Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei

Der er noen ord jeg er usikker på i Ministerialboka for Aurland 1821-1859, døde og begravde, side 287.

Ref. https://media.digitalarkivet.no/view/15922/49303/8

Nr. 7. Anders Aadsen Otternæss. Hva står det i anmerkningen?       Anders Aads. Otternæss blev borte i en ??

Nr. 11. Ommund Olsen Winjum. Hva står det i anmerkningen?           Ommund Ols. Winjum blev borte i ?? og blev først funden eft. 12 Dages Søgning af mange ??

Nr. 24. Ingebor Larsdatter Kaardahl. Hva er hennes stilling/stand?   ??kone

På forhånd takk.

Mvh

Odd Vattekar

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/312760-d%C3%B8de-i-aurland-1827/
Del på andre sider

24: (Opphaldsstaden er nok "Kaardahl")

"Stand" - altså det som står over namnet, trur eg må vere "Kaarkone".

K-en har ei sløyfe framover, som får det til å sjå ut som at det er ein d eit stykke ut i ordet. Det forvirra meg litt, men denne presten skriv ikkje slike d-ar.

for 11 tenkte eg (som Even) på "Msker" (= Mennesker), men eg kunne ikkje finne andre slike m-ar, så då let eg det henge.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
5 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

24: (Opphaldsstaden er nok "Kaardahl")

"Stand" - altså det som står over namnet, trur eg må vere "Kaarkone".

Beskjemmet: Det var jo «Stand» det var spørsmål om, ikke ‹Sted›. Beklager. Og takk, Ivar – for å ‹få toget tilbake på skinnene›.

Mvh

Endret av Even Stormoen

Et plutselig mulig ‹klarsyn› (kanskje lite trolig, gitt tiden på døgnet 😉 ), men kan det vanskelige ordet i nr.11 som ser ut som Msker være det etterhvert ‹familiære› Sneskred? At de søkte gjennom flere/mange skred?

Mvh

Endret av Even Stormoen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.