Odd Vattekar Skrevet Januar 13, 2023 Del Skrevet Januar 13, 2023 Hei Der er noen ord jeg er usikker på i Ministerialboka for Aurland 1821-1859, døde og begravde, side 287. Ref. https://media.digitalarkivet.no/view/15922/49303/8 Nr. 7. Anders Aadsen Otternæss. Hva står det i anmerkningen? Anders Aads. Otternæss blev borte i en ?? Nr. 11. Ommund Olsen Winjum. Hva står det i anmerkningen? Ommund Ols. Winjum blev borte i ?? og blev først funden eft. 12 Dages Søgning af mange ?? Nr. 24. Ingebor Larsdatter Kaardahl. Hva er hennes stilling/stand? ??kone På forhånd takk. Mvh Odd Vattekar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Januar 13, 2023 Del Skrevet Januar 13, 2023 7: "...Sneeskrede" 11: "... i Sneskreden og .... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Vattekar Skrevet Januar 13, 2023 Forfatter Del Skrevet Januar 13, 2023 Hei Ivar Tusen takk for hjelpen. Har du noen ide om de to andre ?? mine (nr. 11 og 24)? Odd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 13, 2023 Del Skrevet Januar 13, 2023 Jeg blander meg inn med noen ‹forsiktige forslag›. 11: . . . Sneskreden [som Ivar tydet] . . . mange Msker(?) [mennesker?] 24: Ville kanskje tro det er Kaardal(?) [i Flåm] Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Januar 13, 2023 Del Skrevet Januar 13, 2023 (endret) 24: (Opphaldsstaden er nok "Kaardahl") "Stand" - altså det som står over namnet, trur eg må vere "Kaarkone". K-en har ei sløyfe framover, som får det til å sjå ut som at det er ein d eit stykke ut i ordet. Det forvirra meg litt, men denne presten skriv ikkje slike d-ar. for 11 tenkte eg (som Even) på "Msker" (= Mennesker), men eg kunne ikkje finne andre slike m-ar, så då let eg det henge. Endret Januar 13, 2023 av Ivar S. Ertesvåg Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Vattekar Skrevet Januar 13, 2023 Forfatter Del Skrevet Januar 13, 2023 Hei igjen Det var nettopp den d'en som fikk meg til å anta at det ikke kunne være Kaarkone. Tusen takk begge to! Odd Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 14, 2023 Del Skrevet Januar 14, 2023 (endret) 5 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev: 24: (Opphaldsstaden er nok "Kaardahl") "Stand" - altså det som står over namnet, trur eg må vere "Kaarkone". Beskjemmet: Det var jo «Stand» det var spørsmål om, ikke ‹Sted›. Beklager. Og takk, Ivar – for å ‹få toget tilbake på skinnene›. Mvh Endret Januar 14, 2023 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 14, 2023 Del Skrevet Januar 14, 2023 (endret) Et plutselig mulig ‹klarsyn› (kanskje lite trolig, gitt tiden på døgnet 😉 ), men kan det vanskelige ordet i nr.11 som ser ut som Msker være det etterhvert ‹familiære› Sneskred? At de søkte gjennom flere/mange skred? Mvh Endret Januar 14, 2023 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Vattekar Skrevet Januar 15, 2023 Forfatter Del Skrevet Januar 15, 2023 Sneskred? Ja! Når jeg ser nærmere på ordet, så tror jeg du har helt rett. Det kan absolutt leses som Sneskred. Strålende! Odd Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå