Gå til innhold
Arkivverket

Oversettelse hjelp - Tyske dokumenter

Nina Kröger
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har to dokumenter på tysk jeg trenger hjelp med. Lurer rett og slett på om min oldeforeldre ble skilt og om det står noe om det i disse to dokumentene. På forhånd takk 😊

9CCE901A-074D-4952-87EA-62E7F552004D.jpeg

D7D3781F-9477-42A5-9AF9-994CE74D322F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokument nr. 1:

Nr. 24

Hamburg, am sieben und zwanzigsten
Januar - tausend neunhundert siebzehn.

Vor dem unterzeichneten Standesbeamten erschienen heute zum Zwecke der
Eheschliessung:

1. der Gastwirt Louis Adolf Gottfried Johann Kröger, -
der Persönlichkeit nach durch Aufgebot Nr. 12
--anerkannt,
lutherischer Religion, geboren am drei und zwan-
zigsten September des Jahres tausend acht hundert
ein und siebzig zu Altona -
-wohnhaft in Hamburg,
Pferdemarkt 7, -
Sohn der Eheleute, Bürgermeisters Johann
Hinrich Kröger und Anna Johanna
Margaretha geborenen Porath,
verstorben und zuletzt - wohnhaft
in Altona -;
2. die Johanna Caroline Wilhel-
mine Maria geschiedene Cords
geborene Woese, -
der Persönlichkeit nach durch Aufgebot
- anerkannt,
lutherischer Religion, geboren am dritten
Februar - des Jahres tausend acht hundert
vier und achtzig zu Lübz in Mecklen-
burg -, wohnhaft in Hamburg,
Pferdemarkt 7, -
Tochter der Eheleute, Zigarrenfabrikan-
ten Karl Woese und Dorothea
geborenen Krüger, -
- wohnhaft
in Lübz. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokument nr. 2:

Nr. 331

Hamburg, am 14. September 1917

Vor dem unterzeichneten Standesbeamten erschien heute, der Persönlichkeit
nach ...........................................................................................................................
......................................................................................................................... kannt;
Auf schriftliche Anzeige der Irrenanstalt
Langenhorn in Hamburg wird einge-
wohnhaft in tragen....................................................................................................
und zeigte an, dass Oline Margrethe Kröger
geborene Trana,........................................................................................................
....................................................................................................................................
................................. alt, ........................................................lutherischer Religion,
wohnhaft in Hamburg, Pferdemarkt 7, ...................................................................
geboren zu ............Namsos in Norwegen am
14. Juli 1872, verheiratet mit dem
Kellner Louis Adolph Gottfried Johan
Kröger,.......................................................................................................................
.......Tochter der Eheleute, Arbeiters Anton
Olsen Trana und Jonette, gebore-
nen Jacobsdatter, beide wohnhaft
in Namsos, ................................................................................................................
zu Hamburg in obengenannter Anstalt
am dreizehnten September ....................................................................................
des Jahres tausend neunhundert siebzehn .........................................................
nachmittags um ein ..........................................................................................Uhr
verstorben sei. ........................................................................................................
...................................................................................................................................
Vorgelesen, genehmigt und unterschrieben ........................................................
(Zwanzig Druckworte gestreichen.) .....................................................................
..................................................................................................................................
Der Standesbeamte.
............................................ Zu Vertretung ............................................................
............................................  Detl. Bruhn. ...............................................................

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fyrste dokumentet er ekteskapsattest, den andre er dødsattesten til Oline som var norsk.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar, ikke til noe som helst hjelp for trådstarer men direkte til Gunnar:

Fy tusan – du er god!!

(Som om jeg ikke visste dét fra før . .  ) 😉

Mvh

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Gunnar Sigdestad said:

Det fyrste dokumentet er skilsmålsattest,

Hvor står det at dette er en skilsmålsattest? Det står at hensikten med oppmøtet hos registraren er inngåelse av  ekteskap.

Vor dem unterzeichneten Standesbeamten erschienen heute zum Zwecke der
Eheschliessung

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var eg som misforstod "Eheschliessung".

Takk for korreks; eg har retta no.

Irren ist menschlich.

Endret av Gunnar Sigdestad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for all hjelp. Jeg har alltid hørt at min oldefar giftet seg på nytt etter at min oldemor døde. Ble litt overrasket når jeg fant dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Det fyrste dokumentet er skilsmålsattest, det andre er dødsattesten til den andre kona som var norsk.

Står det noen dødsårsak på min oldmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke dødsårsak, men Oline Margrethe Kröger døde på sinnsykehus 14.9.1917.

Det første dokumentet beskriver at Louis AGJ Kröger ønsket å gifte seg med Johanna CWM Cords (f.Woese) et halvt år tidligere, 27.1.1917, men jeg er usikker på om det dokumenterer at vielsen faktisk ble gjennomført på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Det står ikke dødsårsak, men Oline Margrethe Kröger døde på sinnsykehus 14.9.1917.

Det første dokumentet beskriver at Louis AGJ Kröger ønsket å gifte seg med Johanna CWM Cords (f.Woese) et halvt år tidligere, 27.1.1917, men jeg er usikker på om det dokumenterer at vielsen faktisk ble gjennomført på det tidspunktet.

Tusen ❤️ takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Matthias Kolberg skrev:

Glemte å spørre om navnet på sinnsykehuset. Står det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nina Krøger skrev:

Glemte å spørre om navnet på sinnsykehuset. Står det?

"Irrenanstalt [sinnssjukehus] Langenhorn in Hamburg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider