Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Møre

Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

Jeg har planer om å sjekke en bestemt del av slekta til min kone. Det dreier seg om morfar-slekta hennes. Besteforeldrene bodde på Tingvoll, og morfaren var trolig født på Gjelset i 1860. Jeg har navnet på noen av hans forfedre bakover til midt på 1700-tallet, men videre bakover har jeg ingenting. Jeg hadde faktisk tenkt jeg skulle skaffe meg noen av ættebøkene for Tingvoll, og eventuelle nabokommuner for å se om Hyldbakk kanskje har flere opplysninger. Men det ser ikke ut til å være lett. Men kanskje noen med lokalkunnskap kan hjelpe.

De anene jeg har opplysninger om, kommer fra: Mjelve, Hjelset, Lenset, Roaldsli, Talset, Fløyset og Murli. Det skal i tillegg være ei linje til Østerdalen.

Spørsmålet er hvilke lokale ættebøker jeg bør prøve å få kloa i - jeg har sjekket Nasjonalbiblioteket, men det synes å være et håpløst prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt opp Nasjonalbiblioteket.

Er du sikker på at du søker riktig? 

Ofte handler det om søketeknikk, filtrering og andre "triks" for å finne fram. 

Hvis du kommer med noen flere opplysninger, kan det hende at noen på forumet kan hjelp deg videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må til bygdebøkene for Romsdal. Garden Talset er omtalt i bin 3 for Nesset kommune. Mjelve- Bolsøy? Hjelset-Molde? Lindset- Eide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Jeg ville ikke gitt opp Nasjonalbiblioteket.

Er du sikker på at du søker riktig? 

Ofte handler det om søketeknikk, filtrering og andre "triks" for å finne fram. 

Hvis du kommer med noen flere opplysninger, kan det hende at noen på forumet kan hjelp deg videre. 

Mange av bygdebøkene er det også lagt inn lenke til i Slektshistoriewiki:

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdebøker_–_Møre_og_Romsdal

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Et slektstre er et viktig verktøy for å bevare historien til en familie og dens forfedre. Lokale slektsbøker inneholder vanligvis mange interessante fakta om ulike familiemedlemmers liv og aktiviteter. Julen er en tid da familien kommer sammen for å feire sammen. Det kan være en fin anledning til å dele historier om fortiden og mimre om minner fra tidligere juler. Familiejulefilmer som de du kan velge mellom her  https://foreldremanualen.no/topp-10-julefilmer-a-se-i-ar/ kan også være et godt tilskudd til den festlige atmosfæren, og bidra til å samle hele familien og nyte tiden sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at endel av bøkene til Hyldbakk inneholder ganske mange feil, så du må alltid dobbeltsjekke opplysningene i bygdebøkene mot kirkebøker og folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider