattemyndigheten. Finnes det noe lignende i Norge?
Vi har dessverre ingen prosedyrer for dette, det er første gang det skjer i vår kommune.
Dette kan være feil forum for det spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det smarteste er å kontakte den norske ambassaden i Stockholm og be om hjelp der.

Uten navn og fødselsdata er det lite vi her inne kan gjøre for å hjelpe deg. Skattemyndigheten i Norge

har registre over folk som betaler skatt i Norge. Vi vet for lite til å gi konkrete råd. Hadde han utvandret til Sverige,

eller bodde han der bare som norsk. Betalte han skatt til Norge eller Sverige eller til begge land.

Hvis han var norsk statsborger så skal uansett  Norge ha beskjed fra Sverige at han er død.

Jeg vil tro at den norske ambassaden i Stockholm ville lettere kunne hjelpe deg enn vi her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Hvis han var norsk statsborger så skal uansett  Norge ha beskjed fra Sverige at han er død.

"Når norske statsborgere dør i utlandet, skal norsk utenriksstasjon i landet personen døde i, sende dødsattest til Skattedirektoratet. Dødsfallet blir da registert i Folkeregisteret." - https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/dodsfall/

4 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Jeg vil tro at den norske ambassaden i Stockholm ville lettere kunne hjelpe deg enn vi her.

https://www.norway.no/no/sweden/norge-sverige/om-ambassaden/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Det smartaste är kanske att kontakta norska ambassaden i Stockholm och be om hjälp där.

Utan ditt namn och födelsedata finns det lite vi kan göra här för att hjälpa dig. den norska skattemyndigheten

har register över personer som betalar skatt i Norge. Vi vet för lite för att ge konkreta råd. Hade han emigrerat till Sverige,

eller bodde han där bara som norrman. Betalade han skatt till Norge eller Sverige eller till båda länderna.

Om han var norsk medborgare så måste Norge i alla fall ha uppgifter från Sverige om att han är död.

Jag skulle tro att norska ambassaden i Stockholm skulle kunna hjälpa dig lättare än vi här.

Tack så mycket för ditt svar.

Det enda jag vet om personen är att han är född 18/4 -37 och att han är född i Mosjöen. Jag vet hans namn också men jag vill inte uppge det här. Vet inte hur det är med sekrestessen i Norge så det vill jag ta med den myndighet jag bör vända mig till.

Han står som registrerad medborgare i Norge, men han har ett svenskt personnummer. Hur länge han bott här vet jag inte. 

Har kontaktat ambasaden i Stockholm och det de kunde hjälpa mig med var att jag kan vända mig till Tingsrätten i Helgeland så kanske de kunde hjälpa mig.

Verkar vara svårt att få tag i anhöriga och lämna dödsbud.

Men jag tackar för de uppslag jag fått och jobbar vidare med de.

Maria

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen var truleg einebarn, men det ser ut til å vere stor slekt både på far- og morsida.

Har du brukar på Geni og/eller MyHeritage?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt overrasket over at en ansatt ved et sosialkontor i Sverige oppsøker et nettforum for å få hjelp til å finne pårørende og slektninger til en avdød person. Jeg hadde stusset hvis en ansatt i Nav hadde lagt ut et liknende innlegg på et nettforum i Sverige, og kommet med konkrete fødselsopplysninger (dato, år og fødested).

Nå har det heldigvis kommet råd og tips til hvor sosialkontoret kan henvende seg for å håndtere denne saken, og da får vi håpe at svenske og norske myndigheter klarer å finne ut av det. Det burde ikke være vanskelig.

Jeg synes det er spennende å bidra med svar på spørsmål, men jeg mener likevel det er problematisk med et innlegg som «trigger en offentlig jakt» på eventuelle arvinger og mennesker som lever i dag.

Hva vet vi om den avdøde? Hva vet vi om relasjonen mellom den avdøde og hans slektninger? Kan det være relasjoner noen ikke kjenner til?  Hvordan vil det være for slektningene «å bli funnet» via et søkbart og offentlig nettforum?

Jeg synes også det ville vært veldig rart hvis en ansatt på et sosialkontor begynte å bruke Geni, My Heritage eller liknende nettsteder for å varsle eventuelle pårørende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser jo på programmer som "Ukjent arving", både norsk, svensk og dansk variant, at offentlig myndigheter ikke gjør noen ekstra innsats for å finne slektninger og arvinger av avdøde hvis det umiddelbart ikke framkommer av offentlige registre.

Men det må jo finnes rutiner for dette i sosisaletaten i Sverige selv om de ikke opplever det så ofte ute på hvert enkelt lokalkontor. En overordnet myndighet i länet eller høyere opp må vel ha svar på hvilke rutiner som skal følges?

Du får ta kontakt her hvis du ikke lykkes - https://www.svtplay.se/arvinge-okand 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er vel fort at ikkje noko blir gjort. Mi meining er at kommunen skal ha skryt for å prøve å nøste opp i dette.

Som sagt har eg funne slektstre på både far- og morsida med brukarar som ein kan prøve å kontakte dersom dette skulle vere ynskjeleg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Hvordan vil det være for slektningene «å bli funnet» via et søkbart og offentlig nettforum?

Så lenge avdøde knapt kan identifiserast meiner eg at dette må vere greit. For å finne namnet på avdøde og slektningar må ein gjere noko aktivt, og ingen namn dukkar opp på Google. Det har vore lagt ut mange dødsannonsar i dette forumet som har innehalde langt meir informasjon enn det ein får i denne saka.

3 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Hva vet vi om den avdøde? Hva vet vi om relasjonen mellom den avdøde og hans slektninger? Kan det være relasjoner noen ikke kjenner til? 

Kva folk evt. gjer med informasjon dersom dei skulle få vite at dei har ukjente slektningar må vere opp til dei, og ikkje oss. Dei fleste vil vel setje pris på å få mogelegheita til å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Så lenge avdøde knapt kan identifiserast meiner eg at dette må vere greit. For å finne namnet på avdøde og slektningar må ein gjere noko aktivt, og ingen namn dukkar opp på Google. Det har vore lagt ut mange dødsannonsar i dette forumet som har innehalde langt meir informasjon enn det ein får i denne saka.

Kva folk evt. gjer med informasjon dersom dei skulle få vite at dei har ukjente slektningar må vere opp til dei, og ikkje oss. Dei fleste vil vel setje pris på å få mogelegheita til å vite.

Dødsannonser (og ev. proklamaer) er offentlig informasjon. Prosessen med å varsle pårørende, er noe annet.
Ansvaret bør ligge hos den som publiserer - ikke hos dem som direkte eller indirekte blir identifisert.  

Endret av Lars Kittilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Kittilsen skrev:

Dødsannonser (og ev. proklamaer) er offentlig informasjon. Prosessen med å varsle pårørende, er noe annet.
Ansvaret bør ligge hos den som publiserer - ikke hos dem som direkte eller indirekte blir identifisert.  

Akkurat det har du nok noko rett i, særleg dersom det finst nære slektningar som ein kan kalle pårørande. F.eks. sysken. Men så er det opp til dei å varsle vidare. Det vanlege er at dei pårørande ringer rundt og varslar dei aller nærmaste at f.eks. onkel eller tante er død.

Problemet slik eg forstår det er i dette konkrete tilfellet å finne fram til arvingane, sidan den avdøde (truleg) ikkje hadde nære slektningar. Og når det offentlege kjem til kort (f. eks. går ikkje folkeregisteret så langt tilbake i tid) meiner eg at slektsforskarar absolutt bør få vere med på å finne fram. Når ein fyrst har komme på sporet har ein mogelegheit til å ta det vidare i dei "rette" kanalane.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei sak som vart drøfta i forumet for nokre år sidan der det offentlege hadde gitt opp å finne pårørande, og ein gjekk ut med fullt namn i media. I dette tilfellet viste det seg å vere forholdsvis enkelt å finne nær slekt som truleg ikkje visste at deira eiga tante var død.

Her burde ein nok ha prøvd å kontakte slektsforskarmiljøa før ein gjekk ut med fullt namn i avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider