Gå til innhold
Arkivverket

skifte Vinje 10/7-1723. Her står det da mye mer slekt enn i skiftekortet?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Skiftekortet: https://www.digitalarkivet.no/sk20100225621267

Skriften i originalen er (nesten) lesbar selv for meg (midt på høyre side): https://www.digitalarkivet.no/sk20090115640847

Her står det da mye mer enn i skiftekortet? Jeg synes å se også (?) Folkvordsdatter gift med Knut Hovden, at Sigrids barn(?) het Ole Andersøn, Tallach Andersøn boende pa Bratteland, Knud Andersøn og Birgit Andersdaatter gift Knut Jonsøn, et-eller-annet om en Torgeir Nedgaarden (paa sin hustru) Gundvor Folkvordsdatter samt Halvor ...gaarden paa Astrid(?) Folkvordsdatter ........ Knud Andersøn og Knud Jonsøn ..... Birgit Anders daatter......

(eller noe slikt)

Så da er det bare å be om hjelp, igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekortet inneheld berre dei viktigaste opplysningane: dei to syskena til avdøde, og tal born etter dei to.

om lag sånn.

"imellem hans igienlatte Enche Margith Giermunds daatter,

og dend sal: mands eftterladte arfvinger som ere brødere og brødre børn, nembl:

1 Folqvar Olsæn Hofden i Sættersdall døed, og eftterladt sig 2de døttere nembl: Astrj Fol-

qvarsdaatter gift med Knud Hofden, og Gundvor Folqvors daatter gift med Torgier Nedgaar-

den, saa og søsteren Sigri Ols daatter døed, og eftterladt sig fire Børn, nafnlig: Ole anderssøn

??stad forlengst myndig, Tallach Anderssøn boende paa Bratteland j Stættersdahl og myndig,

Knud Anderssøn ligeleedis og myndig, og Bergith Anders daatter gift med Knud Jonssøn

??ren, af hvilche arfvinge vare tilstæde Torgier Neeedgaarden paa sin Hustrue Gundvor

Folqvors dattersdm sampt og Halvor Needgaarden paa Aastrj Folqvorsdaatters Veigne,

tillige og Knud anderssøn og Knud Jonssøn paa sin Hustrue Bergith Andersdaatters, saavelsom

øvrige arfvingers Veigne, hvornest boens middel og formue blef ..."

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården til Knut Jonsøn er vel Særen?

Verre er det med gården til Ole Andersøn - så vidt jeg kan se finnes det 20 (om jeg ikke teller feil) gårder/plasser som ender på "...stad" i Vinje og Rauland: Dølestad, Elvestad, Farastad, Fjellstad, Heimstad, Hovdestad, Lauvstad, Maurstad, Mostad, Nystad, Selstad, (3 stk) Skogstad, (3 stk) Smestad, Solstad, Steinstad og Svingstad.

Siste bokstav før "stad" kan jo (med stor velvilje) gå nedenfor linjen - i så fall er vel Svingstad eneste alternativ?

Men for meg ser den første bokstaven mest lik W'en i "Winnie" (i første linje) og "Wurdere" i tredje linje, men noen stad som begynner på W kan i hvert fall ikke jeg finne.

Kanskje er det "staul" og ikke "stad" det slutter på? Da blir det adskillig færre å velge mellom: Li(d)staul (flere forskjellige), (2 stk) Mostaul og en Bostaul. Men ingen av disse synes jeg ligner på det som står i skiftet.

Noen bedre forslag?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

noen stad som begynner på W kan i hvert fall ikke jeg finne.

Kan det være Wiestad – altså Vistad i Dalen (Tokke)?

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Gården til Knut Jonsøn er vel Særen?

Verre er det med gården til Ole Andersøn - så vidt jeg kan se finnes det 20 (om jeg ikke teller feil) gårder/plasser som ender på "...stad" i Vinje og Rauland: Dølestad, Elvestad, Farastad, Fjellstad, Heimstad, Hovdestad, Lauvstad, Maurstad, Mostad, Nystad, Selstad, (3 stk) Skogstad, (3 stk) Smestad, Solstad, Steinstad og Svingstad.

Siste bokstav før "stad" kan jo (med stor velvilje) gå nedenfor linjen - i så fall er vel Svingstad eneste alternativ?

Det skal nok vere "Særen"; knut står nemnd som kreditor på neste side også.

Det krev litt for mykje "velvilje" å sjå ein g før "-stad" .... Men første bokstav kan vere W.  ("Wiestad"??)

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vistad er ikke noe dårlig forslag - det var en del forflytning mellom Vinje og Mo - og gården Vistad i Mo dukker "stadig" opp.

Vistad i Dalen (Tokke) er ukjent for meg - men skal sjekke nærmere i morgen...

1000 TAKK begge to!

PS

Bygdeboka fra Mo kjenner ingen Ole/Olav Andersøn på Vistad på denne tiden, så det var et bomskudd, dessverre...

(Da blir det Dalen (Tokke) i morgen...)

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vistad, Dalen i Tokke - kan det være denne du mener?

image.png.2dcbc10447531061adf1bfcea3a6622e.png

I så fall ser den ut til å ligge mellom Mo og Skafså - og da er det vel den samme som er omtalt i bygdeboka for Mo (hvor det ikke er noen Ole/Olav Andersøn på rette tiden). 

MEN den nevnte broren til Sigrid, Torgeir, var gift med en datter av Geirmund Eiriksøn Hustveit som kom fra nettopp denne VIstad. Så det ER en forbindelse her...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tom askerøi skrev:

Vistad, Dalen i Tokke - kan det være denne du mener?

Det var den jeg fant på norgeskart.no, ja.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider