Gå til innhold
Arkivverket

Maskin- og dekksdagbøker 1943/44.

Gunnar Sigdestad
 Del

Recommended Posts

Eg sjekkar ofte "scanna arkiv" og "sist publiserte".
No sist finn eg maskin- og dekksdagbøker frå D/S "Hestmanden" frå krigens dagar, 1943 og 1944. Svært interessant, men dei er sperra for innsyn!
Kva er grunnen til det? Det må vel vere ein "glipp"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Eg sjekkar ofte "scanna arkiv" og "sist publiserte".
No sist finn eg maskin- og dekksdagbøker frå D/S "Hestmanden" frå krigens dagar, 1943 og 1944. Svært interessant, men dei er sperra for innsyn!
Kva er grunnen til det? Det må vel vere ein "glipp"?

Skipsdagbøkene i RA/S-2168 Nortraship, Skipsdagbøker (https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001366589) kan inneholde personsensitive opplysninger om sjømenn (f.eks. sykdom, uønsket oppførsel etc.) og har for lesesalsbruk hatt en generell klausul på 80 år. I Digitalarkivet har vi foreløpig valgt å benytte 90 år, for å være helt sikre på ikke å gjøre personsensitive opplysninger om ennå levende personer fritt tilgjengelige. Vi fjerner klausulene når vi har anledning til å lese gjennom skipsdagbøkene i detalj; vi har publisert skipsdagbøker som er fritt tilgjengelige i sin helhet, samt skipsdagbøker hvor bare enkeltsider er sperrede.

Når det gjelder DS Hestmanden (https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-01000001366589&text=Hestmanden) er noen av skipsdagbøkene fritt tilgjengelige, men de sist publiserte er ikke gjennomlest. De har blitt skanna til bruk for en forsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Generell klausul på 80 år, men vi høynar med 10 år til 90 for å vere sikre! 🙂 

Det høres kanskje rart ut ... Men vi skiller altså mellom klausul for lesesalsbruk og klausul for bruk på Internett.

For lesesalsbruk er det spørsmål om det finnes taushetsbelagte opplysninger, eller ikke, og hvor lenge denne taushetsplikten skal vare. Her er det vurdert at disse dagbøkene kan inneholde taushetsbelagte opplysninger, og Riksarkivaren har satt taushetsplikten til 80 år. Fordi man ikke har identifisert hver enkelt taushetsbelagte opplysning, er det en generell 80 års klausul på alle dagbøkene.

For bruk på Internett må vi være enda mer varsomme. Det forekommer opplysninger som ikke bør være fritt tilgjengelige på Internett for levende personer, selv om taushetsplikten . Den generelle klausulen for bruk på Internett er derfor litt strengere enn den generelle klausulen for lesesalsbruk. 90 år er kanskje i overkant strengt, men det er der vi har landet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.