Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Iversdatter Elgaaen


Ørjan Hagerup Kvaløy
 Del

Recommended Posts

 Hei!

 

Jobber ut ifra en teori om at Johanna Iversdatter Elgaaen kan ha hatt minst ett barn til, i tillegg til Johan Bojer og Sophus Dahl. Bakgrunnen er at jeg har kjennskap til personer med relativt nært DNA-treff på både Johan og Sophus sine etterkommere, noe som skulle tilsi at de sannsynligvis har samme ane, nemlig Johanna Iversdatter Elgaaen. (Med mindre alle tre skulle ha samme far).

 

Johan Bojers og Sophus Dahls mor var Johanne Iversdatter Elgaaen født i dagens Engerdal kommune. (Tidligere Røros, så vidt jeg har forstått). Hun var født 16.12.1845 som datter av  Iver Jonsen Elgaaen og hustru Anne Sofie Olsdatter Unsgaard - se nr.13 her: Røros, Ministerialbok nr. 681A09 (1845-1859), Fødte og døpte 1846, side 12.

 

Johan Christoffer Hansen Bojer ble født 6.mars 1872 i Orkdal - se nr.58 her: Orkdal, Ministerialbok nr. 668A07 (1870-1880), Fødte og døpte 1872, side 17. Foreldre var handelsfullmektig Hans Bøier fra Christiania og Pige Johanna Iversdatter Elgaaen. Denne Hans «Bøier» er vel blitt identifisert som Hans Pauls, og han brukte aldri navnet Bøier eller Bojer, verken før eller seinere. Han PÅTOK seg farskapet, men det er, så vidt jeg veit, aldri fastslått at han virkelig var faren.

 

Oliver Sofus Pettersen Dahl ble født 20.desember 1877 i Horg i dagens Melhus kommune - se nr.1 her: Horg i Støren, Ministerialbok nr. 692A04 (1862-1878), Fødte og døpte 1878, side 46. Foreldre var ungkar og [K...?]betjent Petter Dahl fra Trondheim og Pige Johanne Iversen "af Trondhjem". Veit vi noe mer om denne Petter Dahl? Er han blitt identifisert? Det kan vel, for alt vi veit, bare være et navn Johanna har oppgitt, nær sagt helt tilfeldig? Var det noen som påtok seg farskapet?

 

Ved folketellinga i 1865 er Johanna tjenestepike hos Ole Anton Drejer i Trondheim: Folketellingen 1865 Trondheim. Joahnna døde på sykehuset i Trondheim som pige og "handlerske" den 3.august 1884, bare 39 år gammel - se nr.77 blant Kvindekjøn her: Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A26 (1877-1891), Døde og begravede 1884, side 545.

 

 Hvor er Johanna Iversdatter Elgaaen ved folketellinga i 1875? Jeg har sett gjennom alle kommuner i Sør – og Nord-Trøndelag, uten å finne henne. Mulig jeg har oversett noe? Hun kan kanskje også ha oppholdt seg et annet sted i Norge? Har lest og hørt at unge, ugifte piker i byene, ofte reiste bort ei stund før fødselen, for deretter å føde i det «skjulte». Barnet ble deretter gitt bort til adopsjon. I Johanna sitt tilfelle, skjedde dette både med Johan og Sofus. Kan hun ha vært bortreist i 1875/76 (folketellinga ble vel opptegna i januar 1876?) for å føde et barn til?

 

Ble det holdt noen form for skifte etter Johanna? Finnes det noen dokumenter etter hennes død i 1884, som kan fortelle noe om hennes eventuelle barn?

 

Til slutt: Er det noen skarpskodde slektsgranskere, med lokalkunnskap fra Engerdal-området, som kan svare på om Johanna hadde forfedre av finsk avstamning? Dette blir jo helt på grensa til Sverige, og ikke alt for langt unna Finnskogen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all ubeskjedenhet viser jeg til mine innlegg på s.7  i denne tråden fra 2014/2015:

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lars Kittilsen skrev:

Her er hennes dødsfallsprotokoll. Se nummer 8.

https://media.digitalarkivet.no/view/147247/184

Der henvises det til skifteretten

 

Her står det også at hun døde på sykehuset, hvor hun var innlagt på fattigvesenets regning.

 

Jeg ser at Trondheim byarkiv har arkiv TRKO/A-1754 - Trondheim kommune, Trondheim sykehus. Arkivet inneholder i alle fall registreringsprotokoller, pasienter, hovedavdelingen og epidemiavdelingen, jf. https://www.arkivportalen.no/entity/no-TRKO_arkiv_000000017695?ins=TRKO.

 

På nettsidene til Arkivsenteret i Dora står det litt om arkivmaterialet fattigstyrene/forsorgsstyrene: 

https://www.arkivsenteret.no/nyveileder/personopplysninger/sosialhjelp/. Der står det om arkivmaterialet for Trondheim at en "stor del av mappene fra Fattigstyrets tid er imidlertid bevart (ca. 1865-1890). De er dog uordnet og vanskelige å finne fram i".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Har du sett denne?
Stamtavle over Røros-familien Skancke (nb.no)

image.png.3aec133d0bb9492855c4a68411577473.png

 

Der kommer det også fram hvor hun kom fra, og en del om hennes forfedre.

 

Mange takk! Skal se nærmere på den, særlig er det av interesse å se noen generasjoner bakover. De to kjente barna er nevnt. Legger ellers merke til at Oliver Sophus er oppført som frisør i Steinkjer. Mulig han var det i sine yngre dager, men seinere skuespiller i hovedstaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lars Kittilsen skrev:

Enestående! Ja, i desember 1877 var hun oppi Horg, og fødte en sønn der. Hun er vel fortsatt i Horg i mars 1878. Det er en viktig opplysning, for det viser at hun "gikk under jorda", når det nærmet seg fødsel. Det styrker også min teori om at hun muligens kan ha fått et barn på ettervinteren, 1876, og så lenge hun ikke er å finne i FT1875, kan det tyde på at hun levde i skjul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tore S. Falch skrev:

I all ubeskjedenhet viser jeg til mine innlegg på s.7  i denne tråden fra 2014/2015:

 

 

 

Ingen grunn til å være beskjeden! Her har du gjort en formidabel jobb! Som du sikkert ser, har jeg klippet og limt, her og der. Det gikk dessverre litt fort i svingene, og jeg skulle selvsagt ha kreditert forfatteren, eller linka til denne tråden (forsøke, men fikk det ikke til i forbifarten). Jeg har jobba mye med denne saken, og har 20 A4-sider med informasjon og lenker, stort sett de samme som du la ut, men de befinner seg dessverre på en annen PC. (Sitter på hytta nå). Så, i stedet for å bruke 5 timer på å leite fram de samme lenkene en gang til, kopierte jeg lenkene. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2023 den 22.13, Ørjan Hagerup Kvaløy skrev:

Ingen grunn til å være beskjeden! Her har du gjort en formidabel jobb! Som du sikkert ser, har jeg klippet og limt, her og der. Det gikk dessverre litt fort i svingene, og jeg skulle selvsagt ha kreditert forfatteren, eller linka til denne tråden (forsøke, men fikk det ikke til i forbifarten). Jeg har jobba mye med denne saken, og har 20 A4-sider med informasjon og lenker, stort sett de samme som du la ut, men de befinner seg dessverre på en annen PC. (Sitter på hytta nå). Så, i stedet for å bruke 5 timer på å leite fram de samme lenkene en gang til, kopierte jeg lenkene. Beklager!

 

Ja, når man siterer et annet innlegg nesten ord for ord og presenterer opplysningene der som om de var ens egne, burde det være en selvfølge å opplyse om hvor man har klippet og limt dette fra. Men nå har du beklaget - og alt er i orden. Lykke til videre med denne interessante saken!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2023 den 14.58, Lars Kittilsen skrev:

Har du sett denne?
Stamtavle over Røros-familien Skancke (nb.no)

image.png.3aec133d0bb9492855c4a68411577473.png

 

Der kommer det også fram hvor hun kom fra, og en del om hennes forfedre.

 

Tusen takk for linken! Dette er en spennende kilde, som jeg dessverre ikke har funnet tidligere. Har bladd gjennom flere eksemplarer av bygdebok for Røros, men uten å finne det jeg leiter etter, der heller. Stamtavlen forteller hvem formødrene og forfedrene var, men lite om deres bakgrunn. Skancke-ætta fra Jamtland har jeg så vidt vært innom før, gjennom mine Blix-aner. Stamtavla gir dessverre ikke noen svar på om det var noen finner blant anene.  Angivelig har flere av Johannas etterkommere litt finsk DNA (noe jeg også har) uten at det kan forklares på noen logisk måte, annet enn at det må komme fra Johanna, eller en eventuell felles far. 

 

Jeg har drevet med slektsgransking i mer enn 30 år, og har rimelig god kontroll på anene, 8-10 generasjoner bakover, men ikke en eneste finne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2023 den 14.58, Lars Kittilsen skrev:

Har du sett denne?
Stamtavle over Røros-familien Skancke (nb.no)

image.png.3aec133d0bb9492855c4a68411577473.png

 

Der kommer det også fram hvor hun kom fra, og en del om hennes forfedre.

 

Tusen takk for linken! Dette er en spennende kilde, som jeg dessverre ikke har funnet tidligere. Har bladd gjennom flere eksemplarer av bygdebok for Røros, men uten å finne det jeg leiter etter, der heller. Stamtavlen forteller hvem formødrene og forfedrene var, men lite om deres bakgrunn. Skancke-ætta fra Jamtland har jeg så vidt vært innom før, gjennom mine Blix-aner. Stamtavla gir dessverre ikke noen svar på om det var noen finner blant anene.  Angivelig har flere av Johannas etterkommere litt finsk DNA (noe jeg også har) uten at det kan forklares på noen logisk måte, annet enn at det må komme fra Johanna, eller en eventuell felles far. 

 

Jeg har drevet med slektsgransking i mer enn 30 år, og har rimelig god kontroll på anene, 8-10 generasjoner bakover, men ikke en eneste finne.  

 

En ting til. Rart at Johannas fødselsdato ikke står i stamtavla. Hun var jo født og døpt i Røros. På søstera er det til og med henvist til ministerialboka, så forfatteren må ha hatt tilgang til den. Dødsdatoen var kanskje litt vanskeligere å finne, men skulle ikke være umulig den heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ørjan Hagerup Kvaløy skrev:

Angivelig har flere av Johannas etterkommere litt finsk DNA (noe jeg også har) uten at det kan forklares på noen logisk måte, annet enn at det må komme fra Johanna, eller en eventuell felles far. 

 

Jeg har drevet med slektsgransking i mer enn 30 år, og har rimelig god kontroll på anene, 8-10 generasjoner bakover, men ikke en eneste finne. 

 

Det finske DNA-innslaget er vel i dette tilfellet heller (sør-)samisk innslag. Andre kan dette betre enn meg, men her er jo i dette diskusjonsforumet meir enn éin gong opplyst om at analysefirmaene har slått saman samisk og finsk avstamming til éi gruppe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2023 den 14.44, Lars Kittilsen skrev:

Her er hennes dødsfallsprotokoll. Se nummer 8.

https://media.digitalarkivet.no/view/147247/184

Der henvises det til skifteretten

 

Takk igjen! Finner ikke noen skifter fra Trondheim, fra denne perioden. Er dessverre ganske amatør på dette punktet, men har sendt en henvendelse til statsarkivet. Har ikke høye forventninger til skiftet, da det neppe var noen andre i kretsen rundt Johanna, som visste hvor mange barn hun hadde, og hvem de var. Det var kanskje en hemmelighet hun tok med seg i grava. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anfinn Bernaas skrev:

 

Det finske DNA-innslaget er vel i dette tilfellet heller (sør-)samisk innslag. Andre kan dette betre enn meg, men her er jo i dette diskusjonsforumet meir enn éin gong opplyst om at analysefirmaene har slått saman samisk og finsk avstamming til éi gruppe

Takk, jo, det er ei logisk forklaring. Det var jo sørsamisk befolkning i området, men det er vel heller ikke så forskrekkelig langt unna finnskogen? Kobberverket på Røros tiltrakk seg vel også folk fra et relativt stort område. Sørsamisk er notert, uten at jeg blir voldsomt mye klokere av det, har ingen sørsamer (som jeg veit om) på slektstreet, heller, i hvert fall ikke fra Røros-området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.